Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@08:34:53 GMT

ضرورت استقرار و استحکام قلمرو زبان و ادب فارسی

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۵۸۷۱۶

ضرورت استقرار و استحکام قلمرو زبان و ادب فارسی

ایسنا/خراسان جنوبی عضو هیات رییسه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران گفت: استقرار و استحکام قلمرو زبان و ادب فارسی امری ضروری و یکی از وظایف انجمن ترویج زبان و ادب فارسی است.

محمد جعفر یاحقی پنجشنبه شب ۱۹ اسفند در آیین پایانی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی افزود: زبان فارسی باید به جایگاه قدیم خود را سطح جهان برگردد تا با افق‌هایی که داخل و خارج از مرزهای ایران وجود دارد زمینه همدلی و یکدلی با جهانیان فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا،  وی با تاکید بر اینکه در حوزه زبان و ادب فارسی باید به آنچه داشته‌ایم برگردیم اظهار داشت: گردهمایی‌های انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و حضور ایرانیان در تمام دنیا زمینه را برای گسترش و ترویج زبان فارسی فراهم می‌کند.

استاد برجسته زبان و ادب فارسی تصریح کرد: وظیفه همه ما اعم از دانشگاه‌ها و انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تلاش برای ترویج و تحکیم زبان و ادب فارسی است تا چهره درخشان تاریخی و فرهنگی زبان فارسی گسترش یابد.

وی بیان کرد: شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسیبه دلیل شایستگی‌های دانشگاه بیرجند در این دانشگاه برگزار شد از طرفی پیوند خوب زبان فارسی با این منطقه، وجود گویش‌های متعدد و همجواری این استان با کشور افغانستان که قلمرو دیگر زبان و ادبیات فارسی از دیگر دلایل بود.

یاحقی با بیان اینکه به این گویش‌ها، زبان‌ها و لهجه‌ها برای تقویت، استحکام و   گسترش زبان و ادبیات فارسی نیاز داریم اظهار کرد: با راه‌اندازی شعبه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند توجه خاصی به این مهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: زبان فارسی زبان علم، سیاست، ادب و احساس بوده و باید به این شرایط برگردانده شود بنابراین وظیفه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دانشگاه‌ها نگه‌داشتن این شرایط خاص برای زبان فارسی است.

عضو هیات رییسه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران با تاکید بر اینکه زبان فارسی زبان دل و همدلی بین همه اقوام و طوایف قلمرو زبان فارسی در گذشته‌ها بوده است تصریح کرد: از سواحل مدیترانه تا اقیانوس هند و چین زبان فارسی گسترده بوده و همه را به هم متصل می‌کرده است اما این فاصله بین ما ایجاد شد.

وی بیان کرد: روزی که دنیای استعمارگر و مطامع جهانخواهی در شبه قاره هند از عظمت زبان فارسی به حیرت ماندند، شروع به سنگ‌اندازی کرده و در این زمینه ریشه به تیشه زبان فارسی زده و لطمه بزرگی بر پیکره این زبان وارد شد.

یاحقی یادآور شد: زبان فارسی در زبان غرب هم ریشه داشت لذا امروز هم باید با اهتمامی که برای گسترش زبان و ادب فارسی می‌شود باید ریشه آن گسترش یابد.

سید علی‌اصغر میرباقری‌فرد، رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی نیز اظهار کرد: این انجمن از سال ۱۳۵۱ با عنوان انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۸۳ با بازبینی اساسنامه به نام انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تغییر پیدا کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های گسترده این انجمن، افزود: برگزاری گردهمایی‌های بین المللی سالانه از جمله مهم‌ترین برنامه‌هاست که این گردهمایی‌ها همواره در یکی از دانشگاه‌های بزرگ جامع کشور هرسال برگزار می‌شود.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با تاکید بر بهره گیری از توان استان‌ها، تصریح  کرد: در استان‌ها با برگزاری این گردهمایی‌ها پیکره زبان و ادبیات فارسی را جاری می‌کنیم.

میرباقری‌فرد با اشاره به برگزاری این گردهمایی طی امسال در دانشگاه بیرجند، اظهار کرد: با شناخت از استان خراسان جنوبی و دانشگاه بیرجند هیات مدیره انجمن موافقت کردند که شانزدهمین دوره در این استان برگزار شود و خوشبختانه دانشگاه بیرجند با استفاده از مجموعه ظرفیت‌های استانی توانست یکی از بهترین و موق ترین گردهمایی‌ها را برگزار کند.

وی بیان کرد: هر سال ارزیابی‌ها صورت گرفته و به سمت بهتر شدن شرایط برگزاری گردهمایی پیش می‌رویم و با شیوع کرونا به سبب اینکه مجبور شدیم از بستر فضای مجازی استفاده کنیم نوآوری‌های بسیاری به کار گرفته شد و از سویی روند برگزاری گردهمایی‌ها ادامه خواهد داشت و سال آینده در دانشگاه خوارزمی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زبان وادبیات فارسی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند گردهمایی ها زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۵۸۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردسازی خیالی اسرائیل درباره رامین یکتاپرست ؛ کسی که یک فاحشه‌خانه را در آلمان اداره می‌کرد | یکتاپرست وابسته به سپاه بود؟

به گزارش همشهری آنلاین، برخی رسانه‌های اسرائیلی از جمله جروزالم پست و برخی از رسانه‌های فارسی زبان وابسته به آنها یعنی ایران اینترنشنال در خبری مدعی شدند که رامین یکتاپرست توسط اسرائیل کشته شده است. این رسانه‌ها او را نیروی وابسته به سپاه معرفی می‌کنند.

پیگیری خبرنگار ما از منابع مطلع حاکی است که این اخبار صرفاً یک دستاوردسازی خیالی برای رژیم تروریستی اسرائیل است و فردی به نام رامین یکتاپرست هیچ ارتباطی با سپاه ندارد.

رامین یکتاپرست یک فرد دوتابعیتی است که سابقه چندان مثبتی هم ندارد. همچنین برخی اطلاعات حاکی است که او در یک درگیری شخصی کشته شده است.

رسانه‌های اسرائیلی و به ویژه فارسی‌زبان‌هایی مانند ایران اینترنشنال، پس از شکست این رژیم در عملیات تنبیهی وعده صادق، در چند نوبت سعی کرده‌اند دستاوردهای خیالی برای آنها بسازند.

رسانه‌های آلمانی هم پیش‌تر نوشته بودند که طبق ادعای پلیس آلمان، یکتاپرست در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ یک فاحشه‌خانه در لورکوزن آلمان را اداره می‌کرد و پس از آن به کلوب‌های موتورسواری که به بزهکاری شهرت داشتند، ملحق می‌شود.

کد خبر 848527 منبع: تسنیم برچسب‌ها ایران و اسرائیل دفاع - سپاه پاسداران خبر ویژه رژيم صهيونيستى

دیگر خبرها

  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل درباره رامین یکتاپرست ؛ کسی که یک فاحشه‌خانه را در آلمان اداره می‌کرد | یکتاپرست وابسته به سپاه بود؟
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک