Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: متاسفانه در سالیان گذشته با تصویب قانون چهار در هزار و افزایش درآمدهای اتاق بازرگانی در کشور، این درآمدها صرف مباحث بنیادینی همچون تجارت و توسعه بازرگانی نشد و با این نوع قوانین به بخش خصوصی کشور لطمه وارد می شود که باید به درستی در این خصوص تصمیم گیری شود چرا که با تضعیف اتاق بازرگانی به جایی نخواهیم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یونس ژائله روز پنجشنبه، ۱۹ اسفند، در جلسه‌ی هم اندیشی با اصحاب رسانه‌ استان اظهار کرد: اتاق بازرگانی یک ان‌جی‌او برای تشکل‌های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و در واقع مادر تشکل‌های اقتصادی  با سابقه‌ی تاریخی طولانی است.

وی ادامه داد: متاسفانه تنها ۱۵ درصد اقتصاد ایران در دست بخش خصوصی بوده و اقتصاد ایران غالبا دولتی است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته به دلیل صدور کارت‌های بازرگانی غیر فعال و ورود عده ای غیر متخصص به اتاق بازرگانی، نقش اصلی اتاق بازرگانی در تدوین نقشه‌ی راه دولت کمرنگ شده بود.

ژائله با بیان اینکه هدف اصلی اتاق بازرگانی کمک به اقتصاد کشور است، گفت: همه‌ی فعالیت‌های دولتی و بخش خصوصی باید منجر به رفاه مردم، ‌ثروت ملی و ایجاد اشتغال باشد در غیر اینصورت هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، ما منکر برخی اشکالات نیستیم اما اینطور نیست که اتاق بازرگانی نقش اصلی خود را ایفا نکرده است و نباید به این بهانه اتاق بازرگانی را تضعیف کرد.

وی با انتقاد از برخی اقدامات در خصوص بودجه اتاق بازرگانی نیز گفت: با تضعیف اتاق بازرگانی کار به جایی نمی‌رسد و حتی بودجه اتاق هم قطع شود، بازهم تجّار اتاق بازرگانی توانایی اداره‌ی اتاق را دارند و با این کار بخش خصوصی آسیب زده می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در تشریح ساختار و عملکرد این تشکل بخش خصوصی نیز گفت: اتاق بازرگانی متشکل از هیأت ۱۵ نفره نمایندگان است که این هیأت در کمیسیون‌های مختلف عضویت داشته و هیأت رئیسه اتاق بازرگانی نیز نقش نظارت بر هیأت نمایندگان را دارد.

وی ادامه داد: ۴۵ جلسه از سوی کمیسون‌های مشورتی اتاق بازرگانی در ۱۱ ماه سالجاری تشکیل شده است که ما به دلیل اینکه بازوی اجرایی نداریم، صرفا نقش مشورتی را ایفا می‌کنیم.

ژائله در تشریح موضوعات مطرح شده در کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز خاطرنشان گفت: تدوین برنامه‌ی استراتژیک خودروی استان، پیگیری مسائل چالش انرژی صنایع، ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش معدن، ظرفیت و مشکلات معادن، بحث رمز ارز و آموزش ماینینگ از جمله موضوعات مطرح شده در هفت جلسه برگزار شده‌ی این کمیسیون است.

وی در خصوص در کمیسیون صنایع غذایی، کشاورزی، آب و محیط زیست نیز بیان کرد: هفت جلسه‌ی برگزار شده‌ی این کمیسیون شامل موضوعاتی چون تعامل با ستاد احیای دریاچه ارومیه و برنامه‌ی سرمایه گذاری و کشت جایگزین برای کمربند سبز اطراف دریاچه ارومیه، برنامه‌ی مشترک با خانه‌ی کشاورزی، طرح تاسیس تشکل تجّار محلی کشاورزی استان، بررسی مشکل خط اعتباری واردات نهاده‌های دامی ، بررسی موانع صادرات محصولات کشاورزی به عراق، بررسی امنیت غذایی ، اثرات حذف ارز ترجیحی و... است.

وی در ارتباط با کمیسیون حمل و نقل، گمرک و ترافیک نیز گفت: چهار جلسه در این کمیسیون برگزار شده است که موضوعاتی مانند تدوین پروپوزال استراتژی تجارت خارجی و حمل و نقل بین المللی، مطالعه‌ی ایرلاین ها، مشکلات مسدودی حساب های بانکی کارگزاران و مشاوران گمرک، بررسی مشکلات ثبت سفارش و... در این جلسات مطرح و بررسی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز  افزود: هفت جلسه نیز در کمیسیون بهبود وضعیت کسب و کار و خدمات فنی و مهندسی اتاق برگزار شده است که طرح آمایش سرزمینی، پیشنهاد احصاء طرح های سرمایه گذاری، بررسی مشکلات شرکت‌های سازنده‌ی مسکن، پیگیری رفع مشکلات اسناد خزانه و بررسی فضای چالشی کسب و کار و تشکل‌های اقتصادی در شهرک‌های صنعتی از جمله موارد مطرح شده در این کمیسیون است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با کمیسیون صادرات و مدیریت واردات نیز گفت:  ۱۰ جلسه در این کمیسیون برگزار شده است که شامل تدوین پروپوزال کنسرسیوم صادراتی، حل مشکل استرداد ارزش افزوده‌ واحدهای فولادی، توافق با اداره مالیاتی برای تهاتر استرداد ارزش‌های کشاورزی و سایر بدهی های مالیاتی و... مطرح شده است و در کمیسیون کارآفرینی، گردشگری و اقتصاد دانش بنیان نیز سه جلسه برگزار و موضوعات پیگیری حذف مالیات بر ارزش افزوده و پیگیری حذف عوارض زیباسازی و گردشگری مطرح شده است.

ژائله با بیان اینکه اتاق بازرگانی تبریز رتبه اول آموزش در کشور را کسب کرده است، یادآور شد: ۸۱ جلسه‌ی آموزشی در سالجاری برگزار شده است که شامل ۱۲ هزار و ۹۶۰ ساعت آموزش برگزار شده است.

وی در خصوص صدور کارت  بازرگانی در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: ۱۱۱۰ کارت بازرگانی و ۴۵۵ کارت عضویت در سالجاری صادر شده است و ۱۹ هزار . ۴۳۶ گواهی مبدأ به ارزش دلاری ۴۲۴ هزار ۷۸۲ دلار داده شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در بخش دیگری از این جلسه‌ی هم اندیشی با اصحاب رسانه در ارتباط با جلسات شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت گفت: شورای گفت‌وگو بستری برای تعامل و هم فکری اتاق بازرگانی با نمایندگان سه قوه است تا مشکلات فعالان اقتصادی استان رفع شود و یکی دیگر از افتخارات ما کسب رتبه‌ی نخست شورای گفت‌وگوی استان در کشور بود.

وی افزود: ۳۷ جلسه‌ی کارگروه و ۱۱ جلسه‌ی اصلی(هرماه یک جلسه) برگزار شده است که این جلسات ۶۶ دستور جلسه، ۸۱ مصوبه‌ی استانی، ۶۰ پیشنهاد ملی، ۱۶ دستاورد ملی و استانی داشته است که از ۸۱ مصوبه تاکنون ۲۱ مصوبه اجرا شده و مابقی نیز در مرحله اجرا قرار دارد.

ژائله در خصوص بحث پیگیری و اجرای مصوبات شورای گفت‌وگو نیز گفت: اجرای مصوبات بر عهده اتاق بازرگانی نیست و اتاق بازرگانی موظف به اجرای مصوبات نیست ولی ما پیگیر مصوبات هستیم.

وی همچنین در خصوص شرکت‌های ثبت شده نیز گفت: ۱۴۵ شرکت در ۱۱ ماهه سالجاری ثبت شده است که ۱۰۹ شرکت با مسئولیت محدود و مابقی سهامی خاص هستند.

رییس اتاق بازرگانی تبریز در پایان با بیان اینکه باید قدردان کارآفرینان و فعالان اقتصادی بود، گفت: باید نسبت به قدردانی از افرادی که به افزایش اشتغال و درآمدزایی در کشور کمک کرده اند، اقدام شود. بخش خصوصی امروز و در شرایط کنونی، بار سنگینی را به دوش می کشد که باید فرهنگی به نام قدردانی و تشکر از این افراد داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اتاق بازرگاني معادن و کشاورزی تبریز رئیس اتاق بازرگانی برگزار شده فعالان اقتصادی بخش خصوصی شورای گفت مطرح شده نیز گفت جلسه ی ی اتاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۸۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران

«حسن زرنگار» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جده با «عبدالله صالح کامل» رئیس اتاق بازرگانی مکه دیدار و گفت‌وگو کرد.

 به گزارش ایسنا، سرکنسول کشورمان در این ملاقات بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور، افزایش مراودات تجار، بازرگانان و بخش خصوصی، جایگاه شهر مکه مکرمه و ابعاد اقتصادی مرتبط با مایحتاج حجاج، امکان برگزاری انواع نمایشگاه‌ها در دو کشور و همچنین تجربه‌های موفق شرکت‌های ایرانی در اجرای انواع پروژه‌ها در کشورهای گوناگون تاکید کرد.

دیدار سرکنسول ایران در جده با «عبدالله صالح کامل» رئیس اتاق بازرگانی مکه

رئیس اتاق بازرگانی مکه مکرمه نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط همه جانبه ایران و عربستان مبتنی بر تاکیدات محمد بن سلمان ولیعهد و نخست وزیر عربستان سعودی و  سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، بر آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی در چارچوب بخش خصوصی تاکید کرد.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • تلاش برای ایجاد، احیاء، انسجام‌بخشی و توانمندسازی واحدهای روابط عمومی بخش خصوصی
  • مشکلات مالیاتی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی آذربایجان‌شرقی
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی
  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه