ابهام درباره یک حکم برای صنوف سینمایی/ «خانه سینما» تعطیل میشود؟
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۶۶۶۱
به گزارش خبرنگار مهر، خانه سینما به عنوان جامعه صنوف سینمای ایران هرچند از ابتدای تاسیس با کش و قوسهای بسیاری همراه بود، اما طی یک دهه گذشته درگیر حواشی بسیاری شد، از تعطیلی خانه سینما در دوره ریاست جمهوری محمود احمدینژاد و جواد شمقدری که بهعنوان معاون سینمایی در این دولت مشغول به کار بود، تا بازگشایی دوباره آن در زمان ریاست حجت اله ایوبی در سازمان سینمایی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما یکی از مواردی که تمام صنوف سینمایی در سالهای اخیر درگیر آن هستند، دستور ثبت صنوف در وزارت کار برای اینکه بتوانند جنبه حقوقی خود را حفظ کرده و با تعریف فعالیت سینماگران در چارچوب شغل بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. در این سالها، از بین ۳۲ صنف عضو خانه سینما، تعدادی در وزارت کار ثبت شده و تعدادی دیگر نیز در مقابله با این تصمیم بارها مخالفت خود را نسبت به چنین تصمیمگیری اعلام کردهاند. اما آنچه که مشخص بود و بارها در محافل مختلف به آن اشاره میشد، این بود که خانه سینما و در واقع صنوف سینمایی بدون ثبت در وزارت کار نمیتوانند فعالیت خود را به صورت قانونی ادامه دهند.
در حال حاضر تعدادی از صنوف همچنان نسبت به ثبت در وزارت کار با خانه سینما زاویه دارند و برخی از صنوف نیز در تلاش هستند تا بتوانند در وزارت کار ثبت شده و به فعالیت خود جنبه قانونی بدهند.
در چنین شرایطی که صنوف سینمایی درگیر برگزاری مجمع عمومی خود هستند تا بتوانند آیین نامههای جدید برای ثبت در وزارت کار را با حضور اعضا به تصویب رسانند، خبری منتشر شد که دیوان عدالت اداری حکم به ابطال مصوبه تاسیس انجمنهای صنفی کارگری برای هنرمندان داده است، البته این حکم تنها برای صنوف خانه سینما ابلاغ نشده و شامل همه صنوف هنری در حوزههای مختلف تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی است. حکمی که لازم الاجرا است و میتواند تبعات بسیاری را به همراه داشته باشد.
نکته قابل توجه درباره این حکم این است که هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ به ریاست معاون قضایی دیوان عدالت اداری در امور هیات عمومی و با حضور معاونین دیوان عدالت اداری و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل و حکم مورد نظر اعلام شد، اما این خبر در هیچکدام از رسانهها منتشر نشد، تا اینکه در تاریخ ۱۴ اسفند ماه یکی از رسانهها با انتشار اصل حکم خبر از چنین رأیی داد.
مدتهاست بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم این مساله برای دولت وقت معین شده است تا نسبت به تنظیم آیین نامه تاسیس اصناف فراگیر فعالیتهای فرهنگی، هنری و رسانهای اقدام کند. در همین راستا خانه سینما مجموع روابط خود در اداره کار استان تهران را تعریف کرد، همچنین بارها یادآور شده بود که سینما و یا همان فعالیت هنری همانند دیگر مشاغل رایج در کشور دارای محل کار ثابت به معنای اداره و کارگاه نیست و هر اثر سینمایی به فراخور نیازی که دارد در شهرهای مختلف تولید میشود و به یک نقطه معین وابسته نیست.
در سالهای ۹۳ و ۹۴، مساله ثبت صنوف هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار گرفت و براساس آن به یک مدل رسیدند که هنرمندان به لحاظ صنفی ذیل قانون کار فعالیت میکنند، اما فعالیتها ذیل قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد، در نهایت آییننامهای در همین راستا به نگارش درآمد که مورد توافق وزارت کار و وزارت ارشاد قرار گرفت که دارای امضای وزرای وقت و به تصویب هیات دولت ذیل ماموریت قانونی که در نظر گرفته شده بود، رسید. این آییننامه چگونگی تشکیل کانونهای فراگیر فعالیتهای صنفی، فرهنگی و رسانهای را مشخص میکرد و دارای یک شیوه نامه و یک کمیسیون شامل نماینده وزیر کار، نماینده وزیر ارشاد و ۷ نفر از فعالان حوزههای فعالیتهای صنفی شامل نمایندگانی از خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی و مجموع هنرهای تجسمی، روزنامهنگاران و داستان نویسان بود.
مساله مهمی که وجود دارد این است که خانه سینما به عنوان یک موسسه فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده و مجوز رسمی فعالیت خود را از این وزارتخانه دریافت کرده است، البته این را هم باید بگوییم که سرفصل فعالیتهای صنفی در قوانین وزارت ارشاد موجود نیست. نکته دیگر این است که خانه سینما و اصناف عضو خانه سینما دو مقوله متفاوت هستند. طبق اساسنامه خانه سینما، این جامعه صنفی عضو حقیقی نداشته و همه اعضای آن حقوقی هستند، به این معنا که اعضای خانه سینما در واقع انجمنها و صنوف سینمایی هستند، بنابراین خانه سینما براساس اساسنامه تنها ۳۱ عضو دارد.
یکی از مشکلاتی که در خانه سینما وجود داشت، این بود که مشخص نشده بود در مجمع عمومی، فردی که رأی میدهد به عنوان یک واحد حقوقی انجمنی که عضو هست رأی میدهد نه شخص. در واقع میتوان گفت خانه سینما یک چتر حقوقی بر اصناف حقوقی است، اشکال این بود که صنوف خانه سینما شناسنامه نداشتند که میتوانست مشکلات حقوقی را بوجود آورد.
آنچه که مشخص است این است که خانه سینما قرار است با دیوان عدالت اداری و حقوقدانان مشورت و راه حل لازم را پیدا کنند. آیین نامه لغو نشده بلکه اصلاح شود.
البته پیش از هر چیز در حال حاضر لازم است که یک مرجع حقوقی قانونی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استنباطها، برداشتها و گمانه زنیهای سلیقهای پایان دهد و بهصورت شفاف و صریح اعلام کند که آیا رای دیوان عدالت اداری اصناف عضو خانه سینما را که به صورت انجمنهای صنفی کارگری یا کارفرمایی در اداره کار استان تهران ثبت شدهاند را در برمیگیرد و ابطال آنها را هم شامل میشود یا خیر.
کد خبر 5441062 نیوشا روزبانمنبع: مهر
کلیدواژه: خانه سینما دیوان عدالت اداری وزارت کار تئاتر ایران سریال ایرانی موسیقی ایرانی سینمای مستند کارگردان تئاتر فیلم سینمایی فیلم کوتاه برنامه تلویزیونی جشنواره موسیقی نوای مهر شبکه یک سیما اکران نوروزی کنسرت موسیقی شبکه پنج سیما داریوش مهرجویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیوان عدالت اداری خانه سینما صنوف سینمایی وزارت کار فعالیت خود آیین نامه فعالیت ها ثبت شده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۶۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید
به گزارش همشهری آنلاین، عاشقانه تاریخی «مست عشق» با حضور پارسا پیروزفر و شهاب حسینی که این روزها رکورد گیشه سینما را با ۵۰۸,۶۸۷,۵۲۵,۰۰۰ ریال در کمتر از دو هفته شکسته، دوباره اسم پارسا پیروزفر را نقل محافل سینمایی کرده است. این درحالی است که به زعم منتقدان جدی این فیلم هم با وجود ایراد و اشکال های فراوان، حضور چهره کاریزماتیک و محبوب این بازیگر روی پرده نقره ای یکی از دلایل اقبال و فروش این فیلم یه حساب میآید. به نظر میرسد پارسا پیروزفر که همچنان در شمایل جوان خوش سیما و معصوم سینما ۵۰ سالگی را از سر گذرانده، مسیر حرفهای و بی حاشیه اش را در سینما به آرامی طی میکند.
پیروزفر با داشتن چهره، فیزیک و استایل بازی منحصر به خودش، شانس بازی در نقش های منفی و بدمن های سینما به ندرت، نصیبش شده و همان معدود نقشهای منفی سینما نظیر یوسف «مهمان مامان» مهرجویی یا بهمن خان سریال «یاغی» بیشتر از ایجاد تنفر و انزجار، مخاطب را با او سمپات میکند.
فیلم سینمایی «نقاب» و نقشی که پارسا پیروزفر در آن دارد شاید تنها موقعیت سینمایی است که به پارسا پیروزفر جوان این فرصت را داد تا شرارت و خباثت را از پشت چشمان معصومش بیرون بکشد و شمایلی متفاوت از پارسای محبوب را به رخ مخاطب بکشد.
فیلمی ساخته کاظم راستگفتار که یکی از پدیدههای گیشه سال ۱۳۸۴ شد و سکانسهایی از آن همچنان در میان طرفداران و مخاطبان سینما دست به دست می شود. پارسا پیروزفر در این فیلم نقش پسر خوشسیما اما شیادی را بازی میکند که علاوه بر تبحر در قمار و بازی پوکر با ورود به زندگی زنان ثروتمند از آنان اخاذی میکند. او با امین حیایی همدست میشود و به سراغ زنان ساده اما سرمایه دار میرود و با رابطه گرفتن و فیلمبرداری و تهدید و اخاذیهای کلان از آنها جدا میشود.
کاراکتر نیما در فیلم «نقاب» تا قبل از قاچاقچی بیرحم سریال «یاغی» تنها نقش منفی کارنامه حرفهای این بازیگر محسوب میشود.
فیلم رکوردشکنی که نقدهای تند و تیزی را متحمل شد ؛ ماجرای مست عشق پارساپیروزفر و شهاب حسینی | وقتی کمدی دیگر پیشتاز فروش نیست
کد خبر 849570 منبع: همشهری آنلاین برچسبها خبر مهم پارسا پیروزفر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران