Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@00:05:07 GMT

سهم قزوین از اقتصاد دانش بنیان در کشور کمتر از دو درصد است

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۲۹۱۷۷

سهم قزوین از اقتصاد دانش بنیان در کشور کمتر از دو درصد است

حمیدرضا پیله ور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» اظهار کرد: تولید محصول امروز در دنیا مبتنی بر تولید فناورانه و نوآورانه و حاصل از نوآوری است.

وی افزود: استفاده از دانش و فناوری در فرآیند تولید باعث کاهش هزینه‌های تولید و تولید محصولی با قیمت و سود بالا است و این همان نکته‌ای است که امروز دنیا به سمت آن حرکت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری در این حوزه بسیار درست و دقیق است و امروز حرکت ما باید به سمت اقتصاد دانش بنیان و تولید فرآورده‌هایی باشد که ارزش افزوده بالایی دارند.

وی ادامه داد: توجه به اقتصاد دانش بنیان در بند دوم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی لحاظ شده و ما نیز در این چند سال به این سمت حرکت کرده‌ایم.

پیله ور با بیان اینکه ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد، اضافه کرد: متأسفانه بخش صنعت در قزوین به سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه رغبتی ندارد.

پیله ور با بیان اینکه سهم قزوین از اقتصاد دانش بنیان کمتر از دو درصد و حدود یک و سه دهم درصد است، بیان کرد: این فاصله ما با دیگر استان‌ها یک فاصله معنا دار است.

وی تاکید کرد: ارتباط بخش صنعت و شرکت‌های دانش بنیان باعث افزایش ارزش افزوده، ایجاد اشتغال پایدار و کمک به اشتغال افراد تحصیل کرده خواهد شد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین بیان کرد: توجه صنعت به اقتصاد دانش بنیان باعث رفع نیازهای کشور در حوزه فناوری در گام نخست و افزایش صادرات محصولات در گام‌های بعدی خواهد شد.

وی با گلایه از عدم رغبت بخش صنعت به حوزه دانش بنیان و ارتباط با حوزه دانشگاه تاکید کرد: عدم رغبت بخش صنعت به تحقیق و توسعه دانش باعث حذف این بخش از بازار رقابت خواهد شد.

پیله ور تصریح کرد: به طور مثال بی توجهی بخش صنعت پوشاک و البسه به حوزه نانو باعث ضعف ما در این بازار و از دست دادن سهم ما شده است.

وی گفت: در صنعت پتروشیمی نیز سرمایه گذاری پایین در حوزه نوآوری باعث شد مزیت‌های خود در این بازار را از دست دهیم.

این مسئول تاکید کرد: ما در استان قزوین باید به سمت حوزه‌هایی همچون شوینده، صنعت غذایی، شیشه و لوازم خانگی که در آن مزیت داریم حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از مواد شوینده کشور در قزوین تولید می‌شود، بیان کرد: نگاه فناورانه به این حوزه می‌تواند زمینه افزایش ارزش افزوده و توسعه تولید و اشتغال را فراهم کند.

پیله ور ادامه داد: مقالات علمی و دانش خروجی از بخش دانشگاه باید به حوزه صنعت ما کمک کند، گفت: واحدهای فناور باید کمک کنند تا مشکلات صنعت و تولید در کشور ما حل شود.

پیله ور بیان کرد: توجه به خوشه‌های صنعتی، پرهیز از خام فروشی، تربیت نخبگان و افزایش شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند گام مهمی برای تحقق شعار سال باشد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین گفت: اقتصاد دانش بنیان تنها ۱۰ سال است که در کشور به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و عملکرد ما در این زمینه بد نبوده چرا که در سال‌های اول ما روی فرهنگ‌سازی کار کردیم و لازم بود این تفکر را ایجاد کنیم که افراد باید به سمت تولید فناوری حرکت کنند و این موضوع هنوز ادامه دارد، حتماً نیابد همه در اداره‌ها کار کنند بلکه کشورها به افراد خلاق کارآفرین نیاز دارند.

پیله ور در پایان گفت: اقتصاد دانش بنیان تنها راه پیش روی مشکلات اقتصادی ما است و باید برای حرکت در مسیر رشد در این مسیر حرکت کنیم.

کد خبر 5451511

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری تولید دانش بنیان اقتصاد دانش بنیان بوشهر نوروز کرمانشاه ویروس کرونا نیمه شعبان نوروز 1401 عید نوروز آمار کرونا بارش برف مسافران نوروزی خطبه های نماز جمعه اردوهای راهیان نور سفرهای نوروزی گرگان اقتصاد دانش بنیان بخش صنعت پیله ور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۹۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) با هدف حمایت‌ از تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و فناور و رفع نیازهای صنایع مرتبط با معدن، رویدادهای به‌هم‌رسانی نیازهای فناورانه و نوآورانه معدنی را  برگزار می‌کند.

در این رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از فرصت لازم برای ارائه دستاوردها و توانمندی‌هایشان به بهره‌برداران معادن و صنایع معدنی و همچنین صاحبان سایر صنایع مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی بهره‌مند می‌شوند.

در قالب این رویداد، شرکت‌های بخش‌های خصوصی و دولتی، ضمن بیان نیازها و اقلام اولویت‌دار، با ظرفیت‌ها و محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌کننده در رویداد، آشنا می‌شوند.

یکی از لازمه‌های اصلی برای ارائه دستاوردهای دانش‌بنیان، برخورداری از سطح فناوری بالاتر از میانگین و راهبردی بودن آن است. این محصول یا خدمت می‌بایست یکی از نیازهای حیاتی و اساسی صنعت را تامین کند به طوری که در کاهش وابستگی به واردات و توانمندسازی اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.

همچنین در این رویداد ضمن تشریح و تبیین نیاز، معضل یا کمبودی که عامل ایجاد نیاز به خلق محصول دانش‌بنیان بوده است، کاربردهای محصول یا محصولات دانش‌بنیان در معادن و صنایع معدنی و افزایش آگاهی نسبت به قابلیت‌ها و افزایش مصرف آن‌ها بیان می‌شود.

محصولات دانش‌بنیانی که این رویداد ارائه می‌شوند می‌بایست در تولید پایدار، ارتقای ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری شامل افزایش کیفیت و کمیت محصول، بهینه‌سازی عملیات و فرآیندها کمک به بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی‌ها کمک کنند.

این فناوری‌ها در تولید انرژی‌های پاک، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کاهش استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات، بهبود تعمیر و نگهداری، ارتقای افزایش عمر تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نقش خود را به اثبات برسانند.

بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و پیشرفته نظیر فناوری‌های اطلاعات، ارتباطات و هوشمندسازی، استفاده از هوش مصنوعی، تحول دیجیتال، فناوری‌های بهینه‌سازی انرژی و حفاظت از محیط‌زیست از اولویت‌های رویداد هم‌رسانی نیازهای فناورانه است.

در صورتی‌ که محصولی بومی‌سازی شده باشد، باید ضمن برخورداری از مزیت‌های تجاری و رقابتی از توانمندی رقابت‌پذیری آن‌ها با محصولات مشابه و قابلیت جایگزین‌شدن با محصولات خارجی از بعد فنی و مالی برخوردار باشد. ‌شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند با شرکت در این رویداد از فرصت برابر و مشابه با سایر شرکت‌ها برای ارائه و معرفی دستاوردهای دانش‌بنیان و نوآورانه خود به صنایع بهره مند شوند و در مسیر تجاری‌سازی محصولات و خدمات خود قرار بگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود