Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق ادعای محققان وجود موی کوانتومی در سیاهچاله‌ها موجب انتشار اطلاعات بدون نقض نسبیت یا مکانیک کوانتومی شده است.

به گزارش engadget، تصویری از  یک سیاهچاله با چگونه تشکیل شدن قرص اطراف آن موجب آشفتگی ذهن‌ها شده است. میدان‌های گرانشی کج شده در ماده داغ و گازی که به سمت جلوی سیاه‌چاله می‌چرخد برای محققان سوال‌هایی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاهچاله‌ها مدت‌هاست که برای فیزیکدانان مشکل‌ساز بوده اند اما  نظریه نسبیت عام نشان می‌دهند اطلاعات هرگز از آن‌ها خارج نمی‌شوند و این به دلیل وجود مکانیک کوانتومی است.  محققان ادعا می‌کنند که سیاهچاله‌ها دارای «موی کوانتومی» هستند یا نقش‌هایی در میدان‌های گرانشی  از اجزای ستارگانی که آن‌ها را تشکیل داده‌اند، است. این ادعا موجب می‌شود تا اطلاعات وارد شده نیز بدون نقض نسبیت یا مکانیک کوانتومی منتشر شوند.

 پروفسور دانشگاه ساسکس، خاویر کالمت و دیگران تکنیک‌های ریاضی جدیدی را برای نزدیک شدن به این معضل ابداع کردند. این قضیه به عنوان «قضیه موی بله» نامیده می‌شود و برخلاف قضیه «بدون مو» که پروفسور جان ویلر در دهه ۱۹۶۰، پیشنهاد کرد سیاه‌چاله‌ها موجودات «طاس» هستند که هیچ ویژگی فیزیکی فراتر از بار، جرم و چرخش ندارند.

این قضیه جدید به بحث‌ها پایان قطعی نمی‌دهد و تقریبا متقاعد کننده است. همچنین احتمال دارد گامی کلیدی در پیوند نسبیت به مکانیک کوانتومی و پایان دادن به تضاد بین این دو نظریه باشد. اگر چنین فرضی درست باشد، می‌تواند برای اخترفیزیکدانان و جامعه علمی بسیار ارزشمند باشد. همچنین احتمال دارد محققان دیگر نگرانی درباره شکستن نظریه‌ها در موقعیت‌های شدید نداشته باشند.

بیشتر بخوانید

مشاهده انفجاری عظیم در کهکشان راه شیری

 

باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاهچاله فضایی فیزیکدانان کوانتومی مکانیک کوانتومی سیاهچاله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۰۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماندن یا رفتن ژاوی هیچ ربطی به من ندارد!

به گزارش "ورزش سه"، ژاوی چند هفته قبل اعلام کرده بود که دیگر تصمیم برای ادامه همکاری با بارسلونا ندارد و هر اتفاقی هم که رخ دهد در انتهای فصل جاری نیمکت این تیم را ترک خواهد کرد و به دوران حضورش در بارسا به عنوان مربی پایان خواهد داد.

از همون زمان اعلام شد که خوان لاپورتا و دیگر مدیران باشگاه بارسلونا در تلاش هستند تا مربی جوان را از تصمیمی که گرفته منصرف کند و در نهایت موفق به انجام این کار شدند و او را راضی کردند که فصل آینده هم در سمت سرمربی این تیم حضور داشته باشد.

سرمربی و رئیس بارسلونا روز گذشته در نشست خبری این تصمیم را به صورت رسمی به خبرنگاران و هواداران این تیم اعلام کردند و تباس ساعاتی بعد در پاسخ به سوالی در این باره به رسانه‌ها گفت:«ماندن ژاوی در بارسلونا تصمیمی است که این باشگاه گرفته است.

من روی چنین مسائلی تمرکز نمی‌کنم و به همین دلیل مهم نیست که آیا این اتفاق من را شگفت زده کرده است یا نه. در جایگاهی نیستم که درباره مربیان و کارهایی که انجام می‌دهند صحبت کنم. اگر لاپورتا معتقد است که این تصمیمی درست برای بارسلوناست و ژاوی خوشحال است، پس این بهترین تصمیم برای بارسا خواهد بود اما من نمی‌توانم در این باره نظر بدهم.»

دیگر خبرها

  • نظارت مستمر بر پروژه‌های مهم مسکونی و عمرانی در استان بوشهر
  • واکنش یورگن کلوپ به دعوا با صلاح: قضیه برای من تمام شده است
  • دانشمندان درباره «جهان‌های موازی» چه می‌گویند؟
  • شرط ایتالیایی‌ها برای سردار آزمون
  • شانس بالای حاج‌صفی برای ماندن در لیگ یونان
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • راهکار عجیب گرم ماندن در لحظات پنالتی! (عکس)
  • ترکیب تیم مسعود شجاعی با یک بازیکن ناشناخته
  • وعده لاپورتا به ژاوی پس از موافقتش با ماندن در بارسلونا
  • ماندن یا رفتن ژاوی هیچ ربطی به من ندارد!