Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:11:32 GMT

نمایشگاه«نامه‌های گِلک» در بندرگاه هرمز گشایش یافت

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۶۴۵۰

نمایشگاه«نامه‌های گِلک» در بندرگاه هرمز گشایش یافت

به گزارش ایرنا،مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان روز سه‌شنبه در مراسم گشایش نمایشگاه«نامه‌های گِلک در بندرگاه هرمز افزود: این نمایشگاه شامل مجموعه‌ای از اسناد و نامه نگاری های مرتبط با معدن خاک سرخ هرمز می‌باشد که طی سال‌های  ۱۲۸۲تا نیمه دوم قرن گذشته به ثبت رسیده است.

حمیدرضا محمدحسینی تختی گفت: مجموعه حاضر در این نمایشگاه شامل اسناد مربوط به دوره قاجار، سندهایی مانند تجارت خاک سرخ هرمز (گلک) و همچنین اسنادی به زبان انگلیسی مربوط به تلاش‌های دولت‌های خارجی برای کنترل تجارت در هرمز در دهه ۴۰ میلادی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: ارائه این اسناد و نامه‌ها با هدف آشنایی گردشگران و نسل جوان امروز انجام شده و روایتگر بخشی از مراودات اداری و تجاری این خطه از جنوب کشور در نزدیک به دو قرن اخیر است.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان با بیان اینکه اسناد تاریخی، اساس پژوهش و از مهم‌ترین منابع تحقیقات مورخان به شمار می روند که می توانند بیانگر بسیاری از واقعیات تاریخی باشند، بیان کرد: استناد به این منابع اعتبار بیشتری به پژوهش های تاریخی می بخشد.

محمدحسینی افزود: نمایشگاه«نامه‌های گلک» حاصل همکاری پژوهشکده و مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس و مجموعه فرهنگی، تاریخی خانه جری پولاک است.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های متعددی در مرکز فرهنگی جری پولاک، افزود: این بندرگاه به‌عنوان مسیر ورود به جزیره زیبای هرمز به ویترین مهمی برای به ارائه توانمندی‌های هنرمندان استان تبدیل شده تا گردشگران علاوه بر لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی جزیره هرمز، از آثار هنرمندان استان هرمزگان نیز بازدید کنند.

نمایشگاه «نامه‌های گلک» از امروز ۱۸ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱در خانه تاریخی جری پولاک واقع در بندرگاه جزیره هرمز همه‌روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ پذیرای بازدیدکنندگان است.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه «اهل باد» نیز نیمه دوم آذرماه امسال با هدف آشنایی گردشگران، مسافران و نسل جوان با آداب و رسوم و آیین های دریایی گذشتگان در جزیره رنگین کمانی خلیج فارس درخانه جری پولاک واقع در بندرگاه جزیره هرمز دایر شد. 

«جری پولاک» هنرمند اهل کشور چک است که حدود ۵۰ سال پیش و اوایل دهه پنجاه خورشیدی در جزیره هرمز اقامت داشت و نام او بر چند بنا که او طراحی و اجرا کرده، ثبت شده است. در این بناهای بازمانده از دوره پهلوی، از معماری بومی و همچنین نمادهای دوره های تاریخی ایران استفاده شده که خانه و مدرسه جری پولاک از این جمله است.

برچسب‌ها دوره قاجار هرمز هرمزگان نمایشگاه آثار باستانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دوره قاجار هرمز هرمزگان دوره قاجار هرمز هرمزگان نمایشگاه آثار باستانی جزیره هرمز جری پولاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۶۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد

به گزارش قدس آنلاین، یک سخنگوی سفارت چین در مانیل روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) گفته بود که دو کشور اوایل سال جاری میلادی بر سر یک «مدل جدید» برای مدیریت تنش‌ها در جزیره مرجانی توماس شول دوم توافق کردند.

با گذشت بیش از یک هفته از طرح چنین اظهار نظری، گیلبرتو تئودورو وزیر دفاع فیلیپین امروز شنبه مدعی شد که وزارتخانه او از هیچ گونه توافق داخلی با چین از زمان روی کار آمدن فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور این کشور در سال ۲۰۲۲، اطلاعی ندارد و طرف هیچ توافقی با پکن نبوده است.

وی همچنین اضافه کرد که مقام‌های وزارت دفاع فیلیپین از سال گذشته با هیچ کدام از مقام‌های چینی گفتگو نکردند.

پکن و مانیل در ماه‌های اخیر بارها در جزیره مرجانی که هر دو مدعی مالکیت آن هستند، با هم درگیری داشته‌اند.

فیلیپین در سال ۱۹۹۹ یک کشتی نیروی دریایی خود را به طور عامدانه در جزیره مرجانی توماس شول دوم که خالی از سکنه است، زمین گیر کرد تا ادعای مالکیت بر آن داشته باشد. این کشور به طور معمول کشتی‌های تدارکاتی را برای ارسال وسایل به سربازان فیلیپینی مستقر در این جزیره ارسال می‌کند.

فیلیپین چین را متهم می‌کند که این کشور از مانورها و شلیک گلوله‌های آب به کشتی‌های مانیل برای مختل کردن ماموریت‌های کشتی‌ها استفاده می‌کند.

تئودورو اظهارات سفارت چین در مانیل مبنی بر توافق دوجانبه را "بخشی از تبلیغات چین" خواند و افزود که فیلیپین هرگز وارد توافقی نخواهد شد که ادعای مالکیتش در این آبراه را به خطر بیندازد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازارهای بین الملل راهکار اصلی تثبیت بازار مرغ
  • عملیات دیسپاچینگ جزیره قشم را حذف کنید
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • گشایش دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری