Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، محدثه رشید فعال سابق دانشجویی و از اعضای ادوار شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی طی یادداشتی به مناسبت هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیت نوشت: یپیامبر اسلام(ص) تربیت را از خویش و خویشاوندانش آغاز کرد و به تعلیم و آموزش نیز از اولین روزهای هجرت همت گمارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این، خود نشانگر اهمیت آن دو مقوله دینی و قرآنی است.

اینکه ابتدا باید تربیت و خودسازی را از خود آغاز کرد و سپس به تربیت دیگران پرداخت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در هشتم اسفند 1358 ، با تدبیر مهم شهیدان ، رجایی و باهنر ، نهاد «امور تربیتی» در آموزش و پرورش با ساختاری جدید و اهداف نظام اسلامی بنیان نهاده شد.

اهمیت این تدبیر، زمانی روشن می شود که بدانیم در آن زمان، آموزش و پرورش و مدارس کشور علاوه بر این که گرفتار فرهنگ غربی، اسلام آمریکایی و ستمشاهی بود، آماج انواع حملات گروهک های سیاسی شده بود و اگر این اقدام زیربنایی و مهم توسط این دو شهید بزرگوار  صورت نمی گرفت ، میلیون ها جوان کشور در معرض تبلیغات گروههای مختلف قرار گرفته بودند و مدارس و دانش آموزان کشور، بهترین میدان جذب نیرو برای انواع گروههای سیاسی می شد. 

علاوه بر این، ضرورت داشت که فرهنگ اسلامی به نحو درست در میان نوجوانان، جوانان و دانش آموزان گسترش می یافت و از دستاوردهای انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش حراست می شد. تاکید مکرر امام خمینی( ره ) بر تربیت صحیح جوانان و دانش آموزان در آن زمان ، به نوعی مهر تاییدی بر تشکیل نهاد «امور تربیتی» در مدارس به شمار می رفت.

این دو شهید بزرگوار  با تاسیس نهاد امور تربیتی و جذب مربیان انقلابی، شریف و زحمت کش ، در حفظ دست‌آوردهای انقلاب، ترویج ارزش‌ها و معارف اسلامی، مبارزه با افکار انحرافی و مخرب پس از دوران پیروزی انقلاب ، حضور پرشور در خط مقدم جبهه های نبرد حق علیه باطل و پاسداری از شرف و حیثیت و هویت دینی و ملی ملت بزرگ ایران و تهییج دانش آموزان برای حرکت در این راه پرثمر، برنامه ریزی در راستای شناسایی و رشد و هدایت استعدادهای میلیون‌ها نفر دانش آموز سهم بزرگی داشتند و همچنین شرکت در سازندگی و پیشرفت کشور و از همه مهم تر ، تلاش برای تربیت دینی، اسلامی و انقلابی دانش آموزان ، به فرموده‌ مقام معظم رهبری صدقه‌ جاریه و کار حسنه ای از خود بر جای گذاشتند. کار خسته ای که همچنان ادامه دارد...

حقیقت این است که جوهر اصلی تأسیس امور تربیتی، حفظ و حراست از اسلام و انقلاب بود. به همین دلیل در آن روزگار شعار " مربیان تربیتی سربازان انقلابند " به عنوان نشانی از شهیدان رجایی و باهنر محور برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های امور تربیتی قرار گرفت . 

 ازاین­ رو، باید به صورت دقیق و حساب شده برای تعلیم و تربیت جامعه برنامه­ ریزی کرد؛ به گونه­ ای که  همه استعدادهای جسمی، روحی، عاطفی و عقلی انسان­ها به صورت همسان و مناسب پرورش داده شود.

تعلیم باید با تربیت آمیخته باشد.  بهترین شکل کار این است که معلم، مربی نیز باشد.

تربیت صحیح جسمی، روحی، فکر و عقل متربی را به شکل مطلوبی پرورش می­دهد و ذهنش را برای رسیدن به عمق مطالب و درک حقایق امور آماده می­سازد. چنانکه امام خمینی(ره) نیز تعلیم و تربیت را مکمل هم دانسته و می­فرماید: « تعلیم باید پهلویش تربیت باشد، تربیت صحیح؛ تربیت اسلامى.»

 اگر تعلیم تنها باشد بدون تربیت، فایده ندارد؛ بلکه گاهى مُضرّ است. تربیت بى‏ تعلیم هم نمى ‏شود؛ به نتیجه نمى ‏رسد. این دو تا باید با هم باشند، توأم باشند؛ تعلیم و تربیت. انسان یک موجودى است که با تعلیم و تربیت رشد مى ‏کند.

بی شک، تربیت در خانواده و محیط آموزشی که سنگ بنای شخصیت فکری هر انسانی را پایه­ گذاری می­کند، به دلیل نتایج ارزشمندی که به دنبال می آورد، بر تعلیم که تنها به تقویت قوای عقلانی انسان می­ پردازد، تقدم رتبی دارد؛ چنانکه در آیه: «وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ» (آل­ عمران:164)، تقدم تزکیه بر تعلیم نشان داده شده است.

این کلام مقام معظم رهبری است که فرمود: تربیت پیش از تعلیم انسان را به حرکت درمی­ آورد. اگر تربیت نباشد، بصیرت انسان به کمک او نمی­ آید.

پایبندی به اصول اعتقادی و مبانی دینی بویژه اصل ولایت فقیه، زنده نگهداشتن ارزش­های اخلاقی اعم از امانت داری، صداقت، کتابخوانی، شهادت طلبی و...،  عمق بخشیدن به تفکر اسلامی، در نظر گرفتن  نهادهای مؤثر در تعلیم و تربیت؛ خانواده: پس از تولد از اهم فعالیت هایی است که یک مربی پرورشی در قبال دانش آموزان خود باید انجام دهد.

محیط خانواده، مهم­ترین نقش را در تربیت و خودسازی دانش آموزان دارد. حوزه علمیه و صدا و سیما هم نقش مهمی دارند.

خروجی دوازده ساله آموزش و پرورش باید تربیت انسان منطبق بر تفکر اسلامی باشد.

بنده به عنوان یک فارغ التحصیل دانشگاهی و فعال سابق دانشجویی بعد از فراغت از تحصیل و تحویل پست خود در اتحادیه، نقش مربی پرورشی در یکی از مدارس منطقه دو مشهد و به کم مدیر مدرسه بر عهده گرفتم. نقشی که از همان روزهای ابتدایی سنگینی اش را بر دوشم حس می کردم. لازمه پرداختن به این مسئولیت اشراف کامل به موضوعات سبک زندگی و.... بود.

متأسفانه نبود برنامه جامع و مدون در رابطه با امور پرورشی یکی از بزرگترین مشکلات معاونت پرورشی آموزش و پرورش است و بعضی اوقات این معاونت به حاشیه کشیده میشود و توجهی به آن نمی شود.

متاسفانه در برنامه های پرورشی و تربیتی شاهد نبود برنامه ای مدون متناسب با شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می شود، هستیم. توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی و طب سنتی کم است. آن طور که باید روی مسئله کتاب و کتابخوانی کار نمی شود اگر هم کار شود به صورت نمادین است و بیشتر انگیزه را از دانش آموزان و همکاران فرهنگی سلب می کند.

غافل بودن از ظرفیت اکران های مجازی جشنواره مردمی فیلم عمار با توجه به شرایط کرونا، در نظرنگرفتن گواهی حضور در برنامه‌های امور پرورشی برای همکاران آزاد که واقعا رزومه ای برای همکاران آزاد مانند بنده در نظر گرفته نمی شود و عدم قدردانی از نیروهای آزاد در هفته امور تربیتی و در طول سال تحصیلی از مشکلاتی است که با آن مواجه بودیم لذا بنده با وجود تمامی این مسائل برنامه ای جامع با مشورت مدیر و اساتید مجموعه آموزشی که در آن فعال هستیم نوشتم و سعی کردم در این برنامه به بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی توانایی ها و استعدادهای دانش آموزان توجه کنم. ابتدا کار خود را با کتاب و کتابخوانی شروع کردم، چرا که معتقدم رشد دانش آموز در تمام ابعاد با کتاب های مفید و مؤثر نتیجه می دهد.

راه اندازی هیأت دانش آموزی و قرائت دعای توسل، برگزاری مجلس مذهبی، معرفی و خوانش کتاب، اکران هر هفته فیلم های مردمی جشنواره عمار به صورت مجازی، اجرای طرح قطره ای کوچک برای شادی هم وطن،  برگزاری طرح معماهای علمی و پرورشی، ترغیب دانش آموزان به نوشتن یادداشت برای کتابهای خوانده شده، تأسیس حسینیه شهید هاشم بندار، مشارکت دادن دانش آموزان در امور پرورشی، دریافت نقطه نظرات و پیشنهادات و انتقادات ایشان به منظور افزایش کیفیت فعالیت های پرورشی، توجه به ساحت های شش گانه سند تحول آموزش و پرورش در اجرای برنامه های پرورشی ، تشویق و ترغیب دانش آموزان به نماز اول وقت در مدرسه و منزل، شناساندن زنان تراز انقلاب اسلامی به عنوان الگوی برتر به دانش آموزان، جلب مشارکت اولیا در فعالیت های پرورشی، برگزاری محفل ادبی با حضور مدیر و  نویسندگان انتشارات راه یار، برگزاری جلسات تاریخ شفاهی با حضور مسئول تحقیق تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، پیشنهاد اکرانهای مجازی جشنواره عمار به معاونت انجمن اولیاء اداره ناحیه دو آموزش و پرورش، برگزاری جلسه آنلاین با نویسنده کتاب دختر تبریز و راوی کتاب، ساخت فیلم برای شرکت در جشنواره مردمی فیلم عمار توسط دانش آموزان پایه هشتم و... از هم فعالیت هایی است که ما با همکاری بخش‌های مختلف در مدرسه انجام دادیم. این فعالیت ها البته تنها گوشه ای از فعالیت های امور پرورشی مدرسه ماست و این طرح ها امکان الگو شدن و بسط دادن به سایر مدارس را دارد. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مقام عدالت خواه دانشجویی تربیت اسلامی اسلامی انقلاب اسلامی تعلیم و تربیت آموزش و پرورش امور تربیتی دانش آموزان امور پرورشی امور تربیت فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۸۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان مدیر عامل کانون‌پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاون وزیر اموزش و پرورش در دیدار نماینده ولی فقیه در استان  کرمان گفت : رهبرمعظم  انقلاب به حوزه کودک و نوجوان وکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دقت ویژه ای دارند در طول سالهای گذشته دست اندکاران کانون در دیدار با رهبر معظم انقلاب توصیه های پیرامون کودک و نوجوان و اهمیت کانون دریافت کردند از جمله اینکه برنامه های خلاق و پویا ویژه انها طراحی شود و در دل انها بذر ایمان کاشته شود به همین منظور استفاده ار ابزار هنر میتواند در کانون بسیار موثر باسب محور فعالیتها در کانون کتابست.
علامتی با تاکید بر پیگیری سه سیاست  از جمله  رصد وبررسی سیاست مرکز محوری  در سفر های استانی،حوزه دفاع مقدس  بطور ویژه در این استان با حضور شهدای اخیر حمله تروریستی که ثلث انها کودک و نوجوان بودند و وجود مزار مطهر سردار سلیمانی مورد توجه است و برخی فعالیتهای فرهنگی در این خصوص شروع شده و پراکندگی و پهناور بودن استان ایجاب میکند متناسب با زیست بوم استان منطقه به منطقه برنامه ریزی کنیم  که در تمام‌موارد ظرفیت روحانیت و امام‌جمعه ها بسیار اهمیت دارد.

 بگفته وی یکی از محصولات ما فیلم بچه زرنگ‌است که ایدئولوژی حب وطن حس مسئولیت دارد و سیاست دیگر ما  نوجوان‌محوریست و رمانها و فیلمهای نوجوان در دستور کار ماست.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان افزود نظام تعلیم و تربیت در انسانها به گونه ایست که مربی همه کاره نیست و نمیتواند تمام بحث تربیت را یدک بکشد بنابراین حتما باید سهمی برای متربی قائل شد یعنی  خودش پذیرش و اختیار داشته باشد ..
 وی تاکید کرد:لازم است برای تربیت گروه سنی کودک و نوجوان همه ی ظرفیتها و امکانات تعلیم و تربیت بکار گرفته شود .  

 

            

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • شناسایی معلمان نمونه ‌از برنامه‌های ‌مجموعه تعلیم و تربیت کشور است
  • نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • مربیان باید موضوعات را با ارزش‌های دینی تبیین و تشریح کنند
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم