Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@00:03:43 GMT

گاوخونی کانون توفان سرخ در شرق اصفهان نیست

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۴۲۴۰

گاوخونی کانون توفان سرخ در شرق اصفهان نیست

حسینعلی نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره علت وقوع توفان سرخ در شرق اصفهان در روزهای اخیر، اظهار داشت: پهنه‌های تحت تأثیر فرسایش بادی بحرانی در شهرستان‌های نائین، اصفهان، برخوار، آران و بیدگل، خوروبیابانک و اردستان گسترش یافته اند و از سوی دیگر تغییر آب و هوا از زمستان به بهار (فصل گذر) باعث شکل گیری بادهای فصلی می‌شود که این بادها مناطق مستعد خیزش گردوغبار را فعال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این کانون‌ها در نائین، اصفهان و خوروبیابانک در روزهای اخیر بسیار فعال شدند و وزش باد ذرات خاک این مناطق را حرکت داد ضمن اینکه شدت و سرعت وزش باد بر خیزش گردوغبار و تراکم کم یا زیاد آن در هوا تأثیر گذار است.

رئیس اداره امور بیابان و معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: وقتی تراکم گردوغبار در آسمان زیاد شود با رفلکس نوری که از خورشید ساطع می‌شود، رنگ‌هایی بi وجود می‌آورد که آن رنگ‌ها بسته به نوع رسوب یا ذراتی که باد به هوا منتشر می‌کند از زرد تا سیاه متغییر است و می‌تواند زرد، قرمز، قهوه‌ای یا سیاه باشد؛ همانطور که در گذشته در کاشان می‌گفتند بادها و توفان‌های سیاه می‌وزد!

نریمانی اضافه کرد: این امر بر اثر جنس ذراتی است که در آسمان پراکنده شده است و هنگامی که تراکم گردوخاک در هوا زیاد می‌شود رنگ آن از زرد به سیاه می‌رود و ما در روزهای اخیر در جندق و چوپانان نائین توفان سرخ را تجربه کردیم.

او با بیان اینکه غلظت و تراکم ذرات خاک و جنس آن، بر رنگ توفان مؤثر است، گفت: نوع گردو خاکی که در هوای اصفهان منتشر می‌شود رس‌های ریز است. حدود ۳۰ درصد از گردوخاکی که در آسمان مشاهده می‌کنید ماسه و ۷۰ درصد این ذرات رس و سیلت است.

رئیس اداره امور بیابان و معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه منشأ ریزگردها و توفان سرخ اخیر در شرق این استان تالاب گاوخونی نیست، ابراز داشت: باید علمی در این باره صحبت کرد آنچه که ما در روزهای اخیر در جندق و خوروبیابانک و چوپانان تجربه کردیم فعالیت کانون فرسایش بحرانی دَقِ سرخ است که اتفاقاً آنجا خاک رس قرمز رنگی دارد؛ همچنین طبق بررسی و مطالعات ما ریگ جن در نائین یکی دیگر از کانون‌های فرسایش بادی بحرانی است که می‌تواند فعال شده باشد.‌

نریمانی افزود: طبق بررسی‌ها گاوخونی یکی از مناطق مستعد و بالقوه گردوغبار است با وجود این فعالیت گاوخونی هنوز خیلی کم است اما اطراف تالاب فعال است.

او با بیان اینکه مطالعات یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار از کانون‌های فرسایشی بحرانی استان از جمله دَق سرخ در سال‌های اخیر انجام و ۳۰۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها برای کنترل ریزگردها نهال کاری شده است، خاطرنشان کرد: اقدامات کنترلی وابسته به اعتبارات دولتی است که بودجه بیشتری برای کنترل بیابانزایی و کانون‌های فرسایش بادی اختصاص داده شود که باز هم نمی‌تواند به سرعت پیشروی سطح کانون‌های فرسایش بادی برسد ضمن اینکه مردم نیز در طرح‌های کنترل بیابان‌زایی و آبخیزداری می‌توانند با ما مشارکت و کمک کنند.‌

کد خبر 5447281

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل منابع طبیعی اصفهان توفان تالاب گاوخونی گرد و غبار ریزگردها بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه اردوهای راهیان نور سفر استانی شیوع کرونا ایلام عکس استانها گرگان حوادث چهارشنبه سوری جهاد تبیین گرد و غبار کانون های فرسایش روزهای اخیر فرسایش بادی توفان سرخ کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۴۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیدگان جشنواره نمایش کانون معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، اختتامیه جشنواره هنرهای نمایش کودک و نوجوان استان همدان با ۱۰ گروه نمایش در سینما کانون برگزار شد. داوران این جشنواره لیلا رسولی مربی مسئول شماره یک همدان، احمد بیگلریان پیشکسوت تئاتر همدان و صیفی از پیشکسوتان تئاتر از ارشاد بودند.

با ٰٰٰٰٰٰٰٰٰرأی و نظر داوران برگزیدگان نوزدهمین جشنواره نمایش به قرار زیر اعلام شد.

برگزیده طراحی بروشور به «نمایش قیچی که دنبال کار می‌گشت» تعلق گرفت.

در طراحی لباس: رتبه اول طراحی به نمایش «قصه پر غصه» و رتبه دوم طراحی لباس به نمایش «خورشید مهربان» تعلق گرفت.

در بخش موسیقی مانی طهوری و آراد مرادی در نمایش «قیچی که دنبال کار می گشت» به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

ستاره طاقتی احسن مربی مسئول مرکز شیرین سو در نمایش «گربه‌ها و خروس‌ها» بهترین طراحی صحنه و بهترین ساخت عروسک را انجام داده بود و حائز رتبه برتر شد.

بهترین بازیگران خانم: رتبه اول آرام غفوری محب در نمایش قیچی که دنبال کار می‌گشت، رتبه دوم پریسا زمانی در نمایش آه سرزمین من، رتبه سوم پگاه حمزه‌لویی در نمایش قصه پر غصه و حنانه مرادی فرزان قصه‌گوی نمایش سفری به همدان شایسته تقدیر شد

بهترین بازیگر آقا: رتبه اول علی چهاردولی در نمایش خورشید مهربانی، سروش احمدی رتبه دوم نمایش خورشید مهربانی و رتبه سوم امیرعلی نجفی در نمایش انتخاب.

در بخش نمایشنامه نمایش زرافه گردن دراز نوشته اعظم کیانی و نسرین طاهری و نمایش سفری به همدان نوشته نوشین بیگلریان شایسته تقدیر اعلام شدند.

بخش کارگردانی: رتبه اول آرام غفوری محب در نمایش قیچی که دنبال کار می‌گشت، رتبه دوم در نمایش قصه پر غصه، محدثه موسوی نامدار و رتبه سوم مینا هوشیار در نمایش آه سرزمین من شناخته شدند.

در پایان داوران نمایش‌های قیچی که دنبال کار می‌گشت به مربیگری یارا بختیاری از مرکز ۳ همدان و آه سرزمین من به مربیگری نوشین بیگلریان از مرکز ۳ همدان در بخش نمایش کانون و نمایش قصه پر غصه از کبودراهنگ را در بخش آزاد به عنوان برترین‌های این دوره از جشنواره هنرهای نمایش کودکان و نوجوانان استان همدان اعلام کردند و این سه نمایش به مرحله کشوری راه پیدا کردند

کد خبر 6096661

دیگر خبرها

  • معلمان خادم‌یار رضوی در اردبیل تجلیل شدند
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • قهرمان یخ نوردی جهان در شورای شهر اصفهان تجلیل شد
  • جلوگیری از هدر رفت آب با مسدود کردن یکی از دهنه های خروجی در تالاب بامدژ
  • تجلیل از قهرمان یخ‌نوردی جهان در صحن علنی شورای شهر اصفهان
  • کاهش ورودی به دانشگاه فرهنگیان یک ابرچالش است
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان
  • اجرای طرح شناسایی معلمان فداکار در اصفهان
  • برگزیدگان جشنواره نمایش کانون معرفی شدند
  • ۱۳۰ مورد تخلیه آب از منازل و امدادرسانی به ۱۴۰ خودرو و ۲۴۰ خانوار متاثر از شرایط جوی اخیر