Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، حمایت از مسکن زوج‌های جوان با توسعه و تجهیز خوابگاه‌های متاهلی مناسب و فرهنگسازی لزوم حمایت از مادران دانشجو را از جمله سیاست‌های افزایش جمعیت برشمرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نخستین نشست کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت با موضوع «افزایش جمعیت» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نشست مجید احمدی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: موضوع جمعیت یکی از دغدغه‌های جدی کشور است که شاید در یک دهه گذشته مورد تاکید مسوولان و دولتمردان بوده و بدون شک موضوع افزایش جمعیت و رساندن کشور به یک وضعیت مطلوب جمعیتی، محصول یک کار مستمر فرهنگی و ایجاد یک نگرش جدید در سبک زندگی است و قطعا راه حل آن نیز از این رهگذر قابل حل خواهد بود.

وی افزود: به هرحال کارکرد‌های اقتصادی و مباحثی از این قبیل و مشوق‌هایی از جنس اقتصادی و مسائلی از این دست می‌تواند مقوم کار باشد، اما راه حل اصلی به شمار نمی‌رود.

احمدی اظهار داشت: موضوع تشکیل قرارگاه جمعیت در وزارت بهداشت و لزوم نگرش فرهنگی به مقوله جمعیت یکی از برنامه‌های اصلی و مدون معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است که در این مسیر با دعوت از کارشناسان مجرب و همچنین اعضای کارگروه، تلاش داریم موضوع جمعیت را بخصوص در جامعه بخصوص دانشگاه پیگیری کنیم.

وی گفت: خوشبختانه در ذیل فعالیت‌های قرارگاه جمعیت با مسوولیت وزیر بهداشت، کارگروهی فرهنگی تشکیل شد که معاونت فرهنگی و دانشجویی مسوولیت آن را برعهده دارد و مقرر شد براساس دستور وزیر بهداشت، دبیرخانه آن در اداره کل فرهنگی تشکیل شود.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: قطعا می‌توان با هم افزایی و بکارگیری ظرفیت‌های موجود و استفاده از دانش متخصصان و کارشناسان امر، ایده‌های مرتبط با موضوع افزایش جمعیت را در برنامه‌های کوتاه و بلندمدت عملیاتی کنیم.

وی گفت: موضوع ایجاد پویش‌ها در قالب‌های مختلف از جمله پویش کتابخوانی با موضوع افزایش جمعیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج، ایجاد شبکه مدرسان و کمک به تهیه محتوا‌های آموزشی با رویکرد فرهنگی با موضوع افزایش جمعیت، ایجاد شبکه همسان یابی (رابطین ازدواج)، ایجاد شبکه کنشگران (رابط مشوقین ازدواج) به اصناف از جمله برنامه‌ها است.

احمدی اضافه کرد: فراخوان تهیه پوستر و شعار با موضوع افزایش جمعیت، اعطای نشان کرامت‌افزایی به مطب‌ها، پزشکان و مراکز درمانی و ایجاد کمیته جمعیت در دانشگاه‌ها در سطح معاونت فرهنگی و دانشجویی از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند بستر‌های لازم را برای تحقق اهداف مورد نظر فراهم سازد.

وی بر لزوم حمایت از مسکن زوج‌های جوان با توسعه و تجهیز خوابگاه‌های متاهلی مناسب تاکید کرد و گفت: فرهنگسازی لزوم حمایت از مادران دانشجو با تخصیص مرخصی زایمان، پاس شیردهی در میان اساتید و مدیران مراکز آموزشی و درمانی، بهره گیری از اداره مشاوره برای ترویج ازدواج صحیح و زودهنگام و ترویج فرزندآوری از سیاست‌های این موضوع است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت اظهار داشت: ترویج و حمایت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع ازدواج، فرزندآوری، جمعیت، حمایت و ترویج برنامه‌های دانشگاهی با موضوع معضلات اجتماعی مرتبط با جمعیت، ازدواج، فرزندآوری و نیز تولید محتوا و برگزاری کارگاه‌های مجازی برای والدین دانشجویان درخصوص ازدواج از دیگر برنامه و سیاست‌ها در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت است.

وی به برخی پیشنهاد‌های اجرایی مرتبط با سیاست‌های افزایش جمعیت و تغییر نظامات ارزشیابی اشاره کرد و گفت: توجه به تاهل، فرزندآوری و افزایش سهم و رتبه در قیاس با سایر مولفه‌ها در ارزیابی دانشجوی نمونه، سنجش دانشگاه‌ها در ارزیابی و پایش دانشگاه‌ها در معاونت فرهنگی ودانشجویی به موضوع جمعیت، توجه به سنجه‌های تاهل و فرزندآوری در چک لیست‌های نظارتی مثل اعطای امتیاز ویژه در نصب مدیران و یا وجود مهد‌های کودک در سازمان و ادارات و... باید مد نظر قرار گیرد.

احمدی با اشاره به اینکه در حوزه فضا‌های تبلیغی، فراخوان تهیه پوستر و شعار‌های مختلف با موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری را آغاز کرده‌ایم، اظهار داشت: تهیه پوستر‌های تبلیغاتی با این موضوع و نصب در محیط‌های بهداشتی و درمانی از جمله در مطب‌های پزشکان، شبکه‌های بهداشت و درمان، خوابگاه‌های دانشجویی متناسب با ذائقه مخاطبان، از جمله اقداماتی است که می‌توان در این مسیر انجام داد.

وی گفت: موضوع حمایت از مسکن زوج‌های جوان دانشجو در مجموعه اداره کل دانشجویی به عنوان یکی از رویکرد‌های اصلی درحال پیگیری است. همچنین مقوله فرهنگ سازی و لزوم حمایت از مادران دانشجو در قالب قوانین شفاف که در چند ماه اخیر در دولت جدید، مورد تاکید قرار گرفته نیز از دیگر ظرفیت‌های موضوع مرتبط با سیاست‌های افزایش جمعیت است.

احمدی بر لزوم فعالیت ادارات مشاوره در زمینه فرزندآوری و لزوم ازدواج آسان و ترغیب دانشجویان به تشکیل خانواده تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های زیادی نیز در حوزه تشکل‌ها و نشریات دانشجویی برای ترویج و حمایت از قانون جمعیت جوان و موضوع افزایش جمعیت وجود دارد که باید در این زمینه جلسات مستمری با مسوولان تشکل‌ها و نهاد‌های دانشجویی برگزار شود.

در نخستین نشست کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت با موضوع «افزایش جمعیت» عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، مجید احمدی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، محمدحسین نیکنام مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت، فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس و نایب رئیس کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده حضور داشتند.

همچنین علی اکبر محمدی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت در امور زنان، حجت الاسلام علی اصغر رکوفیان استاد حوزه و دانشگاه، حمید رضا اشراقی مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، نسرین صالحی کارشناس ارشد سازمان تبلیغات اسلامی از دیگر حاضران در این جلسه بودند.

مونا زینالو مشاور وزیر در امور زنان، سوده مصباح مسوول مشاوره هم نفس کوکب حضرت علی اصغر (ع) و زهرا رحمانی زاده زاده مشاور محمد بیگی در کمیسیون بهداشت و نیز عاطفه سمایی فعال حوزه جمعیت در خصوص مسائل مرتبط با سیاست‌های افزایش جمعیت و برنامه‌ها و راهبرد‌های مرتبط با قانوت جوانی جمعیت سخنانی ارائه کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زوج دانشجو مسکن خوابگاه دانشجویان خوابگاه زوج دانشجو مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت سیاست های افزایش جمعیت موضوع افزایش جمعیت فرهنگی و دانشجویی معاونت فرهنگی افزایش جمعیت قرارگاه جمعیت لزوم حمایت برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۷۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه ۷۵ درصد پرستاران ایرانی را بانوان و ۲۵ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند، گفت: در حوزه درمان و مراقبت گروه پرستاری ۲۳۰ هزار نفر در مراکز درمانی فعال هستند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در دومین روز از مراسم هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور در مشهد مقدس، با بیان اینکه کمبود پرستار یک‌ مسئله جهانی است، اظهار کرد: در جهان 28 میلیون نفر کادر پرستاری داریم اما نیاز جهان 34 میلیون نفر است یعنی با کمبود 6 میلیون پرستار در جهان مواجه هستیم؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که گسترش خدمات سلامت از حوزه پرستاری تعمیق بیشتری پیدا کند تا عدالت در سلامت، محقق شود.

وی افزود: عدالت در سلامت در سرفصل‌های وزارت بهداشت نیز قرار گرفته است؛ این عبارت به معنای دسترسی آسان و ارزن مردم به خدمات باکیفیت و ایمن است.

عبادی درباره آمار پرستاران فعال در کشور تصریح کرد: در حوزه درمان و مراقبت گروه پرستاری 230 هزار نفر در مراکز درمانی فعال هستند و این عدد در بین جمعیت 550 هزار نفری کارکنان وزارت بهداشت قابل توجه است و بنابراین پرستاران می‌توانند در سنجه‌های مختلف نظام سلامت اثرگذار باشند و رضایت آنها نیز به رضایت گیرندگان خدمت منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه جمعیت پرستاران به لحاظ تعداد بعد از جمعیت معلمان در آموزش و پرورش دومین رتبه را در کشور دارد، بیان کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بی توجهی به پرستاری بی توجهی به سلامت جامعه است و این موضوع نگاه ما به پرستاری را ویژه‌تر می‌کند و دغدغه ما در رابطه با سلامت مردم را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر پرستاران نقش های متنوعی در نظام سلامت ایفا می کنند و با توجه به اینکه تا 30 سال آینده یک چهارم جمعیت سالمند می‌شوند جایگاه آن‌ها در نظام سلامت باید ارتقا یابد‌.

درخواست جذب سالانه 15000 نیروی پرستاری

عبادی با اشاره به اینکه در رشته‌های گروه پرستاری شامل اتاق عمل و فوریت‌های پزشکی سالانه 15 هزار نفر تربیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: همچنین 13 رشته کارشناسی ارشد پرستاری داریم که شامل مراقبت‌های ویژه کودکان و نوزادان، اورژانس، بزرگسالان، سلامت جامعه، روان پرستاری و ‌.. است. 

وی با اشاره به نقش پررنگ بانوان در شغل پرستاری بیان کرد: در دنیا 90 درصد پرستاران را بانوان و 10 درصد را مردان تشکیل می‌دهند اما در کشور ما پذیرش دانشجویان آقا افزایش یافته و 75 درصد پرستاران بانوان و 25 درصد آقایان هستند. جمعیت بزرگ بانوان در این حرفه نشان از تاثیرگذاری زنان در اجتماع دارد و نیاز به توجه خاص به این گروه را بیشتر می‌کند زیرا ماهیت پرستاری سخت است و شیفت‌های غیرمتعارف در آن وجود دارد و خدمت پرستاری یک لحظه نیز قابل متوقف شدن نیست.

وی ادامه داد: میانگین سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی در اکثر کشورهای جهان 8 درصد است، این شاخص در برخی کشورهای پیشرفته به 11 درصد نیز می‌رسد اما در کشور ما 3 تا 5 درصد بوده است. در دوره کرونا که نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت شد این عدد افزایش پیدا کرد و اکنون به 3 تا 4 درصد از سهم تولید ناخالص ملی رسیده است.

وی با بیان این‌که انسان سالم محور توسعه پایدار است، تصریح کرد: حوزه سلامت در توسعه هر کشوری اهمیت دارد. در صد سال گذشته نگرانی جامعه بشریت محدود به سلامت جسمانی بود اما بعد از توسعه فناوری‌ها و سرعت بیش از حد زندگی روزمره، به تدریج موضوع سلامت روان، سلامت اجتماعی و معنوی نیز مورد توجه قرار گرفتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در دسترس بودن و ارزان بودن خدمت موانعی دارد، گفت: یکی از رویکردهایی که کشورها به کار گرفته‌اند استفاده از نیروهای چندکاره است. پرستاران این قابلیت را دارند که بر اساس برنامه‌های درسی‌شان در حوزه‌های پیشگیری، ارتقای سلامت، مراقبت و درمان و توانبخشی مشارکت کنند. برای مثال در کشورهای حوزه اسکاندیناوی اولین مراجعه مردم به پرستاران و مراقبین سلامت است و برآوردها نشان داده 85 درصد خدمات اولیه سلامت توسط این نیروها قابل انجام است.

وی با بیان اینکه در توازن نیروی انسانی و به کارگیری نیروی انسانی نیاز به بازنگری داریم، تاکید کرد: ظرفیتی که به طور خاص و عام در پرستاری ایران وجود دارد می‌تواند بسیاری از خلاهای مراقبتی را پوشش دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شد
  • برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم
  • خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان در سطح استان بوشهر احداث می‌شود
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • «خدمات رایگان درمانی» برای تمام کودکان/ مشوق‌های طرح جوانی جمعیت
  • رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • شرایط دریافت وام‌ها و تسهیلات فرزندآوری باید تسهیل شود
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود