Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه فرهنگ و اندیشه_ فاطمه میرزاجعفری: سعید تشکری، به عنوان نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما و منتقد شناخته می‌شود، تشکری در سال ۱۳۴۱ در شهرستان قوچان از توابع خراسان شمالی چشم به این دنیا گشود، این رمان نویس، منتقد و نمایشنامه نویس از سال ۱۳۶۰ فعالیت‌های خود را به عنوان نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما شروع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسندگی مقالات در حوزه ادبیات و هنر برای مطبوعات، داوری و منتقدی جشنواره تئاتر فجر، شرکت در جشنواره‌های ملی و کشوری، چاپ آثار در حوزه رمان و ادبیات نمایشی، ساخت فیلم و نگارش سریال‌های تلویزیونی و نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره کل نمایش رادیو تهران از جمله کارهایی است که تشکری در ادامه فعالیت فرهنگی و هنری خود انجام داده است.

تشکری در جایگاه استادی شاگردان بسیار زیادی را در حوزه هنر و ادبیات تربیت کرده و امروز نیز به عنوان یکی از رمان نویسان طراز اول کشور در حوزه ادبیات دینی و انقلاب شناخته می‌شود؛ همچنین جایزه سه دوره کتاب سال رضوی و کتاب سال شهید غنی پور در سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ را برای نگارش رمان «بار باران» که توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده است را از آن خود کرده است.

این نویسنده و منتقد توانسته به عنوان نمایشنامه نویس، کارگردان تئاتر و فیلم نامه نویس برتر برنده جایزه شده و با حضور در جشنواره‌های ملی و بین المللی همچون جشنواره فجر، یونیسف و غیره در کارنامه سی ساله خود در حوزه‌های ادبی و هنری عناوین بسیاری را کسب کند.

از جمله آخرین کارهای سعید تشکر می‌توان به حوزه تلویزیون اشاره کرد که وی نگارش بخش اول «سریال زمان» که از سریال‌های موفق و پربیننده شبکه سوم سیما بود را برعهده داشته است؛ همچنین در زمینه ادبیات داستانی نیز می‌توان به چاپ رمان‌های موفقی از جمله «پاریس پاریس»، «ولادت»، «رژیسور» و «بار باران» اشاره کرد.

تشکری در زمینه ادبیات نمایشی نیز موفق بوده است و کارهای او بارها و بارها توسط ناشران مختلف تجدید چاپ شده است؛ مجموعه نمایش‌های او در دو جلد توسط انتشارات نیستان به نام‌های «وصل هزار مجنون» و «وقتی زمین دروغ می گوید» چاپ شده است که مجموعه «وقتی زمین دروغ می‌گوید در زمستان ۱۳۹۱ عنوان کتاب برتر سال را به خود اختصاص داد.

در ادامه به بخشی از آثار و فعالیت‌های این نویسنده، منتقد، رمان نویس، نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس و فیلمساز اشاره می‌کنیم.

در حوزه سینما و تلویزیون

۱. نویسنده مجموعه تلویزیونی زمانه از شبکه سه سیما،
۲. مجموعه ۲۶ قسمتی واقعه از شبکه دوم سیما
۳. نویسنده، کارگردان تله فیلم یوسف می‌آید از سیمای مرکز خراسان رضوی
۴. نویسنده و مشاور مجموعه تلویزیونی محله س‌پیدار در سال ۸۹
۵. مجموعه تلویزیونی ۱۳ قسمتی شکر تلخ
۶. مجموعه تلویزیونی گل آباد
۷. نویسندگی و کارگردانی فیلم داستانی رؤیت در سال ۱۳۸۷
۸. مجموعه بهشت منتظر می‌ماند

رمان و داستان بلند

۱. کتاب «ولادت» از انتشارات نیستان در سال ۸۹
۲. کتاب «پاریس‌پاریس» از انتشارات نیستان درسال ۱۳۸۹
۳. چاپ اول کتاب «بارِ باران» در سال ۱۳۸۴ از انتشارات تربیت که به عنوان رمان برتر جشنواره ادبیات داستانی شهید غنی پور در سال ۱۳۸۵ انتخاب شد و در سال ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ برنده کتاب برتر سال رضوی شد
۴. کتاب «غریب، قریب» از انتشارات بنیاد آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سال ۱۳۹۴ که برنده کتاب سال رضوی در همین سال نیز شد
۵. رمان «هندوی شیدا» از انتشارات نیستان در سال ۱۳۹۴
۶. کتاب «مفتون و فیروزه» از انتشارات نیستان در سال ۱۳۹۳ که عنوان اثر برگزیده سیزهمین جایزه‌ی ادبی قلم زرین را در همین سال به خود اختصاص داد
۷. رمان «هرایی» از انتشارات علمی فرهنگی و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در سال ۱۳۹۴
۸. کتاب «پاکان و الماس» از بنیاد پژوهش‌های اسلامی از ۱۳۹۷
۹. کتاب «آبی‌ها» از انتشارات به نشر در سال ۱۳۹۸
۱۰. کتاب موقف از انتشارات به نشر در سال ۱۳۹۸ که مصاحبه سعید تشکری با شرق: «دعبل» را از عمق تاریخ است.
۱۱. چاپ دوم کتاب «پاریس‌پاریس» از انتشارات نیستان در سال ۱۳۹۸
۱۲. مجموعه هشت داستان رضوی با عنوان «دورتاب» در سال ۱۳۹۸ از انتشارات آستان قدس رضوی
۱۳. کتاب «کوچه» در سال ۱۳۹۸

در حوزه ادبیات نمایشی

۱. کتاب «هفت دریا شبنمی» از دفتر تهیه و تدوین متون مذهبی مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سال ۱۳۷۵ برنده نویسنده برتر از نخستین جشنواره نماز و نیایش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شده است.
۲. کتاب «قاف» از حوزه هنری در سال ۱۳۷۷ که برگزیده اول مسابقات نمایشنامه نویسی کودکان و نوجوانان یونسکو شد
۳. کتاب «قاصدک» از انتشارات مدرسه در سال ۱۳۷۹
۴. کتاب «اهل اقاقیا» از بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در سال ۱۳۷۴
۵. کتاب «عاشق‌ترین روزگار» از بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در سال ۱۳۷۵
۶. کتاب «آواز پر جبرئیل» از بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس
۷. کتاب «آینه، وقت آفتاب» از بنیاد حفظ ونشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس
۸. کتاب «وقت کوچ است…» از حوزه هنری در سال ۱۳۷۷ که برگزیده نخستین مسابقه نمایش نامه نویسی مشاهیر اسلام ۱۳۷۶ تهران شده است
۹. کتاب «اینک هاویه» از حوزه هنری در سال ۱۳۷۷
۱۰. کتاب «آینه چشمان» از حوزه هنری در سال ۱۳۷۹
۱۱. کتاب «آبی‌های زمین» از حوزه هنری که برگزیده اول: مسابقات نمایش نامه نویسی محراب قلم در سال ۱۳۷۹ شده است
۱۲. کتاب «حال شباب» از انتشارات نیستان در سال ۱۳۸۰
۱۳. کتاب «برفابه‌های بهاری» از انتشارات نمایش در سال ۱۳۸۰
۱۴. کتاب «وصل هزار مجنون» از انتشارات نمایش در سال ۱۳۸۰
۱۵. کتاب «بشارت» از انتشارات نیستان در سال ۱۳۸۲
۱۶. کتاب «دیده بیدار» از انتشارات نمایش در سال ۱۳۸۵
۱۷. کتاب «آه و ماه» از حوزه هنری خراسان رضوی در سال ۱۳۸۷
۱۸. کتاب «سمنبویان» از انتشارات نمایش در سال ۱۳۸۷ به عنوان برگزیده ششمین جشنواره تئاتر رضوی بخش تولید متون در سال ۱۳۸۷ انتخاب شده است
۱۹. کتاب «دست هزار غریب» از حوزه هنری سوره مهر در سال ۱۳۸۸
۲۰. کتاب «شهادت خوانی» از حوزه هنری در سال ۱۳۸۸ که به عنوان برگزیده دومین جشنواره کریمه اهل بیت قم در سال ۱۳۸۸ انتخاب شد
۲۱. کتاب «یوسف می‌آید» از بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در سال ۱۳۸۸
۲۲. کتاب «وصل هزار مجنون» بیست و نه اثر دراماتیک از انتشارات نیستان در سال ۱۳۸۹
۲۳. کتاب «وقتی زمین دروغ می‌گوید پنج اثر دراماتیک از انتشارات نیستان در سال ۱۳۹۱ که برنده بیست و دومین جایزه کتاب فصل تهران در همین سال شده است
۲۴. کتاب «وقت خوب مصائب هفت اثر دراماتیک از بنیاد آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سال ۱۳۹۲ که اثر برگزیده و تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی امام رضا شد
۲۵. کتاب «من سقراط مجروح را دوست دارم!» هفت اثر دراماتیک از انتشارات نیستان در سال ۱۳۹۵

متاسفانه این نویسنده و نمایشنامه نویس بزرگ کشورمان به دلیل ابتلاء به کرونا در ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ در بیمارستان رضوی مشهد درگذشت.

کد خبر 5441413 فاطمه میرزا جعفری

منبع: مهر

کلیدواژه: سعید تشکری انتشارات نیستان حوزه هنری شهرستان قوچان نمایشنامه نویس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آستان قدس رضوی معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی تازه های نشر رایزنی فرهنگی رونمایی کتاب فراخوان روسیه ابن سینا ادبیات کودک و نوجوان نقد کتاب کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور اوکراین معرفی نشریات نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس انتشارات نیستان در سال انتشارات نمایش در سال بنیاد حفظ و نشر آثار حوزه هنری در سال مجموعه تلویزیونی اثر دراماتیک نمایشنامه نویس سال ۱۳۸۸ سال ۱۳۸۷ سال ۱۳۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۴۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر

منافقین تروریست پس از حمله به منزل شهید نوری تاجر و ترور وی منزل مسکونی این شهید را پیش چشمان مادرش به آتش کشیدند. - اخبار رسانه ها -

مروری بر جنایات گروهک تروریستی منافقین؛ ترور یک نوجوان پیش چشمان مادرش و آتش زدن خانه

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، شهید سعید نوری تاجر در سال 1342 در خانواده‌ای مذهبی متولد شد.

در روزهای انقلاب این شهید در صحنه‌های مبارزه با رژیم شاه با حضور در راهپیمایی‌ها، حمل پلاکاردها و توزیع اعلامیه‌ها مشارکتی فعال شد.

شهید نوری تاجر پس از پیروزی انقلاب علاوه بر فعالیت در سنگر مدرسه و زمینه های هنری و فرهنگی و تبلیغاتی به جهاد سازندگی پیوست و به اتفاق جمعی دیگر از جهادگران عازم روستاهای محروم کردستان شد.

وی پس از آغاز جنگ تحمیلی به همراه جمعی از جهادگران به منظور سمپاشی و ضد عفونی کردن محیط جبهه عازم مناطق عملیاتی شد.

این شهید گرچه از لحاظ جسمی در وضعیتی مناسب به سر می‌برد ، اما آنچنان در اشتیاق انجام وظیفه فعال بود که عاقبت در اثر گرمای سوزان بیابان های دشت ذهاب و قصرشیرین با تنی رنجور و تب شدید به وسیله همرزمانش به تهران بازگردانیده شد.

وی پس از بهبودی و گذراندن دوره نقاهت به آرزوی شهادت به جبهه بازگشت.

شهید نوری تاجر گرچه به عنوان شاگرد ممتاز در امتحانات گزینش دانشکده تربیت معلم قبول شده بود اما جبهه را به دانشکده ترجیح داد و به عنوان عضوی از بسیج گاهی به پاسداری از حوالی بیت امام خمینی (ره) مشغول می‌شد.

روز شهادت

حوالی اذان مغرب در روز بیست و دوم تیر 1361، نزدیک افطار دو نفر از تروریست‌های منافق به منزل آن‌ها می‌روند، سعید در کنار مادرش بر سر سفره افطار در انتظار نوای اذان نشسته بود، زنگ به صدا در آمد و سعید از جا بلند شد و درب را باز کرد و در همان لحظه اول با مشاهده تروریست‌ها به ماهیت آن‌ها و نقشه شومی که در سر داشتند، پی برد و درب را به روی آن‌ها بست.

در این لحظه یکی از تروریست‌ها از فرصت استفاده کرده و پایش را جلوی درب گذاشت و چند تیر به سوی سعید شلیک کرد، سعید با تمام قوا درب را نگه داشت اما به دلیل جراحات وارده و درد و خونریزی با پیکری خون آلود بر زمین افتاد، سپس تروریست‌ها به درون خانه هجوم آورند و پس از بازرسی منزل، خانه را به آتش کشیدند.

مادر سعید سراسیمه پیکر پاک فرزند مجروح را در آغوش کشید و سر وی را بر بالین خود گذاشت، منافقین در همین حال گلوله‌ای به گلوی این شهید شلیک کردند و در حالی که خانه در شعله‌های آتش می سوخت، از صحنه فرار کردند.

روایت روزنامه اطلاعات از این جنایت

دو موتور سوار زنگ می‌زنند و سعید نوری پاسدار بسیجی 19 ساله‌ای که دیری نیست از جبهه آمده است علیرغم همه دقت‌های امنیتی که همواره بدان معتقد بود و مراعات می‌کرد اینبار با اندکی غفلت در را کمی باز می‌کند.

منافقین لوله اسلحه را از شکاف در به داخل آورده و سعید را به رگبار می‌بندند. سعید روزه دار بود و با خون خود افطار کرد. آن سو‌تر مادر مقاوم او بود که همراه کودک یک ساله اش تازه بر سر سفره افطار نشسته بود و منتظر سعید بود و دیگر هیچ کس در خانه نبود. در نیمه باز، صدای شلیک نیز همچنان بلند، شیشه‌ها شکسته، بچه یک ساله با شدت تمام فریاد زنان و پیکر خونین و رشید سعید فرو افتاده بر خاک و چه غریب و چه قهرمان و چه مظلوم. طنین اذان هنوز در فضاست و هوا رو به تاریکی است و سفره افطار همچنان گسترده و منافق تروریست اتاق‌ها و کمد‌ها را می‌چرخد که بقیه کجایند؟ غریبانه‌تر از این چگونه ممکن است؟ خانه را به آتش می‌کشند و در آخرین لحظات مغز سعید را با تیر خلاص می‌کوبند و می‌گریزند و این فاجعه پیش چشمان مادری رخ می‌دهد که پیکر پر خون فرزندش را در آغوش کشیده است و آن‌ها با قساوت یک جلاد خود فروخته مسخ شده حتی همین صحنه را نیز می‌بینند و بازهم از سعید نمی‌گذرند و تیری دیگر به او شلیک می‌کنند.

منبع:‌ میزان

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب