Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشاورزی یکی از مزیت‌های مهم کشاورزی در استان سمنان است و بخشی از مردم این استان در روستا‌ها زندگی می‌کنند و مشغول کار کشاورزی هستند، اگرچه مردمی که در شهر زندگی می‌کنند زمین‌های مستقلی در روستا دارند و مایحتاج خود را از زمین هایشان تامین می‌کنند، اما کشاورزان ای استان چشک انتظار سند های زمین هایشان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اراضی کشاورزی به عنوان بنای تولید و تامین غذا در تمامی نقاط دنیا محسوب می‌شود بنابراین باید آن‌ها را برای تولید غذا حفظ کرد.

طرح جامع حدنگار و تهیه بانک اطلاعات مکانی زمین‌های کشاورزی، طرحی در جهت اهداف دولت برای حفظ و توسعه زمین‌های کشاورزی، مدیریت بهینه منابع آب و خاک کشور است.

سامانه پایش اراضی را می‌توان نقطه عطف و به عبارتی فصل جدیدی در استفاده از فناوری‌های نوین به منظور مقابله با پدیده زمین‌خواری دانست. سامانه‌ای که امکانی را برای متولیان این مهم در کشور فراهم می‌کند تا بتوانند از ناکارآمدی ابزار‌های سنتی و روش‌های میدانی رصد اراضی کشور عبور کنند و با تکیه بر به‌روزترین ابزار‌های ماهواره‌ای به صیانت از زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرقانونی بپردازند.

حدنگار از زیر مجموعه‌های سامانه‌های اطلاعات زمین (LIS) است و به منظور مدیریت اراضی ایجاد می‌شود. مدیریت اراضی در سطح نخست شامل ثبت و تعیین مالکیت و تعیین حدود موقعیتی و مساحت زمین بوده که در این گام، با انجام عملیات نقشه برداری حدنگار منجر به صدور اسناد تک برگی می‌شود. طرح حدنگار با نقشه برداری ثبتی انجام می‌شود و به این دلیل که یک کار حقوقی به شمار می‌رود، مبنای صدور سند مالکیت قرار می‌گیرد.

طبق ماده ۵۴ قانون  رفع موانع تولید باید زمین های کشاورزی زمین دار شوند و هدف از اجرای طرح حدنگار، جمع آوری آمار و اطلاعات اراضی کشاورزی و تعیین محدوده‌ی ملکی برای احراز و تثبیت مالکیت و تعیین حدود زمین‌های ملی و شخصی است.

اولین مزیت تعیین تکلیف مالکیت اراضی، کاهش تصرف و تعرض به آن‌ها و در واقع، کاهش پدیده‌ زمین خواری است. برخی اراضی توسط سودجویان مورد تصرف قرار گرفته و به شکل غیرقانونی دچار تغییر کاربری شده و به فروش می‌روند که تنها راهکار بهبود این وضعیت، اجرای کامل طرح حدنگار است. همچنین، طرح حدنگار از تخلفات قولنامه‌ای و مالکیت اراضی جلوگیری می‌کند. مزیت دیگر این طرح ، جلوگیری از صدور چند سند برای یک زمین است؛ زیرا در گذشته برای برخی اراضی به ویژه اراضی کشاورزی، به بهانه‌های مختلف بیش از یک سند صادر می‌شد. با اجرا شدن کامل طرح حدنگار، اطلاعات ملکی به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته و وضعیت ملکی اراضی نیز به راحتی قابل شناسایی است.

این طرح علاوه بر افزایش آمایش زمین و مدیریت بهتر با ایجاد گلخانه و دامداری در این زمین ، در  افزایش اشتغالزایی این استان هم تاثیر بسزایی دارد.

امسال اجرای طرح حدنگار اراضی ملی در استان سمنان به پایان می‌رسد

مرادی حقیقی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مجموع مساحت استان سمنان ۹میلیون و ۳۶۸هزار هکتار است که هشت میلیون و ۱۰۰هزار هکتار در سامانه حدنگار اسناد تثبیت و حدود هفت میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار سند تک‌برگی با هماهنگی اداره کل ثبت اسناد واملاک استان صادر شده است.

هدف از تهیه نقشه حدنگار اراضی ملی، دولتی و اصلاح نقشه‌های سنواتی، همراه با برطرف کردن تداخلات ناشی از اجرای قوانین موازی و در نهایت اخذ اسناد تک برگی و یا تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگی است.

مرادی حقیقی می گوید: بیش از ۹۵ درصد اراضی استان، اراضی ملی است که با همکاری و تعامل سازنده در استان، تاکنون سند تک برگی برای ۸۲ درصد مساحت اراضی ملی استان صادر شد.

دریافت اسناد کاداستر اراضی ملی استان سمنان با هدف شناسایی و برخورد قانونی با متجاوزان اراضی ملی و انفال متعلق به مردم و جلوگیری از زمین‌خواری انجام می‌شود.

برای ۹۵۵ هزار و ۷۸۸ هکتار از اراضی ملی شهرستان سمنان، ۶۹۲ هزار و ۸۱۹ هکتار از اراضی ملی شهرستان میامی، سه میلیون و ۸۷۸ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان شاهرود و ۱۳۹ هزار و ۷۹۵ هکتار از اراضی ملی مهدی شهر، سند تک برگ صادر شد.

با اجرای این طرح کشاورزان استان می‌توانند به راحتی برای باغ خود سند تک برگ بگیرد و باغ خود را فنس کشی کند، علاوه بر این زمین‌های منابع طبیعی دیگر دستخوش تعرض سودجویان قرار نخواهد گرفت.

با تکمیل این طرح انتظار می‌رود زمین‌های کشاورزی  با کاشت نهال یا جلوگیری از تعرض سرسبز‌تر و آباد‌تر شوند.

انتهای پیام /ن 

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مبتلایان به کرونا بهداشت و درمان هکتار از اراضی ملی زمین های کشاورزی استان سمنان طرح حدنگار هزار هکتار تک برگی سند تک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۲۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم

 آب سد طالقان سی ام فروردین و با تاخیر به اراضی کشاورزی رسید و سه روزی است که قطع و باعث خسارت به محصولات کشاورزی شده است.

کشاورزان برای انتقاد از این مشکلات و عدم رسیدگی به آن از سوی مسئولان مقابل استانداری جمع شدند.

 جمشیدی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گفت: آب قطع نشده، اما بخاطر وضعیت مخزن سد طالقان دبی آب کاهش یافته و این موضوع در حال پیگیری است.

جمشیدی افزود: این مشکل با توجه به آخرین وضعیت سد طالقان در حداقل زمان مرتفع خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تصاویری خیره‌کننده از فوران‌های خورشیدی
  • تضمینی برای تامین حقابه کشاورزان گرمسار از حبله‌رود وجود ندارد
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • آینده‌ای روشن با زمین بدون پلاستیک
  • فرونشست در اصفهان و خوزستان به بیش از ۷تا۱۰ سانتی متر رسید
  • وطن من | کلوت‌های شهداد کرمان
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم