Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری هفتگی‌اش در پاسخ به سوال با توجه به اینکه جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا اخیرا در پی حمله روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را یک «جنایتکار جنگی» توصیف کرده است، چرا هنوز آمریکا به واسطه‌گری روسیه در مذاکرات وین ادامه می‌دهد، گفت: دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای به نفع ما نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و روسیه عضوی از گروه ۱+۵ است. بنابراین، پیگیری برای رسیدن به یک‌توافق در راستای منافع ملی ما خواهد بود.

ساکی در پاسخ به این که آیا آمریکا از همکاری با روسیه در این زمینه گریزی ندارد، بیان کرد: من فکر می‌کنم دیدگاه رئیس جمهور و هر یک از شرکای ۱+۵ یا اروپایی‌ها یا دیگران به این مسئله این است که اگر ما بتوانیم به راهکار دیپلماتیکی دست بیابیم که بتوانیم مانع دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای یا نزدیک شدن آن به دست‌یابی به یک سلاح شویم–علیرغم تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی برای خارج کردن ما از توافق–اتفاق خوبی برای امنیت ملی ما و امنیت جهانی خواهد بود.

به گزارش وبگاه کاخ سفید، او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا با توجه به تفاوت‌هایی که در برجام پس از مذاکرات وین با برجام سال ۲۰۱۵ وجود خواهد داشت، بایدن فکر نمی‌کند که باید با کنگره در این زمینه مشورت کرده و رضایت و تاییدیه آن‌ را داشته باشد و آیا فکر می‌کند بتواند رای کافی جهت تصویب قانونی آن را داشته باشد، توضیح داد: اگر به یک‌ توافق برسیم، با دقت وقایع و چگونگی هرگونه بازگشت آمریکا به برجام را بررسی می‌کنیم تا الزامات قانونی را مشخص کنیم، از جمله مواردی که تحت قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران قرار دارند. و ما تعهد داریم که الزامات[قانونی] رعایت شوند. بنابراین، مطمئنا به آن پایبند خواهیم بود.

سخنگوی کاخ سفید در این راستا ادامه داد: ما در این زمینه مدام اعضای کنگره را در جریان رخ‌دادهای جدید گذاشته‌ایم. به طور منظم به آن‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم.

ساکی‌در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا از نظر دولت آمریکا سپاه پاسداران «واجد شرایط» خروج از "لیست تروریسم" شده است یا نه، گفت، هنوز توافقی در این زمینه انجام نشده است و وقتی توافقی در این باره وجود داشته باشد، درباره مفاد آن صحبت خواهد شد.

او همچنین درباره این که بایدن چطور فکر می‌کند پس از تبدیل کردن ولادیمیر پوتین به فردی طرد شده در عرصه جهانی، از او کمکی در زمینه رسیدن به یک توافق در مذاکرات ساخته خواهد بود، گفت: روسیه نقش‌ها و تاثیراتی در گذشته داشته‌ است. اما فکر می‌کنم آنچه به آن واقفیم این است که [دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای] به نفع آن‌ها[روسیه] هم نیست. و ما همچنان مسیر دیپلماتیک‌ را در پیش‌ خواهیم گرفت.

اظهارات سخنگوی‌ کاخ سفید درباره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و این که ممانعت از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای در راستای منافع ملی آمریکاست، در حالی است که مقامات ایران همواره تاکید کرده‌اند تولید و به کار بردن تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: برجام جن ساکی کاخ سفید کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۹۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل

هم‌زمان با سالگرد فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی «تکرار» این فاجعه شد.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا در حوالی زاپوریژیا برای هفتصد و هشتاد و پنجمین روز تحت کنترل روسیه است.»

طبق این پیامی که در تلگرام منتشر شده است، رئیس‌جمهور اوکراین مجددا از جامعه جهانی خواست تا فشاری علیه روسیه اعمال کند و این نیروگاه را به کنترل اوکراین دربیاورند.

ولودیمیر زلنسکی ادعا کرد: «تمامی ابزارهای هسته‌ای در اوکراین از حملات روسیه در امان هستند و این مسئله خود به تنهایی جهان را از یک فاجعه هسته‌ای جدید نجات می‌دهد.»

او در ادامه با اشاره به فاجعه چرنوبیل در ۳۸ سال پیش، نوشت: «ده‌ها هزار نفر به بهای سلامت و جان خود، از گسترش فاجعه چرنوبیل جلوگیری کردند و به زدودن پیامدهای وحشتناک آن در سال ۱۹۸۶ و در سال‌های پس از آن کمک کردند.»

فاجعه اتمی چرنوبیل، حادثه‌ای هسته‌ای بود که در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ اتفاق افتاد؛ حادثه‌ای که در رآکتور هسته‌ای شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل، در نزدیکی شهر پریپیات در شمال جمهوری سوسیالیستی اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رخ داد.

روسیه و اوکراین مدتهاست یکدیگر را به حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا متهم می‌کنند. برخلاف آنچه زلنسکی ادعا می‌کند، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز جمعه تاکید کرد ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند منجر به «عواقب فاجعه‌بار» شود و هم‌چنین حملات مداوم نیروهای مسلح اوکراین به این نیروگاه هسته‌ای را «نگران‌کننده» خواند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مداخله جویی کاخ سفید درباره خواننده رپ ایرانی
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • مشاورین املاک و خودرو باید دارای پروانه فعالیت باشند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد | انگ زدن بی‌حجابی را حل نمی‌کند
  • احمد خاتمی : به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد
  • خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟