Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:33:49 GMT

آردگیز گردانی (حق لیلی) سنت کهن در هرمزگان

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۴۴۳۷

آردگیز گردانی (حق لیلی) سنت کهن در هرمزگان

به گزارش خبرنگار ایرنا، سنت حسنه آردگیز در گویش مینابی ، بندری و محلی به الک گفته می ‌شود، مردم در گذشته که نانوایی وجود نداشت برای پخت نان از آردگیز برای الک کردن آرد استفاده می کردند.

آیین معنوی آردگیز گردانی که در جای جای هرمزگان به نام های «آربیز گردانی»، «هارگیس گردانی»، «هارگیز گردانی» و «حق لیلی» شناخته شده، از سال های متمادی بین مردم این استان رواج داشته و همزمان با شب نیمه شعبان میلاد امام زمان (عج) و روز جهانی مستضعفان برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هنوز این رسم به مناسبت نیمه شعبان سالروز ولادت با سعادت حضرت مهدی موعود (عج)بیشتر در مناطق روستایی و شهری میناب، بندرعباس، قشم، بندرلنگه و بندرکنگ رواج دارد.
برای گرامیداشت این آیین مبارک، خانواده های هرمزگانی سه روز مانده به نیمه شعبان روانه بازار و مغازه ها شده و خود را با خرید و تهیه انواع شیرینی، شکلات، حلوا، خرما، نخود و کشمش، سکه و غیره آماده پذیرایی از آردگیزگردانان می کنند.
حوالی غروب نیمه شعبان تعدادی از ساکنان محله های قدیمی پای بند به این سنت که بیشتر کودک و نوجوان زیر ۲۰ سال هستند، در گروه های ۵ تا ۱۰ نفره با رفتن به در خانه همسایه ها، آردگیز را انداخته و با پنهان شدن و خواندن شعرهایی در ستایش خداوند و تبریک میلاد امام زمان(عج)، هدیه می گیرند.
آردگیز گردانان با در دست داشتن آردگیز یا همان الک که امروز تبدیل به کیسه و ظرف های پلاستیکی شده با سردادن نوای «نیمه شعبان امشب آردگیز کَردُنن امشب» و «حق لیلی که وقتیشن» ضمن خبر دادن به اهل خانه از صاحب خانه درخواست می کنند که نذری ها و شیرینی های ویژه این شب را که از قبل تهیه کرده اند، برایشان بیاورند و افراد آن خانه نیز با در دست داشتن شیرینی، سکه یا کلوچه محلی از آنها پذیرایی می کنند.
هرمزگانی ها به ویژه کودکان پس از دریافت هدیه های متبرک شده را بین خانواده ها، بیماران و نیازمندان پخش می کنند.
در زمان های قدیم برخی بر این عقیده بودند که در این شب سکه هایی بر روی زمین افتاده که متبرک به دست های امام زمان (عج) است و تنها کسی که لیاقت داشته باشد آن را پیدا می کند و زندگی اش رونق می گیرد.
مردم شهرستان میناب نیز بر این عقیده بودند که به نیت سلامتی امام عصر (عج) حداقل باید با مراجعه به هفت در (خانه) در این شب خجسته از آن حق لیلی (حق شب) که به طور معمول شیرینی، نخود آب‌پز، نخود و کشمش، کلوچه، سکه یا شکلات است، را طلب کنند.
این مراسم به معنای اینست که در شب نیمه شعبان کینه ‌ها در الک ریخته و دل ‌ها جلا داده ‌شود.
آیین آردگیز گردانی تا پاسی از شب در کوچه پس کوچه ها و محله ها ادامه می یابد و پس از آن همگی با رفتن به حسینیه ها و مسجدها، جشن مولود خوانی در مدح امام زمان (عج) را برگزار می کنند.
روز چهاردهم ماه شعبان نشاط عجیبی محله ها و کوچه ها را فرا می گیرد و عاشقان و ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای تهیه شیرینی ویژه شب میلاد منجی عالم بشریت در مسیر بازار در رفت و آمد هستند.
استان هرمزگان دارای آیین ها و سنت های منحصر به فرد فراوانی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ این خطه از ایران اسلامی دارد.

حق لیلی بیش از ۸۰سال در مناطق جنوب قدمت دارد

شهردار میناب دراین زمینه گفت: همزمان با شب نیمه شعبان میلاد با سعادت امام زمان (عج) یک رسم سنتی قریب به بیش ۸۰ سال در مناطق جنوب حق لیلی که همان هارگیز گردانی نام دارد در شهرستان میناب و اطراف برگزار می‌شود.
حبیب‌الله سهرابی در گفت وگوبا ایرنا افزود : قبل از اذان مغرب دسته های به صورت ۱۰ نفره و یا بیشتر از نوجوانان و جوانان زن و مرد با در دست گرفتن کیسه های آماده شده به در منازل می روند عیدی خود که متبرک به امام زمان (عج) شده می گیرند ، این مراسم تا پاسی از شب در شهر و روستاهای میناب ادامه دارد.
وی اظهارداشت: شهرداری با همکاری شورای اسلامی شهر میناب با نصب پرچم و تزیین شهر به استقبال جشن های نیمه شعبان خواهد رفت.

 آیین آردگیز گردانی هنوز در هرمزگان رنگ نباخته است
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میناب نیز گفت: آیین سنتی آردگیز گردانی از گذشته های خیلی دور در محله های قدیمی و روستاهای این استان برگزار می شده و هنوز رنگ نباخته است.
نیما اقتداری افزود: هر سال همزمان با شب نیمه شعبان ولادت امام زمان (عج) بعد از نماز مغرب و عشاء در برخی از مناطق هرمزگان از جمله میناب، بندرکنگ، بندرلنگه، قشم و بندرعباس این مراسم به صورت ویژه برگزار و تا نیمه های شب ادامه می یابد.
وی بیان داشت: در شهر میناب نیز محله های قدیمی هم چون محله  خورکی، قلعه، خلفی، آب مشی ، نظری ، جغین ها ، لاری‌ها ، پاکوه ، ظهیری،  بر این رسم پای بند هستند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میناب اظهار کرد: مردم این شهرستان چند روز قبل از میلاد امام زمان (عج) اقدام به تهیه نخود و کشمش، حلوا، شیرینی، خرما، شکلات و سکه(پول نقد) می کنند و در شب میلاد منتظر گروه های آردگیز گردان که بیشتر پنج تا ۱۰ نفره هستند، می مانند.
اقتداری خاطرنشان کرد: گروه های آردگیزگردان که بیشتر کودک و نوجوان هستند، به در خانه ها می روند و با خواندن شعرهایی در ستایش خدا و مدح حضرت مهدی(عج) هدیه می گیرند و آن را متبرک می‌دانند.
وی اضافه کرد: دراین مراسم علاوه مردم شیعه ، اهل سنت نیز با دادن هدیه، شیرینی و شکلات به مردم، خود را در این جشن سهیم می‌دانند.
مراسم آردگیز گردانی با شماره ۱۰۲۷ به ثبت آثار ملی رسید و جزو میراث ناملموس استان هرمزگان است.

برچسب‌ها میناب هرمزگان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میناب هرمزگان میراث فرهنگی میناب هرمزگان میراث فرهنگی آردگیز گردانی شب نیمه شعبان امام زمان محله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۴۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین به مناسبت روز کارگر با حضور در سه واحد تولیدی، با اهدای گل این روز را به کارگران زحمتکش تبریک گفت.

وی بیان کرد: شما افسران صنعتی و سربازان امام زمان (عج) در این عرصه هستید و برای نایب امام زمان (عج) سربازی می‌کنید.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: کارگران از دوران مبارزات انقلاب تا دفاع مقدس و پس از آن همیشه در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: تولید کالای با کیفیت موجب جلب اعتماد مردم، ارتقای معیشت و امنیت شغلی خود و رونق اقتصادی در کشور می‌شود.

شرکت‌های سپهر الکتریک، بهمن دیزل و کاشی الوند، سه واحد تولیدی بود که امام جمعه به مناسبت روز کارگر در آنها حضور یافت و روز کارگر را تبریک گفت.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین+ تصاویر
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • راه اندازی فرودگاه به توسعه میناب کمک می‌کند
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 7 اردیبهشت