Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا سعید محمد سه شنبه در جریان بازدید از منطقه آزاد اروند در جمع خبرنگاران افزود: مشکلات واحدهای صنعتی در منطقه آزاد اروند به نبود حکمرانی متمرکز و حاکمیت دوگانه در آبادان و خرمشهر بازمی‌گردد.

وی اظهار داشت:هر دستگاهی در منطقه آزاد اروند قوانین خاص خود را دارد و این موضوع سبب چالش و ناهماهنگی بین مسئولان و تولیدکنندگان در آبادان و خرمشهر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاور رئیس جمهور گفت: موضوع حاکمیت دوگانه در منطقه آزاد اروند به رییس‌جمهور گزارش شده است و وی دستور برخورد قاطع و قانونی با قانون شکنان را صادر کرده است.

محمد بیان کرد: ۲۷ نهاد و دستگاه کار اعمال نظر و قانون بر مرز و روند صادرات و واردات را بر عهده دارند و هر مجموعه به صورت جزیره‌ای عمل می کند که این موضوع بازرگانان و کارآفرینان را دچار مشکل کرده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: طبق قانون به ویژه اصل ۶۵، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند باید متولی اصلی حاکمیت و ورود و خروج کالا در مرز و گمرک باشد و سایر دستگاه‌ها باید با متولی اصلی هماهنگ باشند.

محمد گفت: طبق ماده ۶۵ احکام دائم مناطق آزاد ،کلیه اختیارات، وظایف و هر مسئولیتی که نیازمند تصمیم‌ گیری صریح و سریع است، به جز دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی و همچنین ارگان‌های زیر نظر مقام معظم رهبری، باید در حیطه اختیار مدیران عامل مناطق آزاد باشد.

وی اظهار داشت: بنا به درخواست گمرک برای انتقال نیروهای خود به مبادی ورودی و خروجی منطقه آزاد ارونو، تجهیزات و حقوق نیروی مستقر در گیت‌های ورودی این منطقه آزاد را تقبل کرده و این موضوع سالهاست همچنان ادامه دارد اما هنوز گمرک در این مبادی مستقر نشده است.

محمد گفت: تا استقرار کامل گمرک، برای فروش محصولات وارداتی با نرخ پایین‌تر و معاف شده از هزینه‌های گمرکی، به صورت موقت مراکز خرید خاصی در این منطقه آزاد در نظر گرفته شده است تا مردم طعم معافیت از مالیات را بچشند.

مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: با هزینه‌های سنگین بیش از۴۰ کیلومتر دیوار در این منطقه آزاد ایجاد شده است که اگر گیت جابجا شود اقلام و کالاها با قیمت کمتر به دست مردم می‌رسد و مردم به یک رفاه نسبی در آبادان و خرمشهر می‌رسند.

وی افزود: ۲ مشوق ویژه در مناطق آزاد وجود دارد که متوقف شده است، یکی معافیت مالیاتی و دیگری معافیت گمرکی است که در تلاش برای بازگرداندن این معافیت‌ها هستیم.

محمد با بیان اینکه به دنبال حذف معافیت کامل مالیاتی در مناطق آزاد تجاری اقتصادی هستیم گفت:در نخستین گام اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد از بودجه ۱۴۰۱ خارج شده اما مجلس اجرای آن را به مشروط به محصور، سکونتگاه نداشتن و مثبت بودن تراز تجاری منطقه کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه هیچکدام از مناطق آزاد کشور دارای این سه شرط نیستند و ابهامات بسیاری برای قانون گذاران و مجریان وجود دارد از سران قوا درخواست کردیم این قانون فعلا متوقف شود و اجرای تعهد ۲۰ ساله معافیت مالیاتی در منطقه آزاد اروند را پیگیر هستیم.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با انتقاد از زیرساخت‌ها در اروند گفت: دستگاه های اجرایی در آبادان و خرمشهر با وجود داشتن اعتبار در انجام وظایف خدماتی کوتاهی می‌کنند و بار کم کاری آنان بر دوش منطقه آزاد اروند است.

محمد گفت: اینکه آبادان و خرمشهر منطقه آزاد اعلام شد به این دلیل بود که یک جهشی در زندگی مردم اتفاق بیفتد اما مضرات منطقه آزاد برای آبادان و خرمشهر ایجاد شد و مردم مزیتی را احساس نکردند.

سعید محمد در سفر ۲ روزه خود به منطقه آزاد اروند، حضور در گلزار شهدا، بازدید از پروزه‌های عمرانی، صنعتی، نفت، انرژی و نشست با فعالان اقتصادی، نخبگان را در دستور کار دارد.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برچسب‌ها سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند سعید محمد دبیرامور مناطق آزاد خوزستان آبادان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند خوزستان سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند خوزستان آبادان منطقه آزاد اروند آبادان و خرمشهر آزاد تجاری مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۸۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسم ویژه ای که برای اختتامیه همایش ملی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور با حضور خاندوزی وزیر اقتصاد، وحیدی وزیر کشور، عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق و مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره، معاونین و مدیران مناطق آزاد و ویژه در مشهد مقدس در نظر گرفته شده بود، از منطقه ویژه اقتصادی سهلان که توانسته بود رتبه اول در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور در کلیه مباحث مطرح شده کسب نماید تجلیل به عمل آمد.

این رتبه با توجه به عملکرد شاخص‌های ارزیابی سال ۱۴۰۲ سازمان‌های مناطق ویژه اقتصادی به منطقه برتر تعلق می‌گیرد.

کد خبر 6091504

دیگر خبرها

  • مدارس اروند مجازی شد
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • موعود شمخانی کیست؟
  • ۵۰۰ اثر به جشنواره مد و لباس اروند راه یافتند
  • بازدید دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد کشور ازغرفه منطقه آزاد اروند در نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳
  • منطقه آزاد اروند و ارس بعنوان مناطق برتر انتخاب شدند
  • کسب رتبه برتر در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی توسط منطقه آزاد اروند
  • راه اندازی بخش «آنژیوگرافی» برای نخستین بار در منطقه آزاد اروند
  • برگزاری نشست روایتگری بیداری در اروند