Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان مدیرکل میراث فرهنگی کردستان گفت: انتخاب کردستان بە عنوان پایتخت نوروز ایران، می‌تواند بستر مناسبی را برای رونق اقتصادی و توسعە صنعت گردشگری استان کردستان ایجاد کند.

یعقوب گویلیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان کردستان از ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزە گردشگری همچون، اکوتوریسم، جاذبەهای طبیعی، گردشگری، روستایی و شهری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشارە بە ثبت جهانی هورامان عنوان کرد: بارندگی‌های امسال، نوید بخش بهاری سرسبز برای استان کردستان و جذب گردشگران بە این منطقە است.

گویلیان با اشارە بە خسارت کرونا بە صنعت گردشگری گفت: خوشبختانە امسال بە دلیل انجام واکسیناسیون و کنترل شرایط شاهد ورود مسافران خارجی و داخلی بسیاری بە استان کردستان هستیم.

وی در خصوص برنامەهای میراث فرهنگی برای عید نوروز و جذب گردشگر بە استان کردستان افزود: یکی از برنامەهای میراث فرهنگی، استفاده از همە ظرفیت‌های اقامتگاەها، مهمانپذیرها، اقامتگاەهای بومگردی، مجتمع‌های گردشگری در استان با ظرفیت اسکان ٥ هزار نفر در شب است.

گویلیان تصریح کرد: یکی از تصمیمات ما بر اساس تصمیمات ستاد کرونای استان مبنی بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، اسکان ٤ هزار و ٥۰۰ نفر است.

وی تعداد اقامتگاەهای بومگردی استان را ۲٦ مورد اعلام کرد و گفت: اقامتگاەهای بومگردی ظرفیت بسیار خوبی در روستاها هستند، کە در این اقامتگاەها بە مسائل فرهنگی و مسائل زیست محیطی پرداختە می‌شود و اقامت گردشگران در مکانی با رنگ و بوی سنتی سبب ماندگاری و جذب بیشتر گردشگر خواهد شد.

گویلیان در خصوص برگزاری مراسمات نوروزی در روستاهای استان، تصریح کرد: از ٥ اسفند تا اوایل فروردین مراسمات و رسم و رسوم نوروز بە صورت خودجوش و کاملا مردمی برگزار می‌شود و کنترل و نظارت بر آن از عهدە میراث فرهنگی استان خارج است.

بە گفتە این مقام مسئول، بر اساس دستورالعمل وزارتخانە میراث فرهنگی، مکان‌هایی همچون عمارت آصف یا خانە کُرد، عمارت خسرو آباد، غارکرفتو، سراب قروە بە عنوان نوروزگاە و مکانی برای برگزاری مراسمات نوروز با در نظر گرفتن چارچوب‌ها، ارزش‌ها و فرهنگ‌های خاص هر منطقە در نظر گرفتە شدە است.

یعقوب گویلیان در ادامە سخنان خود از برگزاری جشن جهانی نوروز و کارناوال نوروز در شهرهای ایران خبر داد و افزود: این رویداد در تاریخ ۲٤ اسفند ماە در تهران استارت و کاروان بزرگی از نمایندگان و کشورهایی کە در ثبت جهانی نوروز مشارکت دارند در این رویداد حضور دارند و این گروە ابتدا وارد همدان، سپس کرمانشاە و سرانجام در تاریخ ۲٦ اسفند وارد سنندج می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان بیان کرد: یک کارناوال فرهنگی متشکل از ۸۵ نفر میهمان از اقوام مختلف ایران پس از عبور از استان‌های همدان و کرمانشاه در روز ۲۶ اسفندماه وارد شهر سنندج شده و در مسیر میدان آزادی، پیاده راه فردوسی، میدان انقلاب، خانه کُرد و ورزشگاه ۲۲ گولان برنامە اجرا خواهند کرد.

گویلیان خاطرنشان کرد: این کارناوال ترکیبی از اقوام مختلف ایرانی از جملە لر، ترک، بلوچ و عرب است و در تاریخ ۲٦ اسفند وارد سنندج می‌شوند.

وی با اشارە بە ورود کارناوال بە شهر سنندج گفت: این رویداد از پیادەراە فردوسی آغاز و تا عمارت آصف ادامە می‌یابد و در حاشیە این رویداد شاهد برگزاری برنامەهایی همچون جهان نوروز، نمایشگاە لباس، نمایشگاە غذا، گالری عکس و صنایع دستی خواهیم بود.

گویلیان ادامە داد: حضور این کارناوال و جشن بزرگ نوروز در استان کردستان، تاثیربسزایی در صنعت گردشگری و رونق اقتصادی استان دارد.

وی در خصوص، انتخاب کردستان بە عنوان پایتخت نوروز ایران گفت: فرهنگ غنی قوم کُرد، برگزاری جشن نوروز در روستاها، تنوع موسیقی و ترانەهای فولکلور همگی سبب شدە تا کردستان بە عنوان پایتخت نوروز ایران انتخاب شود.

یعقوب گویلیان تاکید کرد: این رویداد تنها معرف استان کردستان خواهد بود و آنچە کە سبب جذب و ماندگاری گردشگر در استان کردستان خواهد شد، ارائە خدمات بهتر و جلب رضایت گردشگران است.

وی یادآور شد: ظرفیت‌هایی همچون اقامتگاەهای بومگردی، مکان‌های تاریخی و فرهنگی سبب جذب گردشگران خارجی و داخلی بە استان کردستان و در نهایت بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان خواهد شد.

یعقوب گویلیان عنوان کرد: اقامتگاەهای بومگردی ظرفیت‌های مهم کشاورزی، فرهنگی، لبنیاتی، گیاهان دارویی را شامل می‌شود کە رونق اقتصادی و درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای روستاییان را بە دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص تاثیر انتخاب کردستان بە عنوان پایتخت نوروز ایران یادآور شد: این مهم رونق اقتصادی و توسعە گردشگری استان را بە دنبال خواهد داشت.

گویلیان در پایان خاطرنشان کرد: در سطح شهر سنندج نیز ظرفیت‌های فوق‌العادەای همچون بناهای تاریخی وجود دارد کە برگزاری جشن نوروز در این اماکن رنگ و بوی متفاوتی بە نوروز می‌بخشد و بە غنای هرچە بیشتر اصالت و فرهنگ اصیل کُرد کمک می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جشن نوروز استانی فرهنگی و هنری اقامتگاەهای بومگردی استان کردستان رونق اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۳۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت

فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلم‌سازم و تمام زندگی‌ام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» این‌ها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلم‌سازی است و حاضر است سختی‌هایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبه‌رو هستیم.

مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر، کارگردان فیلم آپاراتچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درون‌مایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار می‌کند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که می‌توان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.

وی ادامه می‌دهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیت‌های نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن تجربه داشته باشند، چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و می‌خواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.

کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه ایران همچون کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای نمایش فیلم در سینمادارد و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب می‌شود، تصریح می‌کند: گاهی در دل فیلم‌ها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا می‌کند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم می‌زند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن است که نکات گفته نشده سینما را بیان می‌کند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.

در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بود

وی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما می‌افزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.

طاهرفر می‌گوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصه‌ها و مولفه‌هایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده می‌کنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند، چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.

وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار می‌کند: هنگامی که در عرصه غوغاسالاری فیلم‌های کمدی و گیشه‌پسند قدم می‌گذارید، کار دشوار می‌شود، اما به لطف خدا در هر کدام از مولفه‌هایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبان دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.

کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه می‌دهد: ما باید در لایه‌های بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از این‌رو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلم‌های غیرکمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب نخست تماشاچی‌ها باشد.

وی تصریح می‌کند: طی سال‌های اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبان را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بنا گذاشتیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از این‌رو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی می‌افتد هم سرمایه‌گذاران و هم تهیه‌کنندگان و به‌تبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و تنها بر مبنای رسالت خود عمل نمی‌کنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرابرسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهد آفرینش آثاری بهتر باشیم.

تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهم‌ترین نکات آن بود

طاهرفر می‌افزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلم‌ها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلم‌ها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهم‌ترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.

وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت می‌کنیم، می‌گوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا می‌کردند، همه عوامل‌شان به چالش کشیده می‌شدند و یک رقابت پایا پای می‌داشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.

کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار می‌کند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.

وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه می‌دهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث می‌شود خیلی از انرژی‌ها، پتانسیل‌ها و استعدادهایی که در شهرستان‌ها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا می‌شوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض می‌کند و قلم و دوربین را زمین می‌گذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.

طاهرفر تصریح می‌کند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

تصویر، هنری اثرگذار است

علیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار می‌کند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوت‌تر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.

وی ادامه می‌دهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که می‌شود آن را با خانواده دید، نمی‌گویم فیلم‌های دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان می‌دهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.

بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح می‌کند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز می‌توانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.

وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنری‌شان دیده می‌شود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمی‌بینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد می‌تواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.

استادی می‌گوید: ساخت فیلم‌هایی همچون آپاراتچی می‌تواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.

وی اظهار می‌کند: به وفور سوژه‌هایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیت‌های هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست می‌تواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.

به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازه‌ترین روایت سینما از سینما است که می‌توان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز می‌کند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.

کد خبر 748562

دیگر خبرها

  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • ایران در ارمنستان چگونه معرفی می‌شود؟
  • حفاری ۱۵ متری در منزل شخصی و دستگیری ۳ نفر
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد