Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@10:36:31 GMT

لزوم پرهیز از «عادی انگاری» جنایات عربستان

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۴۶۷۹

لزوم پرهیز از «عادی انگاری» جنایات عربستان

دولت سعودی که خود آفریننده گروه های تروریستی داعش و القاعده است، در یک اقدام فریبکارانه و فرافکنانه، جرم این افراد را  همکاری با اعضای«القاعده» و «داعش» عنوان کرد و سعی کرد بدینگونه اقدام جنایتکارانه خود را توجیه کند.
اقدام ضدانسانی عربستان، محکومیت‌های گسترده‌ای را در سطح منطقه و جهان به همراه داشت تا حدی که سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه 23 اسفند با صدور بیانیه‌ای، اعدام «دسته جمعی» مردم در عربستان را محکوم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت سعودی بخصوص بعد از به قدرت رسیدن بن سلمان، هرساله شمار زیادی از مخالفان خود را با توجیه مقابله با آزادی بیان و به بهانه همکاری با تروریسم به مجازات‌های سنگین و اعدام محکوم می‌کند. عربستان طی سال‌های اخیر فقط به کشتن مخالفان خود اقدام نکرده بلکه شمار زیادی از اتباع دیگر کشورها را نیز دستگیر، شکنجه و اعدام کرده است. اتهامات وارده به این افراد نه تنها مردم عربستان بلکه بسیاری از ملت های مسلمان و آزاده را قانع نکرده و همگان این جنایت را ناشی از تسویه حساب های مذهبی و سیاسی می دانند.

علیرغم محکومیت جنایت اخیر حکام سعودی توسط سازمان ملل متحد، بسیاری از محافل رسانه ای و روشنفکری غربی که اشک تمساح برای کشته شدگان مردم چشم آبی و مو بور اوکراین در جنگ با روسیه می ریزند، با رویکرد گزینشی، نسبت به اعدام های اخیر مسلمانان مظلوم در سرزمین حجاز ساکت مانده و بی تفاوت بوده و گاهی نیز به اقدامات غیر موثر و صرفاً صدور بیانیه بسنده کرده ند.

متاسفانه اکثر دولت های عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز دچار سیاست زدگی شده و مسئولیت خود در قبال جنایت آل سعود را فراموش کرده اند. گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر و گزارشگر ویژه اعدام های فراقضایی نیز بجای انجام تحقیقات جامع درباره این جنایت، سکوت اختیار کرده و گویا تنها خود را موظف به حمایت از مردم جنگ زده اوکراین می دانند. این قبیل دولتها پس از گذشت بیش از ۷ سال از آغاز تجاوز عربستان سعودی به یمن که به کشته شدن بیش از ۳۷۰ هزار غیرنظامی، تخریب گسترده زیرساخت ها و مراکز ارتباطی، درمانی و بهداشتی  انجامیده نیز، با بی تفاوتی، مشوق جنایات ائتلاف سعودی و امارات بوده اند.

در ایران نیز نهادهای فرهنگی، نخبگان سیاسی و رسانه های داخلی شاید با «عادی انگاری» جنایت سعودی یا تمرکز به موضوع اوکراین، نسبت به عمق جنایت حکام سعودی بی توجه بوده و واکنش قوی و گسترده نسبت به این جنایت نداشته اند.

در این مقطع باید از تمامی سازوکارهای بین المللی و ظرفیت های حقوق بشری داخلی و خارجی برای جلب نظر سران کشورها و مقامات بین المللی و منطقه ای جهت  افشای اقدامات ضد حقوق بشری عربستان سعودی استفاده شود.عدم تکرار این قبیل جنایات توسط حکام ریاض، با یک اهتمام جمعی در سطح رسمی و عرصه دیپلماسی عمومی امکانپذیر خواهد بود.

کد خبر 1613085

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محسن پاک آیین عربستان سلمان بن عبدالعزیز آل سعود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۴۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی قمری‌وفا در شبکه اجتماعی خود نوشت: رئیس کل بانک مرکزی ایران به منطور شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

دیدار و گفتگو با روسای بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف از جمله عربستان در راستای توسعه مناسبات پولی و بانکی از جمله برنامه‌های رییس کل بانک مرکزی در عربستان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • مجازات اعدام چقدر بازدارندگی دارد؟
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • طوفانی که پرده‌ها را کنار زد
  • لزوم پرهیز از مجادله‌های بیهوده در سطح جامعه
  • اقدامات آمریکا در دهه‌های اخیر نمایشگاهی از جنایات جنگی است