Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر دولت برنامه حمایتی و جایگزینی درستی برای جلوگیری از تبعات تورم بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداشته باشد، تولید و معیشت مردم دچار آسیب‌های جدی می‌شود. کاهش قدرت خرید مردم، تولید را ضعیف و از چرخه خارج می‌کند.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ به رغم هشدار‌های کارشناسان اقتصادی در خصوص حذف یک باره ارز ترجیحی، مجلس حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را تصویب و با آرای بالایی به این خواست دولت رای مثبت داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند برابر شدن قیمت کالا‌های اساسی در صورتی که دولت برنامه‌ای برای حمایت هدفمند از دهک‌های پایین درآمدی نداشته باشد، بسیار خطرناک است. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد اقتصاد در این گفتگو اشاره‌ای دارد بر تبعات تورم مهار ناپذیری که در صورت بی برنامگی دولت، آسیب‌های فراوانی به اقتصاد، اجتماع وحتی امنیت کشور وارد می‌کند.

ارز ترجیحی به یک باره حذف نشود
مرتضی عزتی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با دانشجو در خصوص سناریو‌های بعد از حذف ارز ترجیحی، گفت: بیشتر کارشناسان اقتصادی که بعد از مطرح شدن خواست دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، در این فضا نظر خود را ارائه دادند و بحث کردند، بر این موضوع تاکید داشتند که ارز ترجیحی به دلیل احتمال شوکی که بر اقتصاد وارد می‌کند، نباید به یک باره حذف شود. پیشنهاداتی که از سوی کارشناسان اقتصادی، به دولت ارائه شد بیشتر مبتنی بر حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی بود تا کالا‌های اساسی و حتی غیر ضروری با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه نشوند.
استاد اقتصاد در خصوص عدم دسترسی دولت به داده‌ها و آمار درآمد‌های دقیق خانواده‌ها و تبعاتی که این موضوع در بخش حمایتی می‌تواند بیافریند، گفت: با توجه به اینکه دولت اطلاعات کاملی از درآمد خانوار‌ها ندارد، شکی وجود ندارد ممکن است برخی از خانوار‌های ضعیفی که نیازمند حمایت هستند، تحت فشار قرار بگیرند.
اطلاعات دقیقی از اقشار آسیب پذیر و مرفه وجود ندارد!
استاد اقتصاد در این باره تصریح کرد: با اینکه نزدیک به یازده سال از پرداخت یارانه نقدی می‌گذرد، اما دولت هنوز، اطلاعات دقیقی از اقشار آسیب پذیر و مرفه ندارد، بنابراین به دلیل ناقص بودن داده ها، یارانه‌های داده شده به هدف اصلی یعنی حمایت از خانوار‌های ضعیف اصابت نکرده است یا به بیان بهتر، نزدیک به شصت درصد هدف گذاری درستی داشته است. هنگامی که دولت اطلاعات دقیقی از اقشار آسیب پذیر ندارد، حذف یک باره ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای تحمیل شوک تورمی دیگری به مردم است.
مرتضی عزتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: حذف یک باره ارز ترجیحی، قیمت کالا‌ها و خدمات یا نرخ تورم را بالا می‌برد. حتی اگر دولت از اقشار آسیب پذیر جامعه حمایت کند، تورم مهمل‌ترین اتفاقی است که بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ می‌دهد.
کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: حال این سوال مطرح می‌شود که آیا دولت برنامه جبرانی و حمایتی بعد از حذف ارز دارو به دارد؟ آیا شرکت‌های دارو ساز، یارانه‌ای دریافت می‌کنند؟ آیا برنامه‌ای برای عدم ایجاد فساد در این شکل از حمایت در نظر گرفته شده است؟ آیا دولت برای عدم افزایش یک باره قیمت مرغ و گوشت و تخم مرغ برنامه‌ای برای اعطای یارانه به دامداران و تولید کنندگان مرغ دارد؟ یا حمایت فقط در شکل یارانه نقدی از مردم خواهد بود؟
مرتضی عزتی در این باره خاطر نشان کرد: اگر دولت برنامه حمایتی و جایگزینی درستی برای جلوگیری از تبعات تورم بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداشته باشد، تولید و معیشت مردم دچار آسیب‌های جدی می‌شود. کاهش قدرت خرید مردم، تولید را ضعیف و از چرخه خارج می‌کند. در بخش خرید دارو و درمان نیز مردم با مشکلات عدیده و پیچیده‌ای رو به رو می‌شوند که قطعا به نفع سلامت جسمی و امنیت جامعه نیست.
دولت برنامه مشخصی ندارد
مرتضی عزتی با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد دولت برنامه حمایتی خاصی برای جبران تورم در نظر داشته باشد، گفت: به نظر نمی‌رسد دولت برنامه دقیق و مشخصی برای حمایت ازدهک‌های ضعیف جامعه در عمل داشته باشد. اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک باره حذف شود از آغاز سال آینده باید منتظر شوک‌های تورمی باشیم. اما ممکن است مجلس حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به صورت تدریجی تصویب کرده باشد، نه اینکه دولت بلافاصله از اول فروردین ارز ترجیحی را حذف کند، بدون اینکه زیر ساخت‌های حمایت از مردم ایجاد شده باشد. در این صورت با حذف تدریجی ارز و تکیه بر یک برنامه حمایتی ویژه از اقشار آسیب پذیر، قطعا شوک تورمی بزرگی را در پیش رو نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ارز 4200 تومانی ارز ترجیحی دلار جهانگیری یارانه معیشتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دانشگاه تربیت مدرس اقشار آسیب پذیر برنامه ای بعد از حذف ارز برنامه حمایتی استاد اقتصاد دولت برنامه ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۴۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق شعار سال تکلیف بزرگی برعهده مسوولان است

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا ظهر شنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به اهمیت برگزاری این جلسه در استان اظهار کرد: برنامه‌ریزی نیازمند داشتن اطلاعات است و ادارات باید برنامه‌های خود را برای تحقق شعار سال ارائه دهند و برنامه‌ریزی کافی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از مسؤولان مطالبه کرده‌اند که در تولید جهش داشته باشیم، افزود: جهش کیفی مهمتر از کمی است و باید کیفیت خدمت رسانی و تولید بخوبی در اقدامات و تولیدات دیده شود.

استاندار کردستان عنوان کرد: باید هر ارگان و نهادی متناسب با کار خودشان برنامه‌های تحقق شعار سال را ارائه دهند و ادارات خدمات خود به مردم را نیز افزایش دهند.

زارعی‌کوشا یادآور شد: دستگاه‌ها و ادارات باید شاخص‌های قابل سنجش ارائه کنند و در هر جلسه دو دستگاه عملکرد خود را ارائه کنند.

وی عنوان کرد: تحقق شعار سال، تکلیف بزرگی بر عهده مسؤولان است که توسط ولی امر مسلمین را ابلاغ کرده‌اند و در حوزه اقتصادی جز با مشارکت مردم اتفاقی نمی‌افتد بنابراین در کنار جهش تولید مشارکت مردم مهم است.

وی یادآور شد: ظرفیت‌شناسی، ظرفیت‌سنجی، خلاقیت و ابتکار برای مشارکت دادن مردم در امر تولید باید مورد توجه باشد و فرمانداران و بخشداران براساس اقتضائات و ظرفیت‌های هر منطقه فعالیت کنند.

استاندار کردستان اضافه کرد: شاخص ارزیابی فرمانداران نیز پیشرفت خدمات همه ادارات و دستگاه‌ها در شهرستان‌ها است و توفیق در این زمینه نیاز به مشارکت مردم و ارائه طرح و ایده دارد.

زارعی‌کوشا افزود: برنامه‌ها باید در معرض باشد و نخبگان و جامعه دانشگاهی و جامعه جوان کشور و استان باید به برنامه‌های مسؤولان دسترسی داشته باشند و روی فعالیت‌ها نظر و ایده دهند.

کد خبر 6090011

دیگر خبرها

  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تحقق شعار سال تکلیف بزرگی برعهده مسوولان است
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 
  • علیرضا بیگی : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات در این باره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • ضرورت جبران تأخیر در اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با طراحی و تولید محصولات جدید
  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان