Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌اکبر حق ویسی گفت: در حال حاضر یکی از بهترین نان‌های کشور، نان سنگک قم است و این افتخاری برای استان قم است که نان سنگک آن معروف به کیفیت است.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این‌که در قم درصد زیادی از مردم نان سنگک مصرف می‌کنند، گفت: در سال‌های گذشته نان سنگک با درصد بالایی سبوس‌گیری و نان سفید می‌شد، ولی در حال حاضر سبوس‌گیری کاهش یافته و به ۱۲ درصد رسیده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حق ویسی با بیان این‌که قم از نظر رعایت استاندارد سبوس‌گیری در کشور پیشتاز است،گفت: نانوایی‌های این استان در چند سال گذشته در راستای سبوس‌گیری نان به سمت استاندارد حرکت کرده‌اند و بر این اساس سبوس‌گیری از نان سنگک ۷ تا ۱۲ درصد، لواش و تافتون ۱۵ درصد و بربری ۱۸ درصد انجام می‌شود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که متاسفانه در سال‌های گذشته بیش از ۲۱ درصد سبوس‌گیری انجام می‌شد، گفت: سبوس نان مزایای زیادی از جمله پیشگیری از انواع سرطان به‌ویژه دستگاه گوارش، کنترل و پیشگیری از قندخون، فشار خون، چربی خون، کبد چرب، چاقی و اضافه وزن دارد.

حق ویسی با بیان این‌که نان سبوس‌دار رنگ تیره‌تری دارد، گفت: به دلیل عدم اطلاع‌رسانی، مردم ترجیح به خرید نان سفید دارند، در حالی که نان سبوس‌دار به دلیل دارا بودن مواد مغذی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر می‌شود.

او گفت: غلات سفید جزو مواد غذایی است که برای حفظ سلامتی باید کمتر استفاده شود و از سوی دیگر دریافت غلات کامل از جمله نان سبوس‌دار از ضروریات حفظ سلامتی بدن است.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هر فرد به‌طور متوسط باید روزانه ۳۰۰ تا ۳۲۰ گرم غلات مصرف کند و توصیه می‌شود غلات کامل سبوس‌دار باشد؛ ولی بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مردم ۹۳ گرم را به‌صورت غلات کامل و ۲۰۱ گرم غلات سفید و تسویه شده مثل برنج، نان لواش و تافتون مصرف می‌کنند.

حق ویسی با اشاره به پخت نان با استفاده از ادویه‌هایی از جمله زردچوبه، دارچین، زنجبیل، سبزی و همچنین مغزها، گفت: این نوع نان‌ها که در زمان‌های قدیم پخت می‌شد، هم‌اکنون نیز در بعضی روستا‌ها پخت می‌شود؛ مغز‌ها و ادویه‌ها به‌عنوان مواد غذایی مغذی به‌شدت از بروز عمده بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار جلوگیری می‌کند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که این نان‌ها از نظر پروتیین، انرژی و ریزمغذی‌ها هم پای گوشت و لبنیات است، گفت: این نوع نان‌ها به دلیل نبود استاندارد‌های لازم، در شهر پخت نمی‌شود.

حق ویسی گفت: می‌توان با بررسی‌های کارشناسی استاندارد‌های لازم برای پخت این نوع نان را تعریف کرد و از این طریق برای علاقه‌مندان به‌ویژه زنان روستایی، سرپرست خانوار و معلولان اشتغال‌زایی ایجاد کرد.

او گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی لازم برای این افراد می‌تواند به ارتقاء اشتغال‌زایی، پخت نان سالم و بهبود کیفیت نان کمک کند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با توجه به این‌که درصد بالایی از مواد غذایی سفره‌های ایرانی را نان تشکیل می‌دهد، باید کیفیت این ماده غذایی افزایش یابد تا به سلامت مردم نیز کمک شود.

تعداد ۸۸۸ نانوایی در استان قم فعال است که ۵۸۰ مورد آن یارانه‌ای یک و ۳۰۸ مورد دیگر یارانه‌ای دو است که تفاوت آن در قیمت آرد یارانه‌ای است که به واحد‌های نانوایی تخصیص پیدا می‌کند.

همچنین پنج کارخانه تولید آرد در قم فعال است و میزان آرد مصرفی نانوایی‌ها در این استان در هر ماه بیش از ۱۰ هزار تُن است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نان دانشگاه علوم پزشکی رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم سبوس گیری سبوس دار نان سنگک حق ویسی نان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۶۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز در ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ جدول شماره ۱۲ با عنوان «هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری» را به تصویب رساندند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در توضیح این جدول اظهار کرد: در زمان تصویب بخش اول بودجه طبق محاسبات ما یک درصد هزینه‌های شرکت‌های دولتی که باید برای مسائل فرهنگی هزینه می‌شد، ۲۸ همت می‌شد منتها دولت در جداول ۳۶ همت را برای توزیع آورده است.

وی اضافه کرد: کمیسیون تلفیق با همکاری کمیسیون فرهنگی اصلاحاتی در این جداول اعمال کرد که از جمله آن اختصاص منابع بیشتری برای آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان بود همچنین تلاش شد که این توزیع عادلانه باشد.

وی افزود: امسال برای اولین‌بار بودجه در مرحله اول به شکلی تصویب شد که کسی نمی‌تواند بودجه حوزه فرهنگ را پرداخت نکند.

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد نیز اظهار کرد: برای اولین‌بار ما توانستیم در دولت توافقات خوبی را درباره این جدول داشته باشیم که در مجلس شورای اسلامی نیز بر این موضوع همت شد و کار مهمی صورت گرفت. انتظار می‌رود شاهد تحولاتی باشیم.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به جدول شماره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «تعرفه‌های درآمد‌های موضوع جدول شماره ۵»، با تصویب این جدول موافقت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • ۸۳ درصد اشتغال صنعتی در نیشابور مربوط به ۱۰ واحد بزرگ است
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • مسدود شدن ۲۹۰ کارت سوخت در کردستان
  • موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی
  • وزیر نفت: ۵۰ درصد از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت است
  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • ۳۱۰ نفر در حوادث مربوط به موتورسیکلت در شهر مشهد جان باختند
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات