Web Analytics Made Easy - Statcounter

پنجم شعبان، روز ولادت با سر سعادت سید ساجدین (ع)، پیام دهنده نبرد حق علیه باطل است که ما ایشان را بیشتر به سبب دعا‌ها و مناجات در قالب صحیفه سجادیه می‌شناسیم.

کتابی که به ما آداب چگونگی بیان حاجاتمان را در محضر الهی تعلیم می‌دهد و مفهوم امید را عالمانه در کنار مقام تسلیم برابر اوامر الهی ترسیم می‌نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین خاطر شاید یکی از سوالات مهم در ذهنمان این باشد که چرا با وجود دعا‌های بسیار خواسته مان مورد اجابت قرار نگرفت؟

این موضوع در صحیفه سجادیه (۱) با عنوان «دعای طلب حوائج» طی بیست و پنج فراز تبیین و یا به عبارتی بهتر، تعلیم داده شده است. اکنون ما در این نوشتار با تقسیم مهم‌ترین مطالب مناجات سیزدهم صحیفه به چهار بخش اصلی، سوال مذکور را پاسخ دهیم.

اللهم یا مُنْتَهَی مَطْلَبِ الْحَاجَاتِ 

(خدایا! ای نهایت درخواست و تقاضای نیازها)

اولین جملات هر دعای صحیفه حضرت سجاد (ع) به طور معمول با واژه اللهم، رب یا الهی آغاز می شود که حاکی از فقر و تنگدستی دائمی بشر است (۲) سپس متناسب با مضمون مناجات، امام مدح و ستایش خداوند را قلم می‌زنند که در دعای سیزدهم ما می‌توانیم آنان را در قالب صفات بخشنده و غنی همانند «یا مَنْ عِنْدَهُ نَیلُ الطَّلِبَاتِ وَ یا مَنْ لَا یبِیعُ نِعَمَهُ بِالْأَثْمَانِ وَ یا مَنْ لَا یکدِّرُ عَطَایاهُ بِالامْتِنَانِ وَ یا مَنْ یسْتَغْنَی بِهِ وَ لَا یسْتَغْنَی عَنْهُ» مشاهده کنیم (۳).

سپس ایشان از ذکر صلوات جهت توسل به اهل بیت (س) استفاده می‌کنند تا به یکی از شرایط استجابت دعا‌های مسلمانان اشاره کنند و آنرا تعلیم دهند(۴) و در ادامه دوباره امام به رابطه خالق و مخلوق می‌پردازند که این در قالب امید به رحمت الهی بیان می‌شود.

یا مَنْ لَا تَنْقَطِعُ عَنْهُ حَوَائِجُ الْمُحْتَاجِینَ

(ای کسی که رشته حوائج نیازمندان از او قطع نمی‌شود)

ما در مناجات امام سجاد (ع) همیشه با یک عبارت ثابت هم روبرو هستیم و آن مبنی بر امید به رحمت الهی و عدم یاس از درگاه الهی است که این از عبارات کاربردی در دعای سیزدهم نمایان است: «فَمَنْ حَاوَلَ سَدَّ خَلَّتِهِ مِنْ عِنْدِک، وَ رَامَ صَرْفَ الْفَقْرِ عَنْ نَفْسِهِ بِک فَقَدْ طَلَبَ حَاجَتَهُ فِی مَظَانِّهَا، وَ أَتَی طَلِبَتَهُ مِنْ وَجْهِهَا» «پس کسی که ترمیم کمبود و شکاف زندگی‌اش را از تو بخواهد و تغییر تهیدستی و فقرش را از تو درخواست کند، محقّقاً حاجتش را از جایگاه اصلی‌اش خواسته؛ و به دنبال درخواست و خواهشش، از راه صحیح و درستش آمده». از این رو به دنبال آن علت رجاء دائم را در توکل به خداوند متعال بیان می دارند و در واقع برای آن یک رابطه علت و معلولی ترسیم می نمایند که حاکی از همان اصل حضور فقیر بر آستان غنی بالذات است (۵)

حُسْنِ تَقْدِیرِک لِی فِی جَمِیعِ الْأُمُورِ

(با سرنوشت خوبی که در تمام امور برایم رقم می‌زنی، کارساز من باش)

یکی از ویژگی‌های مهم و کلیدی مناجات امام سجاد (ع) همانا اظهار به مقام رضا و تسلیم برابر حکمت الهی است که ایشان در جملات پایانی خود به آن اقرار می کنند و به مسلمانان این اصل وجودی را گوشزد می کنند: «َو تَوَلَّنِی بِنُجْحِ طَلِبَتِی وَ قَضَاءِ حَاجَتِی وَ نَیلِ سُؤْلِی قَبْلَ زَوَالِی عَنْ مَوْقِفِی هَذَا بِتَیسِیرِک لِی الْعَسِیرَ وَ حُسْنِ تَقْدِیرِک لِی فِی جَمِیعِ الْأُمُورِ» «و با برآورده شدن تقاضایم و روا شدن حاجتم و رسیدن به مطلبم؛ پیش از برخاستن از جایم و با آسان ساختن مشکلم و با سرنوشت خوبی که در تمام امور برایم رقم می‌زنی، کارساز من باش.».

وَ لَا تَقْطَعْ رَجَائِی عَنْک

(و امیدم را از حضرتت قطع مکن)

امام سجاد (ع) در سرتاسر صحیفه اصل اعتماد به خداوند قادر را یکی از شرایط استجابت دعا عنوان می دارند. با تشریح این اصل، ما بایست به خیریت تمام وقایع پیش رویمان ایمان و همیشه آن را به خود متذکر شویم.

چنانکه امام علـی (ع) در نامـه‌ای بـه فرزندشان امـام حسن (ع) می‌فرمایند: ... " تاخیر در اجابت دعا تو را مأیوس نگردانـد، زیـرا اولاً، بخـشش بـه مقدار نیت انسان عطا می شود. ثانیاً، ممکن است بهتر از آنچه را خواسته ای به تو عطا کند. ثالثاً، ممکن است آنچه خواسته‌ای، باعث هلاک تو باشد و چون خدا خیر تو را می خواهد آن را به تو نداده است... "(۶)

منابع:

۱-صحیفه سجادیه، دعای شماره سیزدهم، سایت دانشنامه اسلامی https://wiki.ahlolbait.com
۲- مقاله بررسی اسلوب دعایی در صحیفه سجادیه، مجتبی ترکاشوند و حمیدرضا مرادی لقمان و اژدر شمخانی، مجله سراج منیر سال ۸، شمارة ۲۷، تابستان ۱۳۹۶، ص ۱۵۴.
۳- همان، ص ۱۵۳.
۴- مقاله ادب دعا در صحیفه سجادیه، فریبا مهری، مجله رشد آموزش معارف اسلامی تابستان ۱۳۹۱ شماره ۸۵، ص ۵.
۵- مقاله مبانی اخلاقی در صحیفه سجادیه، منصور پهلوان، مجله سفینه، ۱۳۸۴، شماره ۸، ص ۸۱.
۶- مقاله جلوه‌های عرفانی دعا در صحیفه سجادیه، دکتر مهدی ابراهیمی، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، زمستان ۱۳۸۳، ص .۹

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امام سجاد ولادت امام سجاد صحیفه سجادیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۰۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی استاندار هرمزگان در جلسه وبیناری با فرمانداران که به محوریت حذف مجوزهای کاغذی برگزار شد، اظهار داشت: در نظام بروکراتیک ارتباطات انسانی و کاغذ منشأ فساد هستند که با حذف آن‌ها و توسعه سامانه‌های الکترونیک گلایه مهم مردم از فساد نیز رفع می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم شفاف سازی در تمام ابعاد تجاری، مالی و تخصیص یارانه‌های دولتی، افزود: تاکید دارم نباید محدودیت‌ها باعث زیان فعالان واقعی حوزه بازار و اقتصاد شود و یکی از موارد ساماندهی شناسایی ایشان از طریق درگاه‌های الکترونیک است.

استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان اولین استان ایجاد کننده واحد مبارزه با پول شویی در کشور بوده، گفت: سال گذشته با جدیت شفاف سازی را آغاز کرده‌ایم در حوزه‌های مختلف، از انتقال پروانه‌های مالیاتی، کارت‌های بازرگانی و حساب‌های بانکی مجهول تا بازپس‌گیری چندصد قطعه زمین واگذارشده برای انجام فعالیت اقتصادی که هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده بودند.

دوستی ضمن بررسی آخرین آمار ثبت نام صنوف مختلف در درگاه ملی مجوزها در تمام شهرستان‌های استان، اظهار داشت: فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی تکلیف دارند وقت بگذارند تا جایگزینی پروانه کسب الکترونیک به طور کامل انجام و تا فرصت ۲۵ اردیبهشت ماه همه اصناف شناسه یکتا دریافت کنند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان افزود: باید میان فعالین اقتصادی واقعی و غیر واقعی تفکیک ایجاد شود و حمایت‌ها بویژه در راستای تحقق شعار سال به فعالان واقعی اختصاص داده شود که این مسئله با ثبت نام صنوف در درگاه ملی مجوزها تسریع خواهد شد.

کد خبر 6090278

دیگر خبرها

  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود
  • استاندار هرمزگان: از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم/ انگ زدن به یکدیگر مشکل بی‌حجابی را حل نمی‌کند/ عملیات تنبیهی وعدۀ صادق یک کار الهی بود
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات