Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-05@22:06:10 GMT

صدر، سرگردان در دوئل کردی

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۶۸۸۳

صدر، سرگردان در دوئل کردی

دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی عراق بر سر منصب ریاست جمهوری وارد رقابت بزرگی شده اند؛ اما چرا بارزانی به هر قیمتی خواهان حذف برهم صالح است؟

به گزارش قدس آنلاین، دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان در روزهای بعد از برگزاری انتخابات دهم اکتبر ۲۰۲۱(۱۸ مهر ۱۴۰۰) بر سر منصب ریاست جمهوری عراق وارد دوئلی بزرگ شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند بر اساس توافق این دو حزب بزرگ اقلیم طی سال‌های بعد از ۲۰۰۳ به طور سنتی منصب ریاست جمهوری به نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان و شخص جلال طالبانی واگذار می‌شد؛ اما از سال ۲۰۱۸ دیگر به نظر می‌رسد بارزانی‌ها حاضر به واگذاری این منصب به اتحادیه میهنی نیستند و در پی قبضه حداکثری قدرت در اربیل و بغداد بر آمده‌اند.

با این تفاسیر، حزب دموکرات در ابتدای امر هوشیار زیباری، وزیر خارجه و دارایی سابق دولت عراق را به عنوان نامزد خود برای ریاست بر کاخ السلام معرفی کرد که پس از اعتراض برخی جریان‌های سیاسی، صلاحیت او با رای دادگاه فدرال برای تصدی بر این منصب رد شد.

همین امر سردرگمی بزرگی را برای ائتلاف بارزانی، صدر، الحلبوسی و الخنجر ایجاد کرد؛ زیرا آن‌ها در پی آن بودند با انتخاب نامزد معرفی شده از سوی مسعود بارزانی به عنوان رئیس جمهور جدید، مسیر تشکیل دولت را ایجاد کنند.

در وضعیت بعد از رد صلاحیت هوشیار زیباری نیز حزب دموکرات ریبر احمد را، به عنوان رقیب برهم احمد صالح، نامزد حزب دموکرات کردستان عراق برای تصدی بر کاخ السلام نامزد کرد؛ اما فراتر از رقابت‌های میان این دو حزب در شرایط کنونی مسئله این است که حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، بیشتر از این که در پی به دست آوردن منصب تشریفاتی، ریاست جمهوری عراق باشد، در پی مخالفت تمام عیار با عدم ریاست جمهوری مجدد برهم احمد صالح است.

این وضعیت در شرایطی است که همچنان حزب اتحادیه بر نامزدی برهم صالح اصرار دارد. در واقع به نظر می‌رسد استراتژی اصلی ادامه مبارزه برای کسب پست ریاست جمهوری از سوی حزب دموکرات، جلوگیری از تداوم حضور برهم صالح در این منصب باشد؛ اما دلایل ضدیت تمام عیار حزب دموکرات کردستان عراق با برهم صالح چیست؟

الوقت نوشت: ۱- بدون تردید مهم‌ترین انگیزه حزب دموکرات از تلاش برای ممانعت از ریاست جمهوری مجدد برهم صالح در ارتباط با شکست تاریخی نماینده این حزب یعنی فواد حسین در سال ۲۰۱۸ برای تصدی این منصب در صحن علنی پارلمان است. از همان دوران رهبران حزب دموکرات با صراحت تمام خشم خود را از این رخداد نشان دادند و اکنون به نظر می‌رسد آن‌ها بیش از رغبت نسبت به کسب ریاست کاخ السلام در سودای انتقام‌گیری از برهم صالح هستند.

۲- رهبران حزب دموکرات بارها راجع به تصمیمات و عملکرد برهم صالح در عراق اعتراض داشته‌اند و بر این باور هستند که او در کاخ السلام نتوانسته از منافع و خواسته‌های اقلیم کردستان دفاع کند؛ بنابراین باید شخصی جدید جایگزین او شود.

۳- در سطحی دیگر، بسیاری از ناظران بر این باور هستند که حزب دموکرات با سپردن مجدد منصب ریاست جمهوری به حزب اتحادیه میهنی مشکلی ندارد؛ بلکه آن‌ها خواهان آن هستند که فردی ضعیف و فاقد اقتدار همانند فواد حسین، رئیس‌جمهور سابق نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان در کاخ السلام باشد.

شاید علت اصلی چنین نگرشی در میان رهبران حزب دموکرات به وضعیت قدرت در اقلیم کردستان عراق پس از مرگ جلال طالبانی رئیس فقید حزب اتحادیه میهنی به عنوان رقیب سنتی بارزانی، بازگردد.

واقعیت این است که پس از بیماری طالبانی و سپس مرگ او، حزب اتحادیه میهنی دچار اختلافات داخلی و انشقاق در رهبری حزب شد و همین امر موجب کاهش قدرت حزب در رقابت‌های داخلی اقلیم شد.

این شرایط موجب شد تا بارزانی اکنون خود را در حوزه حکمرانی اربیل بی‌رقیب ببیند؛ اما در این میان برهم صالح به عنوان یک چهره معروف و باسابقه در اتحادیه میهنی این ظرفیت را دارد که در آینده بتواند اتحادیه میهنی را مجدد یکپارچه کند و جایگاه و قدرت از دست رفته این حزب پرسابقه را در منطقه اقلیم احیا کند.

۴- در سطح چهارم هیئت رهبری حزب دموکرات کردستان عراق در علایق شخصی و فردی خود دیدگاهی بسیار منفی نسبت به برهم صالح دارند؛ زیرا او هیچ‌گاه در طول دوران حیات سیاسی خود نزدیکی با این حزب را در دستور کار قرار نداده است.

جالب این جاست که در نتیجه دوئل میان کردها بر سر منصب ریاست جمهوری عراق، مقتدی صدر به عنوان جریان برنده رقابت انتخابات پارلمانی اکتبر ۲۰۲۱ وضعیتی از آشفتگی و سرگردانی را تجربه کرده است.

بر خلاف تصورات او، مسیر تشکیل دولت بر مبنای ائتلاف با بارزانی، الحلبوسی و الخنجر، آن‌چنان که به نظر می‌رسد هموار نبود و تاکنون در نتیجه اشتباهات استراتژیک حزب دموکرات و نیز دوئل شخصی میان دو جریان اصلی قدرت در اقلیم، هزینه زیادی را برای مقتدی در پی داشته است.

این وضعیت در شرایطی است که مقتدی صدر در صورت هماهنگی و حمایت از ریبر احمد نامزد جدید بارزانی برای ریاست بر کاخ السلام، دشمنی با بخشی بزرگ از جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان را به جان خواهد خرید، اما علاوه بر حزب اتحادیه میهنی کردستان، مقتدی صدر، به طور حتم در صورت ورود به دوئل میان کردها رقابت با چارچوب هماهنگی شیعیان را باید تحمل کند. مجموع این وضعیت هزینه‌ای بسیار گزاف را برای مقتدی می‌تواند به همراه داشته باشد.

منبع: خراسان

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری عراق حزب دموکرات کردستان عراق اتحادیه میهنی کردستان حزب اتحادیه میهنی منصب ریاست جمهوری نظر می رسد کاخ السلام برهم صالح دو حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۶۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل‌گهر- شمس آذر؛ دوئل همسایه‌ها در سیرجان

گل‌گهر و شمس آذر که در جدول رده‌بندی در کنار هم قرار دارند آغاز کننده اولین دیدار هفته بیست‌وششم لیگ برتر فوتبال خواهند بود. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از قدیم گفته‌اند هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری؛ اما گاهی اوقات وضعیت متفاوت می‌شود. دو تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان و شمس آذر با اینکه سقف بودجه متفاوتی داشتند اما تا پایان هفته بیست و پنجم لیگ برتر با قرار گرفتن در جایگاه‌های ششم و هفتم همسایه هستند. در حالی که سیرجانی‌ها بسیار بیشتر از شمس آذر هزینه کرده‌‌اند.  دوئل 2 تیم آغاز کننده مسابقات هفته بیست و ششم لیگ برتر است.

جدول لیگ برتر

شاگردان مارینوس اوزونیدیس بعد از پایان هفته بیست و پنجم لیگ برتر با 35 امتیاز در رده ششم جدول قرار دارند. گل‌گهر در 5 مسابقه اخیر خود در لیگ برتر آمار  2 مساوی و 3 شکست کسب کرده است. آخرین پیروزی آنها مربوط به دیدار خانگی هفته بیستم (23 اسفند ماه سال گذشته) مقابل صنعت نفت آبادان است که با نتیجه یک بر صفر پیروز شدند.

سرمه‌ای پوشان کویر سیرجان برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا به جام حذفی چشم دوخته‌اند. نقطه قوت این تیم موقعیت‌سازی روبرتو تورس بازیکن اسپانیایی است که تاکنون 5 گل و 6 پاس گل در کارنامه عملکرد خود به ثبت رسانده است. بهترین گلزنان گل‌گهر احمد زنده روح و سعید سحرخیزان با 6 گل هستند.

در سوی دیگر میدان شمس آذر قزوین با 34 امتیاز (حاصل 10 برد، هفت مساوی و 8 شکست) در رده هفتم جدول قرار دارد.  شاگردان دقیقی به ازای 30 گلی که وارد دروازه حریف کرده‌اند، 26 گل خورده‌اند تا تفاضل گل‌شان عدد 4 باشد. آنها در 5 بازی اخیر خود  3 پیروزی و 2 شکست کسب کرده‌اند. نماینده قزوین در لیگ برتر هفته بیست و پنجم لیگ برتر را با پیروزی 2 بر یک مقابل پیکان پشت سر گذاشت. اگر چه این تیم اولین سال حضور خود در لیگ برتر را تجربه می‌کند؛ اما به این معروف است که یقه تیم‌های بزرگ را می‌گیرد. در واقع شاگردان جوان دقیقی انگیزه زیادی برای اثبات شایستگی خود مقابل تیم‌های بزرگ لیگ دارند. پوریا سرآبادانی با 8 گل بهترین گلزن شمس آذر است.

 دو تیم در طول تاریخ‌شان تنها یک مرتبه مقابل هم قرار گرفتند و در دور رفت مسابقات  که در آذر ماه سال گذشته برگزار شد، به تساوی یک - یک رضایت دادند. رحمان جعفری و احمدزنده روح گلزنان دو تیم بودند. جعفری در نیم فصل به تراکتور پیوست و از تیم قزوینی جدا شد.

به گزارش تسنیم برنامه کامل هفته بیست‌وششم لیگ برتر به شرح زیر است:

یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

گل‌گهر سیرجان - شمس آذر قزوین، ساعت 19، ورزشگاه شهید سردار سلیمانی سیرجان

دوشنبه 17 اردیبهشت

پیکان - آلومینیوم  اراک، ساعت 17، ورزشگاه پاس قوامین
سپاهان اصفهان - استقلال خوزستان، ساعت 18:10، ورزشگاه نقش جهان اصفهان
نساجی مازندران - پرسپولیس، ساعت 18:15، ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر
ملوان بندر انزلی - هوادار  تهران، ساعت 19:30، ورزشگاه تختی بندر انزلی
فولاد خوزستان - تراکتور تبریز، ساعت 19:30، ورزشگاه شهدای فولاد اهواز
صنعت نفت آبادان - مس رفسنجان، ساعت 19:30، ورزشگاه تختی آبادان
استقلال - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت 20:30، ورزشگاه آزادی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه اندازی دفتر تجاری اتاق بازرگانی قزوین در اقلیم کردستان عراق
  • 5 محور مهم سفر بارزانی به تهران چیست؟ | درخواست ویژه اربیل از تهران
  • بارزانی وارد تهران شد
  • رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد
  • سفر مهم بارزانی به تهران پس از ۳سال | جزئیات دیدارهای رییس اقلیم کردستان
  • بارزانی امروز به تهران سفر می‌کند
  • سفر نیچروان بارزانی به تهران
  • گل‌گهر- شمس آذر؛ دوئل همسایه‌ها در سیرجان
  • ریاست دور‌ه‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا چالشی برای بروکسل
  • بارش شدید باران و به راه افتادن سیل در سلیمانیه عراق+فیلم