کانون کارگردانان: تمامقد در کنار مهرجویی هستیم
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۳۷۱۶
شورای مرکزی سینمای ایران در بیانیهای در واکنش به ویدئوی اعتراضی داریوش مهرجویی خطاب به متولیان سینمای ایران، اعلام کرد تمامقد در کنار مهرجویی و همه سینماگران خسته از سانسور و توقیف ایستاده است.
به گزارش خبرآنلاین، شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران درمورد اعتراض داریوش مهرجویی به کنار گذاشته شدن «لامینور» از اکران نوروز ۱۴۰۱ به بهانه منقضی شدن پروانه نمایش آن، بیانیه داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«فیلم دو دقیقهای سخنان آقای داریوش مهرجویی تلخترین فیلم کوتاه تاریخ سینمای ایران است. شرم باد که استاد بیبدیل و فخر سینمای ایران در هشتاد و دو سالگی چنین آشفتهحال شدند.
زمانی که فیلم «گاو» استاد مهرجویی پایههای موج نوی سینمای ایران را بنیان نهاد و سالها بعد همین فیلم از نجاتدهندههای حیات سینمای بعد از انقلاب شد، سانسورچیان تندرو و تازه به میز رسیده کجا بودند؟ آیا آنها میدانند هویت و اعتبار این سینما از بزرگانی، چون داریوش مهرجویی و این نسل تکرارنشدنی است. اگر با دیدن این فیلم دو دقیقهای همه مدیران فرهنگی استعفاء دهند یا هر هفت فیلم اکران نوروزی انصراف دهند، اصلا نباید تعجب کرد.
استاد مهرجویی در دو دقیقه بغض فروخورده سینمای ایران را شکست و یکتنه صدای تمامی جامعه سینمای ایران شد، سینمایی که دهههاست زیر فشار سانسور و توقیف و حالا بازبینی مجدد و بیاعتبار ساختن پروانههای صادرشده توسط مخالفین تندرو سینما، در حال از بین رفتن است.
کانون کارگردانان سینمای ایران از آقای خزاعی ریاست محترم سازمان سینمایی که پیگیر حل این مشکل است، میخواهد قبل از اقدام استاد مهرجویی به تحصن در وزارت ارشاد، پروانه نمایش فیلم سینمایی «لامینور» را تمدید کرده و بدعتِ بازبینی مجدد دیگر فیلمهای سینمایی دارای پروانه نمایش را نیز پایان دهند. کانون کارگردانان سینمای ایران تمامقد در کنار استاد مهرجویی و همه سینماگران خسته از سانسور و توقیف ایستاده است.»
منبع: فرارو
کلیدواژه: کانون کارگردانان داریوش مهرجویی استاد مهرجویی سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۳۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدمستی در برابر مست عشق
اصل ماجرا چیست؟ مثل این سالها که تبلیغ فیلمهای ایرانی در شبکههای فارسی زبان ماهوارهای نادیده گرفته میشود، در دهه نود نیز با توجه به تحولات فناوری در مسیر ساخت فیلم بلند و به چالش کشیده شدن ساختارها و ترتیبات اداری، دولت در برابر ساخت فیلمهای بلند بدون مجوز نرمش نشان داد.
تا قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جامع صدور پروانه نمایش در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت ارشاد در دولت دوازدهم، با جلب موافقت موردی وزیر ارشاد در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده شده بود که اولا برخورد سلبی و انضباطی اولین گزینه برای برخورد با فیلمهای بلند نباشد ثانیا در صورت جلب موافقت شورای پروانه نمایش فیلمهای غیر سینمایی برای اینگونه فیلمها پروانه نمایش غیر سینمایی صادر شود و فیلم در کارنامه تهیهکننده و کارگردان به عنوان اثر سینمایی محسوب نشود.
به این خاطر به هنگام تجمیع مقررات در بند ۳ ماده ۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش، عینا موافقت پیشین به منزله یک تجربه مدیریتی مستندسازی شد و شکل رسمیتری به خود گرفت. به عبارتی تنها تنبیه سازندگان فیلمهای بدون مجوز آن بود که از دریافت پروانه نمایش سینمایی محروم شوند و به دنبال آن از راهیابی به جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها(به جز گروه هنر و تجربه) باز بمانند.
فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی نیز چنین وضعیتی داشت. گروه سازنده بدون اخذ مجوز فیلمبرداری پروژه را در ترکیه مشغول شده بود و فقط زمانی که تهیهکننده نسبت به بروز مشکلاتی در داخل احساس نگرانی کرد، تقاضای پروانه ساخت نمود. همانطور که توضیح داده شد، مقررات اجازه بررسی تقاضا را نمیداد و همه چیز به بعد از ساخت فیلم و بازبینی آن برای صدور پروانه نمایش موکول گردیده بود.
پس اولا فیلمنامه مست عشق مورد بررسی قرار نگرفته بود که با ساخت آن مخالفت شود. ثانیا تصویربرداری پروژه از مدتها قبل کلید خورده بود و تیم سازنده معطل پروانه ساخت نمانده بود.
نکته جالب آن است که فیلم مست عشق سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی شد که خبر از نرمش مرجع نظارتی و مدیریت اقتضایی آن برای برخورد با پدیده فیلمهای بدون مجوز ساخت است. اما طبق مقررات جاری مست عشق باید پروانه نمایش غیر سینمایی میگرفت و برای نمایش عمومی مسیر دیگری را طی میکرد. چرا فیلم از این قاعده مستثنی شد؟
به نظر میرسد رویکرد مثبت سازمان سینمایی در صدور پروانه نمایش سینمایی یا ناشی از اصلاح و ویرایش مجدد دستورالعمل یادشده است و یا انکه دلایل و توجیهات دیگری مثل اعتبار و حسن شهرت کارگردان در بین بوده است که ما از آن بیخبر هستیم.
آنچه اهمیت دارد آن است که در مجموع این اتفاق به نفع سینما و مخاطب تمام شد تا با استقبال نسبتا خوب از فیلم در هفته اول اکران، کفه فیلمهای جدی در برابر فیلمهای کمدی اندکی سنگین شود.
۲۲۰۵۷