Web Analytics Made Easy - Statcounter

«تحولات جهانی در عصر کرونا و پساکرونا» عنوان همایشی بین‌المللی است که در روز یک‌شنبه 15 اسفند 1400 به دو زبان فارسی و انگلیسی با ارائة 49 مقاله در دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ احسان رسولی‌نژاد، دبیر علمی همایش، در مراسم افتتاحیه «از میان 150 چکیدة دریافتی به دبیرخانة همایش، 49 چکیده، برای ارائه در روز همایش در سه محور سیاست، اقتصاد و فرهنگ به دو زبان انگلیسی و فارسی (3 نشست فارسی و 3 نشست انگلیسی) پذیرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این همایش نخستین همایشی است که با این موضوع در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. سخنرانان این همایش از 14 کشور مختلف حضور داشتند: ایران، آلمان، امریکا، اندونزی، انگلستان، بنگلادش، توگو، روسیه، ژاپن، چین، فرانسه، کرة جنوبی، هند، و ویتنام.

سخنران افتتاحیة این همایش محمد سمیعی، رئیس دانشکدة مطالعات جهان و استاد سعیدرضا عاملی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی، بودند.

این نشست به‌طور مجازی و به‌صورت دو نشست فارسی و انگلیسی موازی برگزار شد. در مراسم اختتامیه نیز دو سخنران کلیدی، استاد دکتر محمدرضا فرزانگان، از دانشگاه ماربورگ آلمان، و استاد دکتر ای‌کی جونگ یونگ، از دانشگاه هالیم کرة جنوبی، سخنرانی کردند. دکتر شاهو صبار، دبیر اجرایی همایش، نیز در خاتمة همایش به جمع‌بندی آن پرداخت.

این همایش با حمایت انجمن ایرانی مطالعات جهان، و انجمن ژئوپلتیک ایران برگزار شد.

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی، سخنران کلیدی مراسم افتتاحیة این همایش بود. دکتر عاملی با اشاره به دامنة مجهولات موجود دربارة کرونا، با وجود گذشت بیش از دو سال از پیدایش همه‌گیری، پیامدهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سبک زندگی، آموزشی و روابط اجتماعی ناشی از آن را مواردی برشمرد که جای تأمل جدی دارد.

دکتر عاملی با اشاره به آمار بیش از 6 میلیون نفر کشته در سراسر جهان بر اثر ابتلا به کووید 19، و آمار ثبت‌شدة مبتلایان به 415 میلیون نفر، سخنان خود را با ذکر چهار نکتة کلیدی و در چهار محور پیامدهای فرهنگی و اجتماعی پی‌گرفت.

هم کار و شغل و هم تمامی امور مرتبط با فضای زندگی با روندی نمایی به فضای مجازی منتقل شد، ازجمله خرید، ارتباطات اجتماعی، ارتباطات خانوادگی، و آموزش. در بستر کرونا و به اقتضای این زندگی جدید، فراجهان(متاورس)، به‌منزلة ضرورت زندگی، شکل گرفت و تلاش شد فضای دوم به فضای اول نزدیک شود: حسِ بودن در جهانی دیگر کم شود. در نتیجه زندگی‌ها مجازی‌تر شد و حجم پهنای باند و تعداد کاربران اینترنت افزایش یافت.

تشدیدکنندة انتقال زندگی به فضای مجازی، بازگشت انسان به فطرت خود، تغییر معادلات و سبک زندگی، و ظهور مسائل اجتماعی جدید چهار نکتة کلیدی سخنان دبیر شورای انقلاب فرهنگی بود. وی با بیان اینکه کرونا تابع نظام اقتصادی و پیشرفتگی یا در حال توسعه‌بودن یا ضعیف‌بودن کشورها نیست، افزود: «بیشترین تعداد کشته‌شدگان کرونا متعلق به امریکاست که از مرز 1 میلیون نفر در حال عبور است و 18 درصد کشته‌شدگان کرونا در جهان را شامل می‌شود. آمار سایر کشورهای پیشرفته نیز چشمگیر است.»

رئیس مرکز مطالعات فضای مجازی، در نخستین نکتة کلیدی و عمومی، به تبیین عامل تشدیدکنندة انتقال زندگی به فضای مجازی پرداخت و چنین ادامه داد: «هم کار و شغل و هم تمامی امور مرتبط با فضای زندگی با روندی نمایی به فضای مجازی منتقل شد، ازجمله خرید، ارتباطات اجتماعی، ارتباطات خانوادگی، و آموزش. در بستر کرونا و به اقتضای این زندگی جدید، فراجهان (متاورس)، به‌منزلة ضرورت زندگی، شکل گرفت و تلاش شد فضای دوم به فضای اول نزدیک شود: حسِ بودن در جهانی دیگر کم شود. در نتیجه زندگی‌ها مجازی‌تر شد و حجم پهنای باند و تعداد کاربران اینترنت افزایش یافت.»

فضای دوم باعث شد باهم‌بودگی‌های صنفی و شغلی و در حوزة علایق فرهنگی و اجتماعی شکل گیرد، که در کنار آن آسیب‌های اجتماعی نیز شکل گرفت، نظیر افزایش آمار طلاق و خشونت خانگی.

بازگشت انسان به فطرت و حرکت به‌سمت زندگی طبیعی، نکتة دوم سخنان دبیر شورای انقلاب فرهنگی بود و افزود: «عوامل متعددی زندگی انسان را با تغییر مسیر همراه می‌سازد، اما فرد با مواجهه با مشکل، سرخوردگی، بیماری یا موارد غیرطبیعی، بر پایة مهندسی بافت، به زندگی طبیعی خود بازمی‌گردد.» شاهد مثال خود را با یادداری بر زمین نشستن بیش از40 هزار هواپیما در سراسر جهان با شروع همه‌گیری کرونا، و توقف سیستم حمل‌ونقل منطقه‌ای و جهانی، بیان داشت که کمبود سوخت، مواد غذایی و مایحتاج زندگی، کاهش درآمد، رشد تورم و تعطیلی مشاغل را به‌همراه داشت. با روند رو به ضعیف‌شدن این ویروس، رو به طبیعی‌شدن روند زندگی و بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی و از سرگیری فعالیت مشاغل تعطیل‌شده در حال انجام است.

نکتة سوم سخنان دکتر عاملی، تغییر سبک زندگی و باقی‌بودن آثار آن و شکل‌گیری الگوهای جدید بود. کاهش ارتباطات در نظام خویشاوندی و افزایش گرایش به دورکاری شاهد مثال این نکته بود که در ادامه و در محورهای سخنان خود بیشتر به بررسی آن پرداخت.

منشأ ظهور مسائل اجتماعی جدید، چه در ظرفیت‌های سرمایه‌های اجتماعی جدید و چه در حوزة علایق فرهنگی و اجتماعی نکتة چهارم سخنان این استاد علوم ارتباطات بود. فضای دوم باعث شد باهم‌بودگی‌های صنفی و شغلی و در حوزة علایق فرهنگی و اجتماعی شکل گیرد، که در کنار آن آسیب‌های اجتماعی نیز شکل گرفت، نظیر افزایش آمار طلاق و خشونت خانگی.

عاملی دین و ایمان دینی قوی را تصحیح‌کننده و تأمین‌کنندة ارزش‌های زندگی دانست که افراد را حتی در شرایط دشوار، به‌سمت زندگی متعالی سوق می‌دهد. وی مسئولیت نظام سلامت جامعه، رسانه‌های ملی، و نظام حکمرانی در توجه به بسته‌های حمایتی و دادن مشاوره‌های دینی را نیز یادآور شد.

عاملی پس از بیان این چهار نکتة کلیدی و عمومی به‌دنبال همه‌گیر ویروس کرونا، وارد محورهای سخنان خود شد.

وی در محور نخست، به بررسی پیامدهای کرونا در نظام خانوادگی و اجتماعی پرداخت. فرصت‌های به‌وجودآمده را چنین برشمرد: تقویت روابط خُرد اجتماعی (باهم‌بودن والدین و فرزندان در تمام مدت شبانه‌روز در کنار هم، افزایش نقش والدین در نگهداری و آموزش فرزندان و تقبل نقش مدرسه)، افزایش مسئولیت‌پذیری اعضای خانواده نسبت به هم و به خانه و خانواده (درست مانند هم‌بستگی اجتماعی در زمان جنگ و وقایع ناگوار)، و مستحکم‌ترشدن پیوندهای روانی و عاطفی خانواده (طبق آمار Pure، از هر 10 نفر در امریکا، 4 نفر استحکام پیوندهای خانوادگی را اعلام داشته‌اند).

عاملی پیامدهای منفی کرونا را بر نظام خانوادگی و اجتماعی چنین برشمرد: کاهش معیشت خانوارها به‌خصوص در دهک‌های پایین و افراد بدون حقوق ثابت؛ افزایش احساس فقر و درماندگی؛ پدیدة سوگ ابرازنشده (به‌خصوص به‌دلیل عدم‌امکان برگزاری مراسم سوگواری و تخلیة احساسات)؛ ازهم‌پاشیدگی خانواده (افزایش آمار طلاق که در برخی کشورها به 20 درصد آن هم در میان زوج‌هایی که پنج ماه از ازدواج آنان گذشته بود، و در امریکا به 34 درصد رسید، در سال 2020 در ایتالیا به 60 درصد رسید)؛ در مقایسه با سال 2019، بنا به گزارش زنان سازمان ملل از 13 کشور دنیا، افزایش خشونت خانگی و التهابات روحی و روانی (افزایش تماس با خطوط تلفن اضطراری، 35 درصد در انگلستان، 33 درصد در سنگاپور، افزایش سه برابری تماس همسران با بخش مشاورة بهزیستی در ایران)؛ کم‌شدن روابط خویشاوندی؛ تشدید چالش‌های خانواده‌های هسته‌ای و عدم‌ارتباط با خانوادة گسترده؛ تشدید 30 درصدی مشکلات خانواده‌های دارای تک‌سرپرست (در ایران87 درصد این خانواده‌ها، سرپرست مادران هستند)؛ تأخیر 30 درصدی در ازدواج؛ و تأخیر 24 درصدی در فرزندآوری.

گسترش ارتباطات مجازی یکی از جنبه‌های مهمی بود که در این دوره در روابط انسانی شکل گرفت تا مانع از انزوای اجتماعی بزرگی شود. البته، این ارتباطات هنجارشکنی‌های بزرگ و خطرناکی را نیز شکل داد.

عاملی دین و ایمان دینی قوی را تصحیح‌کننده و تأمین‌کنندة ارزش‌های زندگی دانست که افراد را حتی در شرایط دشوار، به‌سمت زندگی متعالی سوق می‌دهد. وی مسئولیت نظام سلامت جامعه، رسانه‌های ملی، و نظام حکمرانی در توجه به بسته‌های حمایتی و دادن مشاوره‌های دینی را نیز یادآور شد.

در محور دوم، به بررسی پیامدهای کرونا بر روابط انسانی پرداخت. با توجه به ماهیت اجتماعی انسان، حضور در مناجات‌ها و مراسم‌های جمعی در مساجد و مراسم‌های شادی و خانوادگی تسلی‌بخش انسان است، درحالی‌که در شرایط همه‌گیری کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی، و بروز تهدید جدی انزوای اجتماعی به‌دنبال ازدست‌دادن ارتباط اجتماعی پیشین، تمامی این موارد ناممکن شد و بیماری‌های روحی و روانی شدت گرفت. زدن ماسک، استفاده از مواد ضدعفونی، و بسته‌بندی قواعد جدید زندگی اجتماعی شد. گسترش ارتباطات مجازی یکی از جنبه‌های مهمی بود که در این دوره در روابط انسانی شکل گرفت تا مانع از انزوای اجتماعی بزرگی شود. البته، این ارتباطات هنجارشکنی‌های بزرگ و خطرناکی را نیز شکل داد.

به‌نظر می‌رسد با تغییر نگرش به کار و شغل و اولویت‌ها مواجه شده‌ایم. برقراری توازن میان کار و زندگی به‌خصوص دربارة مشاغل پردامنه اهمیت یافت و دورکاری این تعادل را میسر کرد. در سال 2020، گرایش به دورکاری افزایش 60 درصدی داشته است. در سال اول فاصله‌گذاری اجتماعی، تمایل به دورکاری 36 درصد افزایش یافت و امروز به 44 درصد رسیده است.»

پیامدهای کرونا بر مشاغل محور سوم سخنان دکتر عاملی بود. کاهش توجه افراد در دورکاری و کاهش بهره‌وری، امکان افزایش رصد عدم‌انجام کار یا انجام آن، افزایش مسئولیت‌پذیری، افزایشتنبلی یا بی‌عاری در حین کار، احساس لنگرانداختن روحی و روانی در محیط مجازی، و افزایش تمایل به دورکاری، ظهور مشاغل جدید و خاص نظیر توزیع نیازهای خانوارها توسط پیک یا شرکت‌های بزرگ و خدمات سلامت در شرایط قرنطینه، رونق‌گرفتن برخی مشاغل و از رونق‌افتادن مشاغل دیگر، سهولت برگزاری برخی رویدادها (نظیر برگزاری همایش‌های مجازی به‌جای حضوری، دوره‌های آموزشی مجازی و مهارت‌آموزی، و زبان‌آموزی)، و تغییر مهارت‌های شغلی مواردی بود که وی برشمرد و افزود: «به‌نظر می‌رسد با تغییر نگرش به کار و شغل و اولویت‌ها مواجه شده‌ایم. برقراری توازن میان کار و زندگی به‌خصوص دربارة مشاغل پردامنه اهمیت یافت و دورکاری این تعادل را میسر کرد. در سال 2020، گرایش به دورکاری افزایش 60 درصدی داشته است. در سال اول فاصله‌گذاری اجتماعی، تمایل به دورکاری 36 درصد افزایش یافت و امروز به 44 درصد رسیده است.» دکتر عاملی انجام پژوهش‌های اجتماعی برای بررسی افزایش این تمایل را ضروری دانست. این سبک زندگی جدیدی است که به ما تحمیل شده است. لازم است نگاهی جامع‌نگر به شرایط جدید داشت، به‌طوری که سلامت و تعالی فرد، جامعه، انسان و خانواده تأمین شود. این امر در پیوند با خدای متعال و مسئولیت‌پذیری نهادهای فرهنگی و نهادهای دینی همچنین نهادهای مرتبط با سلامت روحی، روانی و اجتماعی جامعه تقویت شود.

تأثیر کرونا بر آموزش و تعلیم و تربیت محور چهارمی بود که دکتر عاملی به تبیین آن با ذکر این موارد پرداخت: کاهش تحصیل در مقطع دیپلم و مقاطع پایین‌تر، کاهش 25 درصدی در مقطع دکتری و افزایش در مقاطع میانه، افت کیفیت آموزش، افزایش جعل و تقلب و استفاده از فناوری‌های رصد حرکت چشم، ازدست‌رفتن آرمان‌ها و آرزوهای جوانان برای حضور در محیط دانشگاهی، بحران نگهداری و آموزش فرزندان در خانه، استفادة تمامی اعضای خانواده به‌طور هم‌زمان از فضای مجازی و تداخل‌ها و پهنای باند ضعیف.

نکتة پایانی سخنان عاملی تأکید بر ورود به دورة جدید زندگی به‌دلیل این بیماری فراگیر بود و افزود: «این سبک زندگی جدیدی است که به ما تحمیل شده است. لازم است نگاهی جامع‌نگر به شرایط جدید داشت، به‌طوری که سلامت و تعالی فرد، جامعه، انسان و خانواده تأمین شود. این امر در پیوند با خدای متعال و مسئولیت‌پذیری نهادهای فرهنگی و نهادهای دینی همچنین نهادهای مرتبط با سلامت روحی، روانی و اجتماعی جامعه تقویت شود.»

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد دانشگاه تهران جهان انقلاب ایران فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی کاربران اینترنت اینترنت طلاق خشونت زمین هواپیما مواد غذایی رشد سبک زندگی دین سلامت ویروس والدین جنگ خانواده حقوق فقر ازدواج ایتالیا سازمان ملل روحی و روانی بهزیستی مشکلات شادی جامعه دیپلم عصر کرونا سیاست های اقتصادی و اجتماعی دبیر شورای انقلاب فرهنگی فرهنگی و اجتماعی مسئولیت پذیری فضای مجازی مطالعات جهان زندگی جدید دکتر عاملی کار و شغل برگزار شد سبک زندگی شکل گرفت فضای دوم نیز شکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۶۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مطابق با فراخوان منتشرشده در هشتم اسفندماه سال ۱۴۰۲، ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با شعار «امکانات بومی در ژانر‌های آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخه‌های تولید» روز یک‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف را معرفی خواهد کرد.

در این دوره از همایش، که با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران و در چهار بخش «مقالات پژوهشی»، «جستار‌های آزاد»، «فیلم‌-جُستار» و «ترجمه» پذیرای آثار است، علاوه‌بر افزوده شدن بخش رقابتی «فیلم-جُستار»، میزان جوایز نقدی در بخش‌های مختلف هم افزایش پیدا کرده است.

فیلم-جُستار (Video Essay) که برای اولین‌بار در این دوره به همایش فیلم کوتاه تهران افزوده شده است، یکی از گونه‌های پژوهش‌های بصری است که محقق، دستاورد‌های تحقیقاتی خود را نه در قالب متنِ مکتوب که در شکل بصری ارائه می‌دهد. همایش مطالعات فیلم کوتاه در ششمین دوره برگزاری علاوه‌بر منابع مکتوب، پذیرای این شکل پژوهشی نیز خواهد بود.

مبلغ جوایز نقدی این دوره از همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به شرح زیر است:

• «مقالات پژوهشی»
نفر اول سی میلیون تومان
نفر دوم بیست میلیون تومان
نفر سوم پانزده میلیون تومان

• «جُستار‌های آزاد»
جُستار برگزیده بیست میلیون تومان

• «فیلم‌-جُستار»
جُستار برگزیده بیست و پنج میلیون تومان

• «ترجمه»
ترجمه برگزیده پانزده میلیون تومان


آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات و طرح‌نامه فیلم‌-جُستار به ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران، یک‌شنبه ۶ خردادماه ۱۴۰۳ است و اسامی چکیده مقالات پذیرفته شده روز یک‌شنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد.

شرکت‌کنندگانی که چکیده مقالاتشان در این دوره از همایش پذیرفته می‌شود، باید تا روز یک‌شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳، آثار کامل خود را ارسال کنند. مطابق گاه‌شمار فراخوان، عناوین مقالات پذیرش شده برای ارایه؛ یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۳.

اعلام برگزیدگان و آیین پایانی، یک‌شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • میزان جوایز ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • اعلام جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
  • میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند