Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماهی قرمز یکی از نمادهایی است که هر ساله بر سر سفره ایرانیان حضور داشته و مردم آنرا خوش یمن‌می دانند اما این کوچولوی قرمز میکروب ها و عوامل بیماری زایی دارد که ممکن است با دست زدن کودکان به آنها منتقل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، ماهی قرمز یکی از نمادهایی است که هر ساله بر سر سفره ایرانیان حضور داشته و مردم آنرا خوش یمن‌می دانند اما این کوچولوی قرمز میکروب ها و عوامل بیماری زایی دارد که ممکن است با دست زدن کودکان به آنها منتقل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما باید مراقب بود تا این موجود زیبای زنده و اعتقاد به برخی مسائل که از گذشتگان به ارث رسیده است به سلامتی خانواده آسیب وارد نکند.

بازی و دست زدن بچه ها به ماهی گلی می تواند آنها را در معرض بیماری قرار دهد و از همین رو کارشناسان بهداشت توصیه می کنند والدین ماهی نخرند و یا حتی الامکان کودکان خود را به طور جدی از تنگ ماهی دور نگه دارند.

سالانه میلیون ها قطعه ماهی قرمز از بین می رود

فرشاد فتاحی در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز، اظهار داشت: با توجه به اینکه به ایام عید نوروز نزدیک می‌شویم همه مردم دوست دارند ماهی گلی برای سفره هفت سین خریداری کنند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود: ماهی های قرمز از نوع ماهی‌های کپور گرمابی هستند که در شرایط طبیعی می توانند حدود ۱۰ سال عمر داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: اما اگر در محیط های کوچک همچون تنگ ماهی نگهداری شوند چند روزی بیشتر دوام نمی آورند و از بین می روند گاهی حتی با ضربه زدن به تنگ ممکن است سکته کرده و از بین بروند.

فتاحی گفت: سالانه میلیون ها قطعه از این ماهیان از بین می‌روند که از نظر اخلاقی و انسانی بهتر است به آنها فرصت زندگی داده شود.

وی بیان داشت: از آنجا که این ماهیان از نوع گونه مهاجم هستند می توانند به تعداد بسیار زیاد تکثیر شوند لذا خواهشمندیم اگر کسی از این نوع ماهیان خریداری کرد پس از آنکه قصد رها کردن آنها را داشتند در محیط های طبیعی مثل رودخانه ها، قنات‌ها و ... آنها را رها نکنند.

فتاحی اظهار داشت: این ماهیان بهتر است در جاهایی که شهرداری تعیین کرده یا استخرها یا میادین رها شوند و به هیچ عنوان آنها را در طبیعت رها نکنند چون می‌توانند به موجودات آبزی دیگر آسیب وارد کرده و باعث صدمه به محیط زیست شوند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: البته طی سال‌های اخیر دیده شده که برخی افراد سودجو از گونه‌های دیگر همچون لاک پشت مینیاتوری، سمندر لرستانی و ... برای فروش استفاده می‌کنند که این کار جرم است و پیگرد قانونی دارد.

وی ادامه داد: شهروندان نیز باید به هیچ عنوان از این موجودات خریداری نکنند و هر جا نیز مشاهده کردند به یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه اطلاع دهند.

فتاحی بیان داشت: البته این موجودات ممکن است ناقل بیماری های باشند و با دست زدن به آنها بیماری به انسان منتقل شود.

وی افزود: سمندر نیز گونه‌های در کل جهان و در استان کرمانشاه نیز در حال انقراض است لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان از این گونه ها خریداری نکنید.

نگهداری ماهی قرمز در یخچال بسیار خطرناک است

بهمن خدادادیان نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز با اشار به وجود عوامل بیماری‌زای از وجود سالمونلا در فضله ماهی‌قرمز، هشدار داد: ضروری است والدین نسبت به نزدیک شدن کودکان به تنگ ماهی و دست زدن به آنها حساسیت بیشتری داشته باشند.

کارشناس مسئول بهداشت‌ محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه افزود: این عامل بیماری زا با ورود به بدن موجب بیماری تیفوئید و سایر بیماریهای دستگاه گوارش به ویژه اسهال و استفراغ در کودکان می شود.

وی خاطر نشان کرد: لاک پشت مینیاتوری و یا سمندر نیز در فضله خود عوامل بیماریزایی دارند که توصیه می‌شود والدین به طور جدی از خرید این موجودات برای کودکان خود اجتناب کنند.

خدادادیان همچنین به نحوه خاص نگهداری ماهی قرمز در آب و هوای خشک و سرد اشاره کرد و گفت: این ماهی ها به شدت به تغییرات دمایی حساس هستند و باید از آب خنک برای تعویض آنها استفاده کرد البته از آبی که قبلاً کنار گذاشته شده استفاده شود‌.

وی نسبت به قراردادن تنگ ماهی قرمز در یخچال هشدار داد و خاطر نشان کرد: نگهداری ماهی قرمز در یخچال می تواند تمام محیط داخل یخچال را آلوده کند و این کار بسیار خطرناک است.

کارشناس مسئول بهداشت‌ محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه همچنین نسبت به رها سازی ماهی قرمز در رودخانه ها هشدار داد و گفت: شهروندان از رهاسازی این ماهی در رودخانه‌ها و سدها به طور جدی خودداری کنند.

در مجموع برخی نیز حضور ماهی قرمز در هفت سین را نشانه ورود فرهنگ بیگانه به سنت و فرهنگ ایرانی می‌دانند.

آنها معتقدند که این مهمان کوچک که سال هاست در سفره‌های هفت سین ایرانی جایی برای خود باز کرده است به ماهی گلی، ماهی قرمز و ماهی حوضی شهرت دارد تاریخچه اش به کشور چین بر می‌گردد.

اما در هر صورت با توجه به اینکه آسیب های این گونه های جانوری بسیار زیاد است بهتر است از خرید آن خودداری کرده و یا اگر هم خریدید نسبت به رعایت بهداشتی در خصوص آن دقت لازم صورت بگیرد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: استان کرمانشاه عوامل بیماری ماهی قرمز محیط زیست ماهی گلی تنگ ماهی گونه ها دست زدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۱۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان مدیر کل شیلات گلستان گفت: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ تن قزل آلا از این مزارع برداشت شود.

اسماعیل جباری افزود: تاکنون ۵ هزار تن مجوز پرورش ماهی در قفس در استان صادر شده و تاکنون هفتاد قفس یا همان مزرعه پرورش در دریا مستقر شدند.

او گفت: تلاش می‌کنیم امسال میزان پرورش ماهی در این طرح به هزار تن افزایش یابد.

سید محمد دهنوی معاون هماهنگی استاندار گلستان نیز در مراسم آغاز برداشت ماهی قزل آلا در قفس گفت: بازگشایی خلیج گرگان سبب شده گلستان به این ظرفیت دست یابد.

ایری نماینده کردکوی، گمیشان، بندرترکمن و بندرگز در مجلس نیز خواستار حمایت از متقاضیان این طرح با پرداخت تسهیلات و تسهیل روند صدور مجوز شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



 

دیگر خبرها

  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • هشدار به خریداران طلا؛ مراقب طلای تقلبی باشید
  • هشدار یه خریداران طلا؛ مراقب طلای تقلبی باشید
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو
  • گفته بودم مراقب بازیکن لالیگایی باشید / مسئولان هم به ورزشگاه بیایند
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • هنگام خرید از فروشندگان دور گرد مراقب کپی اطلاعات کارت بانکی خود باشید
  • (ویدیو) هشدار مهم سردار رادان به رؤسای پلیس؛ مراقب باشید!
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند