Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد استان قم با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، محمد علی روزبهانی رئیس حوزه هنری قم، علی فرحناک مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی قم، حجت‌الاسلام موسوی معاون فرهنگی هنری دبیرخانه کانون‌های مساجد قم، سید محمدحسن یزدی‌نژاد مسئول سازمان بسیج هنرمندان قم و حیدری مسئول بسیج مساجد و محلات سپاه قم از جمله مسئولان حاضر در مراسم بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصغر نوبخت، سید حسین فدایی‌حسین، محمدرضا آزاد، احمد سلیمانی و حامد جلالی از پیشکسوتان تئاتر قم به همراه جمع قابل توجهی از هنرجویان و شرکت‌کنندگان این جشنواره در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، محمد علی روزبهانی رئیس حوزه هنری قم به مهمانان حاضر در مراسم خیرمقدم گفت و به بیان گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت.

وی از توجه حوزه هنری قم به مساجد و توانمندسازی بچه‌های مسجد خبر داد و گفت: خوشبختانه دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با همت و تلاش استاد احمد سلیمانی برگزار شد اما ان‌شاءالله این حرکت پرثمر در سال آینده با قدرت بیشتری تداوم خواهد یافت.

وی افزود: ۶۴ گروه تئاتر مساجد استان متقاضی حضور در جشنواره بودند که از این تعداد ۴۰ اثر در مرحله بازبینی، داوری شد و ۱۷ اثر شامل ۶ گروه نمایشی در بخش خواهران و ۱۱ گروه نمایشی در بخش برادران به بخش مسابقه راه یافتند.

رئیس حوزه هنری قم تصریح کرد: در شرایطی که در کل کشور بیش از ۲۰۰ گروه برای حضور در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ثبت‌نام کردند، در استان قم ۶۴ گروه متقاضی حضور بودند.

روزبهانی همچنین از راه‌اندازی دفتر هنرهای مردمی حوزه هنری در سطح شهر همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: این مراکز فعالیت خود را با هدف تربیت مربی و پرورش نسل جدید هنری در رشته‌های نمایش به محوریت استاد سلیمانی، نمایشنامه‌نویسی به محوریت استاد فدایی‌حسین و تئاتر عروسکی به محوریت استاد آزاد، آغاز خواهند کرد.

سخنران بعدی این مراسم، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و از هنرمندان شناخته‌شده استان قم بود. او در سخنان خود با تأکید بر اینکه جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در راستای پاسخ به مطالبه رهبر انقلاب مبنی بر شکل‌گیری جریان تئاتر مردمی راه‌اندازی شده و تقویت می‌شود، گفت: تئاتر بچه‌های مسجد باید بتواند نبض تپنده تئاتر ایران را در دست بگیرد.

وی تأکید کرد: هدف ما از برگزاری جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، تربیت هنرمند، کارگردان، تهیه‌کننده و مدیر انقلابی و متدین است تا در آینده، نسلی متعهد با تفکری مسجدی و انقلابی بتوانند عرصه فرهنگ و هنر کشور را در دست بگیرند و این دور از دسترس نیست.

وی با اشاره به اینکه بخشی از هنرمندان از طریق مساجد جذب هنر و تئاتر شدند، گفت: خود بنده کار هنری‌ام را از مسجد شروع کردم؛ استاد احمد سلیمانی که امروز یکی از مفاخر تئاتر این کشور است، از تئاتر مسجد جذب تئاتر کشور شد.

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین سه طرح سه‌ساله در شورای سیاست‌گذاری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد خبر داد و گفت: ما انتظار داریم در پایان طرح سه ساله سوم، بچه‌های مسجد جریان حرفه‌ای تئاتر این مملکت را در دست بگیرند و آنها حرف اول را در تئاتر ایران بزنند به شرطی که تفکر مسجدی داشته باشند.

وی تأکید کرد: بچه‌های مسجد می توانند قله‌های سینما و تئاتر و تلویزیون را فتح کنند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری همچنین از دست‌اندرکاران برگزاری دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در قم قدردانی کرد و گفت: ان‌شاءالله تا آخر سال بودجه‌ای را تزریق خواهیم کرد که استان قم به دلیل دارا بودن بالاترین تعداد گروه نمایشی در مساجد از سهم بیشتری برخوردار خواهد بود.

همچنین حجت‌الاسلام موسوی معاون کانون‌های مساجد استان قم در سخنان کوتاهی با اشاره به موقعیت ویژه قم در حوزه دینی، گفت: مساجد قم به برکت حوزه‌های علمیه نسبت به سایر استان‌ها فعالیت بیشتری دارند و باید از بچه‌های مساجد استان قم به‌طور ویژه حمایت کرد.

وی با اشاره به درخشش استان قم در رویداد ملی فهما، بر ضرورت حمایت از مساجد و تربیت نسل جوان در حوزه‌های فرهنگی و هنری تأکید کرد.

وی خواستار حمایت از گروه‌های نمایشی مساجد شد و افزود: متأسفانه به دلیل مشکل بودجه حتی یک ریال نتوانستیم از گروه‌های نمایشی مساجد حمایت کنیم.

معاون کانون‌های مساجد استان قم خاطرنشان کرد: امیدواریم در نیمه شعبان سال آینده با شکل‌گیری گروه‌های تئاتر خیابانی از دل مساجد استان قم بتوانیم نمایش‌های متعددی را با موضوع مهدویت برای اجرا داشته باشیم.

در ادامه بیانیه و آرای هیئت داوران «بخش بانوان» دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم متشکل از سیده لیلا موسوی، صدیقه مشایخی و لیلا قرائت شد و برگزیدگان این بخش معرفی شدند که به شرح زیر است:

برگزیدگان بخش بازیگری

فاطمه یاری نورعلی بازیگر نمایش «آرزو» از مسجد حضرت ولیعصر(عج) رتبه دوم و ریحانه خیرخواه بازیگر نمایش «ساعت حرکت» از مسجد جوادالائمه(ع) رتبه سوم را کسب کردند.

هیئت داوران در این بخش هیچ بازیگری را شایسته رتبه اول ندانست و از زهرا قدسی بازیگر نمایش «زنان چهره تاریخ را تغییر می‌دهند» از مسجد حضرت خدیجه(س) تقدیر کرد.

نمایش منتخب جشنواره

هیئت داوران از بین نمایش‌های اجرا شده، نمایش «مادر جان سلام» از مسجد امام موسی کاظم(ع) را به عنوان برگزیده جشنواره معرفی و از نمایش‌های «کاش یک افسانه بود» و «زنان چهره تاریخ را تغییر می‌دهند» تقدیر کرد.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، آرای هیئت داوران بخش آقایان دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد استان قم متشکل از آقایان سید حسین فدایی‌حسین، اصغر نوبخت و سیروس همتی اعلام شد که به شرح زیر است:

طراحی لباس و المان‌های نمایشی 

هیئت داوران در این بخش، نمایش «شب امتحان» را به عنوان برگزیده و از نمایش «سحری سامری» از مسجد جامع جعفریه تقدیر کرد.

نمایشنامه

جایزه هیئت داوران در این بخش به طور مشترک به فاطمه کیمیا برای نمایشنامه «آخرین تقلب» از مسجد حسینی و محمدرضا جهانبخش برای نمایشنامه «سه شعبه» از مسجد مصطفی خمینی تقدیم شد. همچنین از حبیب‌الله خوشدل برای نمایشنامه «سحر سامری» از مسجد جامع جعفریه تقدیر شد.

بازیگری

هیئت داورن در این بخش به طور مشترک از پارسا حیدری بازیگر نمایش «کفاش‌باشی» از مسجد ائمه اطهار(ع)، معین گل‌وردی بازیگر نمایش «آخرین تقلب» از مسجد رسالت، حسن حیدری بازیگر نمایش «شب امتحان» از مسجد حسینی، محمد امین رستگاری بازیگر نمایش «ماجرای اژدهایی که اژدها نبود» از مسجد عبداللهی،  محمد مهدی تاج بازیگر نمایش «به وقت بیداری» از مسجد چهارده معصوم(ع)، عرفان سلیقه بازیگر نمایش «اسم شب» از مسجد فاطمه زهرا(س)، امیرمحمد ذوالفقاری بازیگر نمایش «سحر سامری» از مسجد جامع جعفریه و سید علیرضا میری بازیگر نمایش «کفش» از مسجد علوی تقدیر کرد.
همچنین در این بخش از سید ابوالفضل موسوی برای بازی در نمایش «صندوقچه و دزدان» از مسجد چهارده معصوم به طور ویژه تقدیر شد.

نمایش‌های منتخب    

هیئت داوران جایزه خود را در این بخش با در نظر گرفتن مؤلفه‌های کارگردانی، بازیگری و متن، به ترتیب به نمایش‌های «شب امتحان» از مسجد حسینی، «کفاش‌باشی» از مسجد ائمه اطهار و «سه‌شعبه» از مسجد مصطفی خمینی تقدیم کرد.

همچنین از دو نمایش «آخرین تقلب» از مسجد رسالت و «سحر سامری» از مسجد جامع جعفریه تقدیر شد.

هیئت داوران در پایان دو نمایش «سه شعبه» از مسجد مصطفی خمینی و «شب امتحان» از مسجد حسینی را به دبیرخانه جشنواره سراسری تئاتر مسجد، برای حضور در این جشنواره معرفی کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه قم تئاتر مردمی بچه های مسجد هیئت داوران مساجد استان قم هنرهای نمایشی مسجد حسینی بازیگر نمایش حوزه هنری قم شب امتحان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۸۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی آمون شامگاه سه‌شنبه در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل اظهار کرد: تئاتر شبستان با توجه به زیست بوم مناسب استان فرصت کشف استعدادهای هنری و معرفی به جامعه هنری استان را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۵۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح استان به یک شبکه فرهنگی و هنری گسترده تبدیل شده است، افزود: کانون مساجد با وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود می‌تواند گام‌های بزرگی در عرصه هنری استان ایفا کند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با اشاره به اینکه تئاتر شبستان از جمله فعالیت‌های کانون‌‎های مساجد برای مشارکت نوجوانان و جوانان در فعالیت‌های هنری است، تصریح کرد: جشنواره تئاتر شبستان با هدف کشف و پرورش استعدادهای نوجوانان، تربیت هنرمند مومن متعهد و انقلابی، فرهنگ‌سازی با مبانی معرفتی و دینی به زبان هنر و احیای کارکردهای واقعی مساجد پایه گذاری شده و امروز شاهد ظهور و بروز استعدادهای هنری در سطح کانون های مساجد هستیم.

آمون ادامه داد: شورای سیاستگذاری تئاتر شبستان با هدف برنامه‌ریزی در حوزه تئاتر با توجه به زیست بوم منطقه و استان تشکیل می‌شود و امیدواریم تئاتر شبستان نیز با توجه به استعدادهای هنری استان اردبیل که تاکنون به عرصه تئاتر معرفی کرده بتواند گام‌های مهمی بردارد.

وی خاطرنشان کرد: تئاتر، زبان گویایی برای بیان و رفع بسیاری از معضلات و مشکلات است که با استفاده از آن می‌توان به جامعه آگاهی بخشید و زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به زبان هنر را فراهم کرد.

کد خبر 6093560

دیگر خبرها

  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • معرفی برگزیدگان جشنواره رشد در هرمزگان
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • معرفی ۱۰۷ برگزیده دومین دوره جشنواره شهید آوینی در شیراز
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • الهام چرخنده به تئاتر برگشت
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی