Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا وحید واسطه روز پنجشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب شیروان اظهار داشت: میزان بارندگی امسال استان نسبت به پارسال و بلندمدت کاهش زیادی داشته است.

وی گفت: به عنوان نمونه در شهرستان شیروان از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۶ میلی متر بارندگی بوده که نسبت به میانگین سال گذشته ۲۰ درصد و در درازمدت ۲۵ درصد کاهش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به علت کاهش بارندگی ها باید حجم آب موجود در پشت  سدهامدیریت شود زیرا که فروردین ماه نیاز آبی اراضی زراعی و باغی است که آب سدها رهاسازی می شود.

واسطه با بیان اینکه دشت شیروان پس از اسفراین بیشترین کاهش آب در کسری مخزن داشته خاطرنشان کرد: اینک حجم آب سد بارزو این شهرستان، ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب است که در مدت مشابه سال قبل این میزان ۳۷ میلیون مترمکعب بود.

واسطه اضافه کرد: ورودی آب سد بارزو از ابتدای مهرماه تا کنون، سه دهم میلیون مترمکعب بوده که سال قبل، ۶.۲ میلیون مترمکعب بود و این وضعیت نشان از  کاهش ۵۰ درصدی ورودی آب به این است سد. اکنون فقط ۲۰ درصد مخزن سد  آب دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز گفت: از ۱۷ میلیون حجم آب سد بارزو، هشت میلیون مترمکعب رسوب است و چهار میلیون مترمکعب الزام پایداری آب سد داریم که باید نگهداری کنیم.

سید عقیل مرتضوی اظهار داشت: آب شرب خط قرمز همه است هرچند که تامین آب کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان نیز خواستار تجمیع شرکت های تعاونی آب بر جهت مدیریت بهتر شد و گفت: در پایاب سد بارزو سه هزار هکتار باغ انگور و اراضی گندم، جو، چغندر و ذرت است.

حسن ایزانلو ضمن تاکید بر هوشمندسازی کنتورها اظهار داشت: در آبیاری نوین و رعایت الگوی کشت کارهای بسیاری صورت گرفته که برای امسال کشت بهاره ممنوع و کشت پاییزه مدیریت صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها بارندگی خراسان شمالی شیروان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بارندگی خراسان شمالی شیروان بارندگی خراسان شمالی شیروان میلیون مترمکعب سد بارزو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۸۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان

ایسنا/سمنان سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به کاهش پرشدگی سد دامغان در مقایسه با سال قبل، گفت: میزان پرشدگی این منبع مهم آبی ۶۱ درصد است.

حمید احسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: میزان پرشدگی این سد در سال آبی گذشته ۷۱ درصد بود و اکنون ۱۰ درصد با آن میزان فاصله دارد. 

وی با اشاره به بارش‌های چند هفته اخیر در استان، بیان کرد: این بارندگی‌ها منجر به افزایش سه درصدی شاخص پرشدگی سد شهید شاهچراغی دامغان شد. میزان پرشدگی سد دامغان تا هفته اول فروردین ماه ۵۸ درصد بود که با بارش‌های خوب اخیر، این میزان از مرز ۶۱ درصد عبور کرده است. 

احسانی با اشاره به کاهش درصد پر شدن این سد، ادامه داد: سال گذشته میزان پر شدن مخزن این سد از ۱۱.۶۸ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به حدودا ۱۰.۲میلیون مترمکعب در ۱۰ اردیبهشت ماه امسال رسید.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: تراز نرمال سد شهید شاهچراغی شهرستان دامغان ۱۶.۵ میلیون مترمکعب است. 

وی از سد دامغان به‌عنوان مهمترین منبع آبی در شهرستان دامغان نام برد و بیان کرد: امید می‌رود با بارش‌های بهاری شاهد افزایش حجم آب پشت سد باشیم. 

او یادآوری کرد: میزان ورودی لحظه‌ای ناشی از سیلاب‌های اخیر به این سد براساس آخرین آمارها ۶۹۵ لیتر بر ثانیه و خروجی لحظه‌ای آن نیز ۳۸۲ لیتر بر ثانیه بوده است. میزان ورودی لحظه‌ای سد در سال آبی گذشته ۳۴۷ و خروجی آن در سال آبی قبل ۵۶۷ لیتر برثانیه بوده است. 

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به کمبود منابع آبی و کاهش بارندگی‌های ناشی از گرم شدن زمین خواستار مدیریت و مصرف بهینه‌تر آب در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعتی شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد
  • خسارت سیل در خراسان جنوبی چند میلیارد تومان بود؟
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس بین‌الملل در بجنورد
  • بازداشت کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل در خراسان شمالی
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته