Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این تارنما نوشت: از اوایل ماه مارس و درست بعد از حمله روسیه به اوکراین، گزارش هایی درباره نقض آتش بس در قره باغ منتشر شده است.

همزمان باکو حملات لفظی با هدف بی اعتبار سازی نیروهای صلح بان روسی در قره باغ را آغاز کرده است.

گزارش هایی درباره افزایش تیراندازی ها هم از سوی ارتش آذربایجان و هم از سوی مقامات خودخوانده قره باغ به رهبری ارمنستان منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات قره باغ گزارش داده اند که  تیراندازی های سنگین از طرف جمهوری آذربایجان ادامه دارد و طرف آذربایجانی خواستار تخلیه روستاهایی ارمنستانی نشین شده اند.

به گفته مقامات قره باغ، یک خط لوله گاز مهم تامین کننده  گاز قره باغ نیز از سوی جمهوری آذربایجان آسیب دیده است که باعث شده ساکنان منطقه برای چند روز از تامین گاز لازم برای گرمای منازل خود محروم شوند.

به نوشته اوراسیانت، این بیشترین افزایش در تنش ها در چند وقت گذشته است و دو طرف آن را به جنگ در اوکراین ربط می دهند.

ارمنی ها مدعی هستند که طرف آذربایجانی از اوضاع آشفته جهان در حال حاضر و مشغولیت ارتش روسیه در اوکراین برای پیشبرد اهداف خود در قره باغ استفاده می کنند. در جنگ سال ۲۰۲۰ آذربایجان بیشتر اراضی خود را که در اولین جنگ دو طرف در دهه ۱۹۹۰ از دست داده بود، بار دیگر به دست آورد. اما همچنان به دنبال کنترل بر سهم باقی مانده خود است که دو هزار نیروی صلح بان روسی در آن مشغول گشت زنی هستند.

تیگران آبراهامیان عضو پارلمان ارمنستان گفت: اتفاقاتی که امروز رخ می دهد با هدف بی اعتبار کردن نقش روسیه در قره باغ و جنوب قفقاز است و این بدان معناست که هر چه بحران اوکراین عمیق تر شود، چنین حملاتی بر روسیه در سطوح مختلف محسوس تر خواهد بود.

باکو پیام های ضد و نقیضی را منتشر کرده اما تلاش های هماهنگ، ناکافی بودن و ضعف نیروهای صلح بان روسی را نشان می دهد.

مقامات قره باغ گزارش ها درباره خروج نیروهای روسی را در بیانیه مورخ ۱۰ مارس خود تکذیب کردند. نیروهای صلح بان روسی خود ازاظهارنظر در این زمینه خودداری کرده اند.

در حالی که قرار بود روسیه درباره فعالیت های خود در قره باغ به طور روزانه گزارش دهد هنوز از ۲۶ ژانویه تاکنون یک گزارش مطبوعاتی نیز منتشر نکرده است.

یکی دیگر از انتقادهای مطرح شده علیه نیروهای صلح بان روسیه این است که خود آنها تهدیدی علیه جمهوری آذربایجان محسوب می شوند.

المان ممدوف، یکی از اعضای پارلمان جمهوری آذربایجان، وضعیت کنونی را با وضعیت گرجستان  در سال ۲۰۰۸ مقایسه کرد؛ زمانی که نیروهای گرجستان به اوستیای جنوبی حمله کردند و روسیه - با استناد به این واقعیت که نیروهای حافظ صلح آن در آنجا مستقر هستند و مورد حمله قرار گرفته اند - با قدرت پاسخ داد.

ممدوف به خبرنگاران گفت: «سربازان روسی به عنوان نیروهای حافظ صلح در اوستیای جنوبی حضور داشتند. گرجستان تصمیم گرفت عملیاتی را برای بازگرداندن تمامیت ارضی خود انجام دهد. روسیه آن را خطری برای حافظان صلح خود می دانست. نتیجه برای همه مشخص است.»

طبق معمول این لفاظی ها از سوی رسانه های حامی دولت و یا شخصیت های غیرمهم مطرح می شود و مقامات دولتی سکوت کرده اند. یکی از استثناها شکایت وزارت دفاع جمهوری آذربایجان درباره اظهارات مقام نظامی روسیه بود.

در هفتم مارس یک مقام نظامی روسیه در جلسه گزارش دهی درباره واکنش بشر دوستانه به اکراین، به یک محموله کمکی که توسط قره باغ سازمان دهی شده بود اشاره کرد.  در حالی که وی به کمک های جمهوری خودخوانده تحت کنترل ارمنستان اشاره داشت که این کمک ها را ارسال کرده بود، شکایت وزارت دفاع تنها بر روی استفاده از اسم قره باغ متمرکز بود.

در شکایت وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است استفاده از اصطلاح قره باغ در بیانیه وزارت دفاع روسیه در رابطه با ارسال کمک به اوکراین پذیرفتنی نیست.

این در حالیست که ارمنی های منطقه قره باغ گزارش می دهند که روستاهای آنها همچنان با سلاح های سنگین تحت حملات جمهوری آذریجان قرار دارد.

منبع: ایرنا اخبار مرتبط ۱۱:۰۶:۳۱ اگر لازم باشد اقدامات بیشتری انجام می شود ۱۰:۵۶:۲۰ پوتین تمایلی به دیپلماسی ندارد ۲۲:۳۴:۱۱ غذای ارتش روسیه چگونه تهیه می شود؟ ۲۲:۳۱:۳۴ گفت و گوی تلفنی اردوغان و بایدن ۲۱:۱۶:۲۹ جنگ اوکراین چه تبعاتی به دنبال دارد؟ ۱۹:۱۹:۰۵ نواختن آهنگ شاد «نگران نباش» توسط نوازندگان اوکراینی + فیلم

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ارمنستان روسیه باکو جمهوری آذربایجان قره باغ حمله روسیه به اوکراین حمله روسیه جنگ اوکراین جمهوری آذربایجان وزارت دفاع قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۸۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه

مقام‌های روسیه اعلام کردند اوکراین به چند منطقه در روسیه در ساعات پایانی شب گذشته حمله پهپادی داشت و رسانه‌های روسی نیز گزارش کردند که آتش سوزی در یک پالایشگاه نفت در نزدیکی مسکو رویت شده است.

به گزارش ایسنا، «پاول مالکوف» فرماندار منطقه «ریازان» هم‌مرز با مناطق شمال غربی مسکو گفت در این حملات پهپادی کسی زخمی نشده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، کانال تلگرامی «Baza» روسیه نیز که با سرویس‌های امنیتی این کشور همکاری دارد گزارش کرد که این حمله به پالایشگاه نفت رایازان بوده است.

این پالایشگاه که به شرکت روس‌نفت روسیه تعلق دارد و توسط آن اداره می‌شود حدود ۵.۸ درصد از نفت خام این کشور را پالایش می‌کند و هدف مکرر حملات هوایی اوکراین است.

فرمانداران مناطق «کرسک» و «ورونژ» در جنوب غرب روسیه هم‌مرز با اوکراین هم گزارش حملات پهپادی را در اراضی خود داده و گفتند این حملات زخمی یا خساراتی نداشته است.

روسیه به ندرت اطلاعاتی در مورد تاثیر کامل حملات اوکراین بر قلمرو و زیرساخت‌های خود افشا می‌کند.

مقامات کی‌یف مدعی‌اند هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی، انرژی و حمل و نقل روسیه، تلاش‌های جنگی مسکو را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه
  • جنگنده رادارگریز سوخو ۷۵ روسیه ممکن است به ایران بیاید/ فیلم
  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات
  • چرا سوخو-۳۵ روسیه از اف-۱۶ آمریکا پیشرفته تر است؟
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟