Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@04:17:24 GMT

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه تاثیری بر بورس دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۴۸۵۳۲

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه تاثیری بر بورس دارد؟

   

به گزارش بورس تابناک، سارا فلاح کارشناس بازار سرمایه | سرانجام بعد از گذشت ۳ سال ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد. در فروردین ۹۷ بعد از تلاطم‌های ارزی، دولت دوازدهم به هدف جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌های اساسی و حمایت از مردم بخصوص اقشار آسیب پذیر در مقابل فشار‌های اقتصادی برای ۲۵ کالای اساسی دلار ۴۲۰۰ تومانی وضع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قانون با اینکه توانست از افزایش قیمت کالا‌ها جلوگیری کند، اما فساد و رانت به وجود آورد و باعث هدر رفتن منابع ارزی کشور شد. در طی این سه سال، رفته رفته لیست کالا‌هایی که به آن ارز ترجیحی تعلق میگرفت کوچکتر شد تا در نهایت در لایجه بودجه ۱۴۰۱ دولت پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را از کلیه اقلام به مجلس داد و مجلس هم با پیش شرط‌هایی با این بند از لایحه موافقت کرد. پیش شرط‌های مجلس ابهاماتی دارد که در عمل ممکن است اجرایی شدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به تعویق بیندازد.

نکته ایی که برای بازار سرمایه مهم است این است که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اثر مستقیم بر برخی گروه‌ها مانند گروه غذایی دارویی زراعت و دامپروری دارد. هرچند این گروه‌های ریالی حدود ۳۰ درصد از کل ارزش مارکت را تشکیل میدهند، اما اثر روانی آن بیشتر است و کل بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بی شک این گروه‌ها افزایش نرخ خواهند گرفت چرا که اگر قرار باشد واردات محصولات آن‌ها به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی با مثلا ارز نیمایی ۲۴ هزار تومانی صورت گیرد باید متقابلا قیمت فروش آن‌ها افزایش یابد؛ بنابراین کسی شک و تردید در مورد افزایش نرخ محصولات این گروه‌ها ندارد. اما سوال اساسی در مورد نحوه افزایش قیمت محصولات این شرکت هاست. اگر افزایش قیمت به نحوی باشد که حاشیه سود آن‌ها بصورت ریالی ثابت باقی بماند حذف ارز ترجیحی نه تنها تاثیر مثبت بر سود آوری شرکت‌ها ندارد بلکه به دلیل کاهش مصرف مردم، شاهد کاهش میزان فروش خواهیم بود. البته این موضوع در گروه دارویی اثر کمتری دارد چرا که برخی محصولات غیر ضروری دارویی مانند مکمل‌ها مدتهاست که از لیست دریافت ارز ترجیحی حذف شده اند و این نرخ ارز تنها به دارو‌های ضروری اختصاص داشته است که اساسا امکان حذف این اقلام از سبد خانوار کمتر است.

ولی در گروه غذایی و زراعتی و دامپروری قطعا افزایش قیمت باعث کاهش مصرف خواهد شد. همانطور که در میزان مصرف لبنیات گوشت و اخیرا برنج شاهد کاهش سرانه مصرف بودیم، حال باید در اقلام دیگر مانند روغن تخم مرغ و مرغ منتظر کاهش سرانه مصرف باشیم و این موضوع بر سودآوری شرکت‌ها اثر منفی خواهد گذاشت.

در مجموع، به دلیل ابهامات زیاد در نحوه افزایش قیمت این گروه‌ها بازار هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است و اصطلاحا خبر پیشخور نشده است. چرا که دامنه تغییر سودآوری شرکت‌ها با سناریو‌های مختلف نحوه اجرایی شدن طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بسیار متفاوت است و بازار نمیتواند این میزان اختلاف را در نظر بگیرد؛ بنابراین همه منتظر هستند تا افزایش نرخ صورت گیرد و بعد نسبت به آن واکنش نشان دهند.

نکته مهم دیگری که معامله گران باید به آن توجه داشته باشند نوع محصولات شرکت است. به عبارتی دیگر تمام سهام‌های یک گروه به یک میزان از حذف ارز ترجیحی اثر نمیگیرند. زیرا محصولات آن‌ها تا به امروز به یک میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نمیکردند مثلا در گروه دارویی نمادی وجود دراد که تمام محصولاتش را با ارز ۴۲۰۰ تولید میکند و از آن طرف نماد دیگری است که سودآوری آن به ارز ۴۲۰۰ تومانی کاملا بی ربط است؛ بنابراین اگر کسی میخواهد حذف ارز ترجیحی را به عنوان یک پارامتر در تحلیلش در نظر بگیرد تنها به گروه و صنعت توجه نکند بلکه بصورت ریز‌تر محصولات شرکت را بررسی کند

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین مناجات شعبانیه بورس ارز دولتی دلار ۴۲۰۰ تومانی مذاکرات وین اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین مناجات شعبانیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۴۸۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است

به گزارش خبرنگار مهر، شروع سال جدید تأثیر زیادی در قیمت بازار میوه نداشت اما نرخ‌ها را در بازار سبزی و صیفی‌جات افزایش داد.

سال گذشته در نیمه اسفند ماه هر کیلو گرم گوجه فرنگی ۱۲.۸۰۰ تا ۱۵.۸۰۰، هویج ۹.۸۰۰، کاهو رسمی ۱۹.۸۰۰، سیب زمینی ۱۵.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۱۵.۸۰۰ و پیاز زرد ۱۴.۸۰۰ تومان بود.

این قیمت‌ها از اواخر فروردین ۱۴۰۳ تغییر کرده و به این ترتیب هر کیلو گرم گوجه فرنگی در خرده فروشی‌های سطح شهر بین ۱۹.۸۰۰ تا ۲۳، هویج ۱۲.۸۰۰، کاهو ۲۵، سیب زمینی ۲۳.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۲۹.۸۰۰ تا ۳۴.۸۰۰ و پیاز زرد ۲۶.۸۰۰ تا ۳۵.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

در کمتر از دو ماه شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار صیفی‌جات هستیم که اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار در این خصوص به مهر گفت: قیمت‌ها در میوه فروشی‌های سطح شهر دارای یک نرخ متعارف بوده و سود آن مشخص است. فروشندگان نمی‌توانند از سود متعارف تعریف شده افزایش قیمت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در میوه فروشی‌های سطح شهر با موضوع گران فروشی مواجه نیستیم بلکه با گرانی محصولات رو به رو هستیم، افزود: گرانی نیز از مبدا رخ می‌دهد. اگر خرده فروشی مبادرت به فروش محصولات با قیمت نامتعارف کند قطعاً با آنها برخورد می‌شود.

کارگر عنوان کرد: افزایش قیمت عمده فروشی‌ها منجر به افزایش صیفی‌جات شده زیرا فروش در اتحادیه بار با قیمت و سود مشخص نبوده و عرضه و تقاضا نرخ‌ها را مشخص می‌کند.

این فعال بازار میوه و صیفی‌جات توضیح داد: تعیین قیمت در بازار بارفروشان بر اساس عرضه و تقاضا، نوعی هرج و مرج به وجود می‌آورد و در برخی مقاطع زمانی بدون دلیل موجه موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

کارگر با گلایه عنوان کرد: در حال حاضر نرخ محصولات در میدان بارفروشان در ساعت‌های مختلف، متفاوت است در حالی که نه زمان عرضه مشخص است و نه قیمت‌ها؛ اینکه مثلاً عنوان شود از ساعت ۲۲ تا ۸ محصولات با نرخ مصوب عرضه شود. بنابراین قیمت‌ها در بارفروشان ساعت ۱۶ یک قیمت است، ساعت ۱۸ یک نرخ دیگر و همین قیمت‌ها در ساعت ۲۲ تغییر می‌کند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار علت گرانی صیفی‌جات از جمله پیاز و گوجه فرنگی را مربوط به قیمت محصولات در مبدا بارفروشان اعلام کرد و گفت: اما شهروندان در صورت مشاهده هر نوع گران فروشی در سطح خرده فروشی‌های شهر، با شماره ۵۵۶۶۲۳۸۰ تماس گرفته و موضوع را اعلام دهند تا با افراد خاطی برخورد شود. ‌

کد خبر 6090097 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • شاخص بورس هزار واحد رشد کرد
  • افزایش ۲ هزار و ۸۶۵ واحدی شاخص کل بورس
  • آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت