Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@11:33:57 GMT

انتظارات مازندران در مسیر پیشرفت و بالندگی

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۶۰۶۵

انتظارات مازندران در مسیر پیشرفت و بالندگی

خبرگزاری فارس مازندرانعقیل امامی| استان مازندران به واسطه موقعیت جغرافیایی و اقلیمی ممتاز آن در مقایسه با دیگر استان‌های کشور از ظرفیت های ویژه‌ای در بخش‌های گردشگری، کشاورزی، فرهنگی و اقتصادی برخوردار است که توجه به مزیت‌های مهم استانی در ابعاد گوناگون توانایی آن را در دست‌یابی به افق روشن در مسیر تعالی و پیشرفت افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بی‌گمان با نگاه کارشناسی به ظرفیت‌های اساسی قابل اتکا در عرصه‌های مختلف توسعه، حجم ناکامی‌ها و مشکلات عمده مازندران در این زمینه‌ها بسیار زیاد و نگران‌کننده به چشم می‌آید.

مازندران در بخش کشاورزی که ۹۸درصد سطح آن را اشغال کرده و با تولید ۸ میلیون تن انواع فراورده‌های غذایی نیاز  ۷۵ درصدی کشور را در این بخش تامین می‌کند، دارای مشکلات عمده‌ای است که طی سال‌های اخیر بواسطه کمبود آب مورد نیاز این بخش و روند تبدیل و تغییر بی رویه اراضی و نیز گرانی سرسام‌آور نهادههای زراعی  و عدم اقبال کشاورزان در تداوم سیاست‌های کشت و زرع، آینده آن را در پرده ابهام قرار داده به گونه‌ای که فقدان سرمایه‌گذاری اساسی در احداث صنایع تبدیلی و روز آمدسازی ادوات و تجهیزات مهندسی وابسته بر حجم این نگرانی‌ها افزوده است.

ناگفته پیداست، که کشاورزی و فعالیت‌های آن در مازندران که قطب مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود، بدون توجه به برنامه‌ریزی برای حل مشکلات فرآیند تولید تا توزیع و فروش محصولات استراتژیک این بخش و به ویژه مسئله مهم ضایعات ۳۰ درصدی محصولات تولیدی که از نگرانی‌های عمده فعالان اصلی تولید محصولات زراعی و باغی بشمار می‌رود، پیشرفتی در روند طرح‌های توسعه نخواهد داشت و به طور محتوم باید با نگاه هم‌افزای دولت و دیگر متولیان در مجلس و دستگاه عدلیه از حجم انبوه مشکلات و چالش‌های آن کاسته شود.

بحث صنایع اما در مازندران قصه پرغصه و غم‌انگیزی دارد که به واسطه مصوبه سال ۶۳ هیأت دولت وقت، استقرار واحدهای صنعتی در آن به بهانه کشاورزی بودن استان ممنوع شد و زمانی که دیگر استان‌های همطراز و فاقد مولفه های اثربخش توسعه از ارز ۷ تومانی برای ایجاد صنایع پرسود بهره‌مند شدند، مازندران از موقعیت‌های ممتاز آن محروم شد به نحوی که فقدان صنایع مادر و استراتژیک مانند پالایشگاه، پتروشیمی و صنایع پیشروی آن در این حوزه، ضعف بنیه اقتصادی نگین شمال را در این عرصه به تصویر می‌کشد.

واقعیت آن است به دلیل سرریز جمعیت شاغل در بخش کشاورزی که به دلیل مکانیزه شدن عمده فعالیت‌های آن در سال‌های آتی اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاری برای احداث صنایع محوری با رعایت الزامات راهبردی محیط زیست ضرورت حیاتی برای مازندران تلقی می‌شود که این مهم بدون سرمایه‌گذاری در تأمین زیر ساخت‌های لازم از سوی دولت امکان‌پذیر نیست چه که با توجه به حجم فزاینده عقب ماندگی‌ها در این زمینه، بدون حمایت اساسی و ویژه نمی‌توان به استاندارد‌های مورد نیاز استانی در مسیرتوسعه دست یافت.

بخش دیگر فعالیت‌های مازندران در عرصه پیشرفت، سیمای گردشگری آن است که به واسطه مناظر بدیع و چشم نواز در جای جای این خطه مطمح نظر گردشگران داخلی و خارجی است که می‌تواند با افزایش تلاش‌ها در مسیر سرمایه گذاری برای تامین زیر ساخت‌های آن، زمینه رونق و تعالی این عرصه حائز اهمیت را فراهم کرد.

بهره‌مندی از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در مازندران که از ویژگی‌های انحصاری و فوق العاده‌ای در بخش جنگل و دریا برخوردار است، بستر مناسبی را برای توسعه کالبدی آن مهیا کرد و می‌طلبد با ورود شجاعانه دولت به حوزه تصمیم راهبردی در زمینه تهیه و تدوین برنامه عملیاتی راه تامین زیر ساخت‌های مربوط به گردشگری را با تاسیس شرکت‌های گردشگری با سرمایه گذاری خارجی و داخلی بدون فشار به اعتبارات دولتی تسهیل و شفاف کند امری که تاکنون از نگاه متولیان توسعه در سطح استان وکشور مغفول مانده است.

همچنین عدم انتفاع مازندران از بعد گردشگری دریای خزر با وجود مصوبه قانونی در مورد تبدیل دریای مازندران به مرکز تفریحی دریایی جهان اسلام در برنامه چهارم توسعه از ناکامی‌های دیگر این استان به شمار می‌رود. در این زمینه مشکل تولید و دفن غیر بهداشتی زباله تولیدی در مازندران که حجم آن روزانه به ۳هزار تن بالغ می‌شود، از مشکلات مرتبط با عرصه سلامت و گردشگری است که دولت می تواند با اختصاص ۳هزار میلیارد تومان برای احداث پسماند، این چالش مهم  توسعه‌ای ومدیریتی را برای همیشه برطرف کند.

از سوی دیگر منابع محدود اعتبارات دولتی در مازندران که هم اکنون سالانه افزون بر ۱۶ هزار میلیارد تومان است، برای پیشبرد طرح‌های توسعه استانی کفایت نمی کند به ویژه آن که حدود ۵ هزار پروژه نیمه کاره در سطح این استان وجود دارد که تکمیل آنها بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه می خواهد و این مهم به تنهایی بیانگرعمق مشکلات دیار علویان است.

از دیگر سو با وجود حجم اقدامات و برنامه‌های قابل تقدیر دولت در طول سال‌های گذشته باید اذعان کرد فقر عمده مازندران در عرصه‌های اقتصادی و بویژه فرهنگی که به عنوان نمونه از وجود یک موزه برای حفظ هویت تاریخی محروم است، زیر پوشش سبز آن مخفی مانده و رفع عقب ماندگی‌ها و چالش‌های اساسی آن نیازمند توجه ویژه مسؤولان دولتی در سطح ملی است تا با تغییر نگرش به ظرفیت های مهم و قابلیت‌های ممتاز این سامان گام‌های استواری برای پاسخ به نیازها و انتظارات به حق و منطقی مردم ولایتمدار وانقلابی آن برداشته شود و در کوتاه مدت مردم از دستاورد اولین سفر استانی رئیس جمهور دولت سیزدهم به مازندران بهره مند شوند.

انتهای پیام/3141/ج
 

منبع: فارس

کلیدواژه: سفر استانی رئیس جمهور اولین سفر استانی رئیس جمهور دولت سیزدهم حجت الاسلام رئیسی مطالبات مردم سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۶۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سعید جاویدی در مراسم بزرگداشت روز سروستان و تجلیل از مفاخر و چهره‌های ماندگار این شهر که شامگاه شنبه در سالن همایش‌های این شهر برگزار شد از کسانی که در راه تعالی این شهرستان تلاش کردند به ویژه خانواده معظم شهدا تجلیل کرد.

امام جمعه سروستان با اشاره به روایت «حب‌الوطن من الایمان» افزود: اینکه مردم سروستان نسبت به پیشرفت وطن خود حساس باشند و آن را ارتقا دهند نشانه ایمان است.

حجت الاسلام سعید جاویدی با بیان اینکه آثار باستانی سروستان مانند کاخ ساسان و بقعه شیخ یوسف نشانه قدمت و عظمت این شهرستان است افزود: از اینکه مردم سروستان صاحب علم و فرهنگ هستند بر خود می‌بالیم.

حجت‌الاسلام جاویدی درخواست ثبت روز ۵ دی بخاطر شهدای عملیات کربلای ۴ به عنوان روز فرهنگ و ایثار شهرستان سروستان را مطرح کرد و ابراز امیدواری کرد که این روز ثبت شود.

امام جمعه سروستان با بیان اینکه نامگذاری روزی به نام سروستان گامی جهت اعتلای این شهر است ابراز امیدواری کرد: روز سروستان در اردیبهشت ماه زمینه پیشرفت و توسعه شهرستان را به وجود آورد.

سروستان مامن عارفان و اندیشمندان علمی است

فرماندار سروستان نیز با بیان اینکه مفاخر این شهرستان در زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری و … باعث افتخار فارس و کشور هستند گفت: سروستان دارای جایگاه رفیعی در سطح استان فارس است و در روز سروستان به عنوان یک روز تأثیرگذار وظیفه داریم ارزش‌های مثبت شهرستان را به نسل بعد انتقال دهیم.

علی‌حسین بهمنی هدف این مراسم را حفظ اتحاد و انسجام و ارتقا شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: همه باید در راه پیشبرد اهداف توسعه‌ای شهرستان تلاش کنیم.

بهمنی مهمترین رکن توسعه هر شهرستان را فرهنگ و تمدن آن دانست و گفت: تکریم و تجلیل از شخصیت‌های برجسته شهرستان کاری بسیار ارزشمند است که در این مراسم انجام می‌شود.

وی سروستان را مامن عارفان و اندیشمندان علمی از قبل تا بعد از انقلاب دانست و تاکید کرد: این افراد باید به نسل جوان و دانش‌آموزان معرفی شوند.

فرماندار سروستان در انتها با درخواست از سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در شهرستان ادامه داد: هر کس وابسته به شهرستان است باید سرمایه‌اش در بانک‌های سروستان باشد و نسبت به پیشرفت شهرستان خود حساس باشد و احساس مسؤولیت کند.

کد خبر 6090417

دیگر خبرها

  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • دریافت نشان ملی مرغوبیت ۲۸ کالای صنایع دستی مازندران
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • بخشی‌نگری مانع پیشرفت مازندران می‌شود
  • پیشرفت ۸۵ درصد طرح نور در مازندران
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان