زاکانی: قدرت خرید مسکن به ۷۰ سال رسیده / ۳ گسل، پایتخت را تهدید میکند
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۶۶۴۲
شهردار تهران میگوید که وجود سه گسل و ۱۲ هزار بافت فرسوده وضعیت ایمنی این کلانشهر را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو علیرضا زاکانی روز دوشنبه در همایش الزامات، راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران که در سالن همایشهای باغ موزه دفاع مقدس در حال برگزاری است با بیان اینکه تهرانی که در کنار هم در آن زندگی میکنیم، نیازمند یک بازنگری است و به بازنگری ایمنی بخشی به شرایط تهران نیاز است، گفت: این شهر سه گسل مشا، شمال غرب و شهرری و ۱۲ هزار بافت ناپایدار دارد و بازنگری اشاره شده از این منظر مهم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تاکید کرد: از سوی دیگر باید نیاز شهروندان را با یک پاسخ معتبر جبران کنیم، نیاز انباشته شده مسکن در کشور بیش از ۱۰ میلیون است که سهم بالایی از آن به تهران بر میگردد، تعداد پروانههای صادر شده در تهران از سال ۹۰ به یک هفتم رسیده و باعث سختی در ساخت و ساز و بالا رفتن اجاره بهای مسکن شده است.
به گفته زاکانی، مسکن بخش زیادی از حقوق افراد را در بر میگیرد و قدرت خرید مسکن به ۶۶ تا ۷۰ سال رسیده بنابراین باید وارد ماجرا شویم و به این نیاز پاسخ دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعد سوم، بعد هویت شهری ما است؛ چهره شهر بی هویت است و همزمان با ایمنی بخشی و استحکام بخشی و حل نیازهای مردم، چهره شهر و زیبایی آن، معماری ایرانی اسلامی و هویت بخشی آن نیز برای ما مهم است؛ از این منظر نیازمند یک بازنگری و اقدام جهادگونه در تهران هستیم.
شهردار تهران ادامه داد: علاوه بر این نوع نگاه ما به مردم و بخش خصوصی نیز باید تغییر کند، رکن این تغییر و تحول باید مردم و بخش خصوصی قرار گیرد و در کنار آن همه اجزا و عناصر و نهادها باید تسهیل گری کنند به همین منظور در این نشست شرکت کردیم تا اراده این تغییر را اعلام کنیم و نزدیکترین راه را برای این تغییر در دستور کار قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در شهرداری قرارگاهی برای بحث مسکن ایجاد شد که هدف اولیه آن را بافتهای ناپایدار قرار دادیم و باید در کنار آن از زمینها و امکانات شهر استفاده کنیم، افزود: در گذشته، شهرداری گره گشایی از زندگی مردم را نمیدید و نظرش این بود که با گذشت زمان و برای حل مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک بهترین راه این است که به جای حل مشکلات، تهران را گران کند تا مردم مهاجرت معکوس کنند و پشیمان از تهران برگردند، اما این پیام مورد قبول مدیریت شهری فعلی نیست.
زاکانی با بیان اینکه در این دوره تلاش داریم شهر را زیست پذیر و انسان مدار کنیم، گفت: اگر سه گانهای بین شهر و شهروند و مدیریت شهری را در نظر بگیریم، باید برای شهروند هزینه کنیم و سایر اجزا باید در خدمت شهروند قرار بگیرد و برای تسهیل در زندگی مردم گام برداشته شود.
وی اظهار داشت: اگر امروز بحران جمعیت داریم، یکی از گلوگاههای افزایش جمعیت، حل مسکن است؛ ناایمنی که در بحث مسکنها وجود دارد، ناشی از مشکل در ساخت و ساز است؛ همچنین در بحث معیشت و اقتصاد خانوار نیز بحث مسکن نقطه مشترک است.
شهردار تهران با بیان اینکه اراده جدی در شهر و کشور در بحث مسکن شکل گرفته افزود: شهرداری نیز آهنگی در جهت پاسخ به این نیاز در تهران دنبال میکند که با آهنگ دولت هم راستا است، در این مسیر توجه ما این است که از همه ظرفیتها در دستگاهها استفاده کنیم؛ آنچه مربوط به شهرداری است، حرکت در مسیر اخذ مجوزها و رفع معایب صدور پروانه و پیگیری ایجاد تسهیلات و امکانی است که شرایط ساخت و ساز فعال شود.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه اخیر خود با بنیاد مسکن نیز گفت: در تفاهم نامهای که با بنیاد مسکن امضا کردیم جای حضور بخش خصوصی به عنوان پیشتاز این حرکت خالی است و باید باهم همکاری کنیم و دبیرخانهای در معاونت معماری شهرداری داشته باشیم تا دائما در جهت انسجام و تحقق این اهداف عالی حرکت کنیم و باید با یک حرکت جدی و بر مدار نوسازی بافت فرسوده لکه گذاریهایی در نقاط مختلف شهر انجام دهیم.
به گفته وی، این تحول و مسکن سازی، چون در سراسر کشور اتفاق میافتد ما را از مهاجرتهایی که ممکن است به تهران اتفاق بیفتد مصون میدارد و ساخت مسکن در سایر شهرها باعث میشود که مهاجرتها به شهر تهران به شکل فزاینده رخ ندهد
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: شهر شهرداری ها شورا مسکن بحث مسکن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۶۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فعال مطرح یهودی: ما به یک مهاجرت دسته جمعی از «صهیونیسم» نیاز داریم
یک نویسنده و فعال یهودی کانادایی تأکید کرد: «صهیونیسم از لحظه ظهور خود نوعی آزادی زشت را به وجود آورده است که به کودکان فلسطینی نه به عنوان انسان، بلکه به عنوان یک تهدید جمعیتی مینگرد؛ همانطور که فرعون از افزایش جمعیت بنی اسرائیل میترسید و برای همین دستور کشتن بچههایشان را صادر کرد.»
به گزارش ایسنا، «این عید پاک، ما نه به بت دروغین صهیونیسم نیاز داریم و نه آن را میخواهیم بلکه آزادی از پروژهای را میخواهیم که به نام ما مرتکب نسل کشی میشود.»
این سخنان «نائومی کلاین»، استاد دانشگاه، نویسنده، روزنامهنگار و فعال اجتماعی یهودی کانادایی در جریان فعالیتهای «عید پسح در خیابانها: تسلیح اسرائیل را متوقف کنید» است که در روزنامه گاردین منتشر شده است.
او میگوید: «به موسی و خشم او فکر میکردم که از کوه پایین آمد و بنی اسرائیل را در حال پرستش گوساله طلایی دید. اکوفمینیست درون من همیشه از این داستان ناراحت بوده است: چه خدایی است که به حیوانات حسادت میکند؟! چه خدایی است که میخواهد همه مقدسات زمین را به نام خود ذخیره کند؟! با این حال، من راهی برای درک داستان پیدا کردم. در مورد بتهایی صحبت میکند که ما آنها را تقدیس میکنیم و تبدیل به خدایان دروغین میشوند. این درباره گرایش انسان به پرستش هر آنچه دنیایی و فریبنده است و نگاه به چیزهای کوچک و بی ارزش و مادی به جای بزرگ و متعالی است. آنچه میخواهم امشب در این عید پاک انقلابی و تاریخی در خیابانها به شما بگویم این است که بسیاری از مردم ما یک بار دیگر خدای دروغین را میپرستند و از آن خوشحال و سرمست و با آن نجس شدهاند. این خدای دروغین، صهیونیسم است که عمیقترین داستانهای کتاب مقدس ما در مورد عدالت و آزادی از بردگی مانند خود داستان عید پسح را میگیرد و آنها را به سلاحهای وحشیانه استعماری سرقت زمین تبدیل میکند و از آنها به عنوان نقشه راه برای پاکسازی قومی و جنگ نسل کشی استفاده میکند.
صهیونیسم بتی است که جرأت میکند ایده متعالی سرزمین موعود را که استعارهای از آزادی بشر است و با ادیان بسیاری به گوشه و کنار این جهان سفر کرده است، بگیرد و آن را به سند فروشی به یک دولت نظامی قومی تبدیل کند. نسخه رهایی که توسط صهیونیسم سیاسی پیشنهاد شده است، خود یک ایده ناپسند است. این امر از ابتدا مستلزم اخراج دسته جمعی فلسطینیها از خانهها و سرزمینهای اجدادی خود در جریان نکبت بود.
صهیونیسم از لحظه پیدایش، نوعی آزادی زشت ایجاد کرده است که به کودکان فلسطینی نه به عنوان انسان، بلکه به عنوان یک تهدید جمعیتی نگاه میکند، همانطور که فرعون از افزایش جمعیت اسرائیلیها میترسید و برای همین دستور کشتن بچههایشان را صادر کرد.
صهیونیسم ما را به لحظه فاجعه کنونی رسانده است و زمان آن فرا رسیده که به صراحت بگوییم: همیشه ما را به اینجا میرساند. این یک بت دروغین است که بسیاری از مردم ما را به مسیری بسیار غیراخلاقی سوق داده است و اکنون آنها را وادار کرده است که نقض پندهای اصلی را توجیه کنند: نکش. دزدی نکن. طمع نداشته باش.
این یک بت و خدای دروغین است که آزادی یهودیان را با بمبهای خوشهای که کودکان فلسطینی را میکشند و معلول میکنند، برابر میداند. این بتی است که به تمام ارزشهای یهودی خیانت کرده و میکند.
و با عشق ما به عنوان مردم به متون و آموزش، امروز یک بت و خدای دروغین نزد ما میآید تا بمباران تمام دانشگاههای نوار غزه، تخریب مدارس، بایگانیها و چاپخانههای بی شمار و کشتار صدها نفر از دانشگاهیان، روزنامه نگاران و شاعران را توجیه کند. این چیزی است که فلسطینیها آن را به عنوان مکتب کشی میشناسند که به معنای نابودی وسایل آموزش است.
در همین حال، در این شهر، دانشگاهها در حال فراخواندن پلیس نیویورک هستند و خود را در برابر تهدید خطرناکی که دانشجویانشان جرأت میکنند از آنها سؤالات اساسی بپرسند، مصون میکنند؛ سوالاتی مثل: چگونه میتوانید ادعا کنید که اصلا به چیزی یا حتی به ما اعتقاد دارید. درحالی که به این نسل کشی کمک میکنید یا روی آن سرمایه گذاری و با آن همکاری میکنید؟
به بت دروغین صهیونیسم برای مدت طولانی اجازه داده شده است که بدون کنترل رشد کند. پس امشب میگوییم: این بت به همین جا ختم میشود. یهودیت ما نمیتواند یک دولت قومی را در خود جای دهد، زیرا یهودیت ما ماهیت بینالمللی دارد. یهودیت ما نمیتواند توسط تشکیلات نظامی خشمگین آن دولت، محافظت شود، زیرا تمام کاری که این ارتش انجام میدهد کاشت غم و اندوه و درو کردن نفرت است، از جمله علیه ما به عنوان یهودیان.
یهودیت ما توسط افرادی تهدید نمیشود که صدای همبستگی خود را با فلسطین از همه نژادها، قومیتها، طیفها و نسلها بلند میکنند. یهودیت ما یکی از آن صداهاست و میداند که امنیت و رهایی جمعی ما در همراهی با این گروه نهفته است.
ما به بت صهیونیسم نیازی نداریم و آن را نمیخواهیم. ما خواهان رهایی از پروژهای هستیم که به نام ما نسل کشی میکند. رهایی از ایدئولوژی که هیچ برنامهای برای صلح جز تعامل با دولتهای نفتی تئوکراتیک قاتل همسایه و در عین حال فروش تکنیکهای ترور خودکار به جهان ندارد.
ما به دنبال رهایی یهودیت از دولت نژادی هستیم که میخواهد یهودیان دائما احساس ترس کنند، میخواهد فرزندانمان بترسند و میخواهد ما باور کنیم که جهان علیه ماست تا به زیر گنبد آهنین آن فرار کنیم، یا حداقل برای حفظ اسلحه و کمکهای مالی به آن اقدام کنیم. این بت و معبود دروغین است.
موضوع فقط به بنیامین نتانیاهو محدود نمیشود، بلکه شامل دنیایی است که نتانیاهو را خلق کرده است.
ما که هستیم؟ ماهها و ماهها در این خیابانها بودیم، داریم بیرون میرویم. خروج از صهیونیسم.
ما به امثال چاک شومرهای این دنیا نمیگوییم اجازه دهید مردم ما بیرون بروند. بلکه میگوییم ما خارج شدیم. فرزندان شما چه؟ آنها اکنون با ما هستند.»
انتهای پیام