Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها جهت تامین گاز به اندازه نیاز ضروری، یکی از اصلی‌ترین روش‌های کاهش مصرف گاز در کشور‌های مختلف است که وزارت نفت پیش از شروع زمستان با اجرای این طرح به مدیریت کمبود گاز پرداخت

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، طرح تعرفه گذاری پلکانی برق، گاز و آب سال‌ها بود که در محافل علمی و کارشناسی مطرح می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبنای این شیوه بر آن بود که هرکس سهم مشخصی از یارانه پنهان انرژی داشته باشد و بهره‌مندی افراد وابسته به میزان مصرفشان نباشد.


در همین راستا تعرفه‌های جدید گاز از آذرماه ۱۴۰۰ اعمال شد و در پی آن تعرفه ۳ گروه اول که ۷۵ درصد مشترکین را شامل می‌شود ثابت باقی ماند و از پله چهارم به بعد تعرفه پله بعدی، ۴۰ درصد نسبت به تعرفه پله قبلی افزایش می‌یابد تا اینکه در پله آخر که شامل مشترکین پرمصرفِ پردرآمد می‌شود، تعرفه گاز نسبت به تعرفه‌های قبلی ۴ برابر می‌شود.


نکته دیگر این است که زمان ابلاغ این تعرفه‌ها از سمت شرکت گاز در زمان مناسبی و قبل از پیک مصرف صورت گرفت، تا مشترکین فرصت کافی برای تطبیق مصرف خود با تعرفه‌های جدید را داشته باشند. آمار‌ها نشان‌دهنده تأثیر بالای این شیوه تعرفه‌گذاری بر کاهش مصرف و پیک‌سایی است. جواد اوجی، وزیر نفت در این باره گفت: از این محل روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب مصرف گاز کاهش یافت که همانند تولید یک فاز پارس جنوبی است و توانستیم حجمی از سرمایه‌گذاری برای جبران مصرف گاز را کاهش دهیم البته در آمد شرکت گاز نیز روند خوبی داشته است.

در همین خصوص صالح رحیمی؛ کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: همانند پیک مصرف برق در تابستان، پیک مصرف گاز به دلیل افزایش سردی هوا در زمستان اتفاق می‌افتد که هدفش در واقع گرمایش است به همین دلیل باید گاز را تولید کنیم تا این نیاز را پوشش دهد.

وی افزود: تفاوتی که پیک مصرفی گاز با پیک مصرف برق دارد در مورد فشار است، به طوری که وقتی مصرف بالا برود احتمال فشار و افت لوله‌ها وجود دارد و ممکن است به یکسری نواحی با فشار کمتر برسد یا نرسد که این امر می‌تواند مسئله ساز شود.

کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی اظهار نمود: با این حال خوشبختانه با مدیریت درست وزارت نفت در سال جاری با وجود این که در بسیاری از مناطق کشورمان میزان سردی هوا افزایش یافته بود، ولی شاهد آن بودیم که کشورمان با معضل قطعی گاز و خاموشی روبرو نشد.

رحیمی در ادامه در خصوص تعرفه گذاری پلکانی مصرف گاز در کشور نیز گفت: این طرح برای این است که تا گاز به اندازه نیاز ضروری، طبیعی و نرمال افراد یک حامل انرژی را با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار داده شود.

وی افزود: در این روش، که یکی از اصلی‌ترین روش‌های اصلی کاهش مصرف گاز در کشور‌های مختلف است از هزینه گاز پرمصرف‌ها به صورت پلکانی افزایش یافته و هزینه گاز کم مصرف‌ها نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند.

کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی اذعان کرد: دلیلی ندارد که دولت وقتی خیلی مشترکی پر مصرف است، به وی گاز ارزان دهد بلکه باید قیمت آن را گران‌تر کند تا اجحافی در حق مشترکی صورت نگیرد، چون مصرف کننده از قبل مطلع بوده که اگر مصرفش از یک میزانی بالاتر برود، هزینه بیشتری باید پرداخت کند و وزارت نفت پیش از شروع زمستان با اجرای این طرح به مدیریت کمبود گاز پرداخت.

رحیمی در ادامه گفت: این طرح خوشبختانه در کشور انجام شده و توانسته مصرف گاز در کشور را کاهش دهد با این حال به نظر می‌رسد شرط موفقیت آمیز بودن تعرفه گذاری پلکانی مصرف گاز در ادامه به عوامل زیادی بر گردد.

وی در این باره افزود: باید حد ضرورت تعرفه گذاری پلکانی درست تعیین شود، به طوری که این امر به حدی باشد که مردم به خاطر نیاز ضروریشان با قیمت زیاد مواجه نشوند به همین دلیل برای این امر باید اقلیم بندی صحیح انجام شود تا مناطق از کشور که با سرمای زیادتری مواجه شده اند و بیشتر گاز مصرف کرده اند به مشکل نخورند.

کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: در روستا‌ها بیشتر مشترکین پرمصرف هستند که با توجه به این که این مناطق عمدتا بسیار محروم بوده و مشترکین توانایی مالی ندارند باید وزارت نفت فرهنگ سازی را به عنوان سیاستی برای کاهش مصرف گاز در پیش گیرد.

رحیمی در خصوص دیگر مزایای تعرفه گذاری پلکانی مصرف گاز گفت: اگر این طرح بر همه اقشار از لحاظ اقتصادی فشار وارد کند و درست طراحی شود هم می‌تواند بازدارندگی از مصرف گاز را تا حد زیادی ایجاد کند و هم هزینه‌ها را پوشش دهد.

وی افزود: در عین حال یارانه دادن بی جهت به مشترکین با مصارف بالا خصوصا آن‌هایی که ثروتمند هستند و مصارفشان تفریحی و مازاد است باید قطع شود تا شاهد کاهش مصرف گاز در کشور باشیم.

این کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی اظهار نمود: در قانون بودجه تصریح شده است که میزان «افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف بالاتر از الگو» باید حداقل به اندازه‌ای تعیین شود که بار مالی «رایگان کردن تعرفه مشترکین کم مصرف» را جبران نماید و نیاز به تامین منابع جدید نداشته باشد؛ لذا لازم است قیمت گذاری گاز خانگی به گونه‌ای باشد که در مجموع یارانه‌ای در این بخش داده نشود و درآمد حاصل از فروش گاز، هزینه‌های تامین این ماده ارزشمند را پوشش دهد.

رحیمی در پایان با ابراز خرسندی از مدیریت مناسب وزارت نفت در زمینه مصرف گاز خاطر نشان کرد: وزارت نفت عملکرد مناسبی در این خصوص داشته است با این حال اگر گاز برای همه مشترکین چه خانگی چه غیرخانگی تامین شده و هیچگونه قطعی در زمینه مشترکین غیرخانگی نبوده باشد به نظر می‌رسد عملکرد این وزارتخانه بسیار موفقیت آمیز و قابل ستایش بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تعرفه گذاری پلکانی گاز مصرف گاز پرمصرف وزارت نفت تعرفه گذاری پلکانی مصرف گاز در کشور کاهش مصرف گاز وزارت نفت تعرفه ها پیک مصرف مصرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۷۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی‌اکبر محرابیان امروز در بازدید از کارخانه‌های گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتور‌های گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.

محرابیان در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخش‌های مختلف بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحد‌های نیروگاهی کشور به منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت: با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به خوبی عمل نکرده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر شده و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال ۱۴۰۱ برای این موضوع ۱۰۰ اقدام، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۰ اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام طراحی و‌اجرا شد.

محرابیان با تشریح بخش‌های مختلف برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو در این راستا به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی باز می‌گردد.

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت همه بخش‌های مصرف کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای افزایش مشارکت بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به اختصاص پاداش‌های ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.

محرابیان در همین رابطه اظهار کرد: بیش از ۸۰ میلیون پاداش اعم از هدایایی، چون لوازم برقی کم مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صد‌ها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... برای مشترکان کم مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده است که به افشار محتلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت کرده و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش آفرینی کنند، اهدا می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.

محرابیان در ادامه با تاکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تامین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.

وی با بیان این که انرژی مورد نیار صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تامین می‌شود، گفت: هم اکنون ۵ واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است و صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه‌های خود تامین کرده‌اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق قرار نمی‌گیرند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشور‌های همسایه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیرو است که به صورت کلی در طول یک سال ما ٨٠ درصد صادرات و ٢٠ درصد واردات دا‌ریم.

وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیت‌های نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.

محرابیان با تاکید بر اینکه گروه مپنا به طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، ادامه داد: این گروه صنعتی توانسته است در طول سال‌های گذشته با به روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده