Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@23:56:48 GMT

تکثیر و کاشت یک گونه گیاهی در خطر انقراض در ساری

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۴۹۴۰

تکثیر و کاشت یک گونه گیاهی در خطر انقراض در ساری

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ساری از تکثیر و کاشت شمشاد هیرکانی در این شهر خبر داد.

تقی زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به تکثیر و کاشت شمشاد هیرکانی در سطح شهر اشاره و اظهار کرد: شمشاد، جزو معدود گونه‌های درختی همیشه‌سبز جنگل‌های هیرکانی شمال کشور است که طی سالیان اخیر دچار آفت‌زدگی شده و ادامه بقای آن به‌شدت در معرض تهدید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این سازمان جهت احیای این‌گونه هیرکانی با شناسایی پایه‌های سالم، اقدام به تکثیر آن در بستری عاری از آفت در یک فضای گلخانه‌ای کرده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ساری خاطرنشان کرد: این سازمان با ریشه‌دار شدن شمشاد هیرکانی، اقدام به کاشت این‌گونه گیاهی در میدان‌ها و بلوارهای سطح شهر کرده است تا ضمن احیای این‌گونه، در توسعه فضای سبز شهری نقش‌آفرینی مؤثری کرده باشد.

زارع با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار اصله از گونه‌های هیرکانی طی سال‌های گذشته در بلوارها، بوستان‌ها و میدان‌های شهر ساری کاشت شده است، ادامه داد: درختان بومی از جمله انجیلی، بلوط، آزاد و اوجا در طرح بوستان بانوان به عنوان شاخص‌ترین پروژه شهر مورد استفاده قرار گرفت و پروژه جنگل‌کاری با کاشت انواع گیاهان بومی در سطح شهر ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ساری را به بانک ژن گیاهان بومی و هیرکانی تبدیل می‌کنیم و انتظار داریم اعضای شورای اسلامی نیز در تحقق این هدف یاری‌رسان ما باشند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ساری شناساندن گونه‌های هیرکانی به شهروندان، ایجاد منظر زیبای شهر و ایجاد زیستگاه طبیعی برای پرندگان و جانوران را از اهداف کاشت این گونه‌های بومی در مرکز استان عنوان کرد.

کد خبر 560780

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مازندران ساری شهرداري ساري شورای شهر ساری شهردار ساری کاشت گل و گیاه مدیریت شهری برنامه ریزی شهری گونه های گیاهی گونه های هیرکانی شمشاد هیرکانی زیست بوم شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۴۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی در این فصل از سال انواع گیاهان کوهی با خاصیت‌های غذایی و دارویی از دامن طبیت برداشت و برای تهیه انواع غذا‌های سنتی استفاده می‌شود.

هر سال از اردیبهشت بازارچه‌ای برای عرضه گیاهان کوهی در مراغه راه اندازی و ده‌ها گونه توسط روستائیان حاشیه مراتع از دامن طبیعت چیده و عرضه می‌شود.

علاقه مردم مراغه و شهر‌های منطقه به تهیه غذا‌های محلی و سنتی از جمله، آش، آبگوشت، بورانی با این گیاهان رونق این بازار را دو چندان کرده است.

در این بازار بیشتر از ۱۵ نوع انواع تره کوهی از جمله قار ترسی، کنگر، ریواس، قازی یاغی، سورولو، گل آقا و بزگوش به فروش می‌رسد.

البته برداشت و فروش بی رویه و غیر اصولی این گیاهان سالهاست دوستداران طبیعت و محیط زیست را نگران کرده است.

برداشت بیش از ظرفیت با گذشت زمان موجب کاهش سطح رویش و جمعیت این گونه ها‌ی باارزش گیاهی در مراتع و طبیعت سهند شده است.

در بیشر موارد بهره برداران به علت بی توجهی به اهمیت این گیاهان آنها را از ریشه برداشت می کنند و با پیاز از خاک بیرون می‌آورند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاهان در طول سال‌های گذشته موجب به خطر افتادن تنوع گیاهی مراتع سهند شده است.

زارع افزود: میزان بالای برداشت این گیاهان موجب وارد آوردن آسیبهای جبران ناپذیر به ذخایر ژنتیکی سهند شده است. با مدیریت در بهره برداری می‌توان فرصتی فراهم کرد تا این گونه‌های باارزش به نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

در مراتع سهند بیش از یک هزار گونه گیاهی شناسایی شده که از این گیاهان ۵۰ گونه آن خوراکی است و خاصیت غذایی و دارویی دارد.
کوه سهند با ۱۲۹ هزار هتکتار مرتع در شمال شرقی شهرستان مراغه در آذربایجان شرقی واقع شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی