Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@02:51:54 GMT

قزوین؛ از پایتخت صفوی تا پایتخت خوشنویسی+ تصاویر

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۳۷۳۲

قزوین؛ از پایتخت صفوی تا پایتخت خوشنویسی+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، کهن شهر قزوین در دوره‌ای از تاریخ کشور و حدود 50 سال و یا بیشتر پایتخت سلسله صفوی بوده و بعد از اردبیل و تبریز، سومین پایتخت صفوی بوده و این عنوان رسمی و سیاسی را داشته و در تاریخ ثبت شده است.

قزوین دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری است و تعداد آثار تاریخی و باستانی آن به بیش از 1400 مورد ثبت شده می‌رسد و از جمله آن می‌توان به دولتخانه صفوی، کاروانسرای سعدالسلطنه، مسجد جامع قزوین، میمون قلعه، حمام قجر، آب انبار ها، پیغمبریه، کاخ چهل‌ستون، امامزاده حسین و خیابان سپه(اولین خیابان ایران) و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. اشاره کرد.

«دولتخانه صفوی» یادگار تختگاهی حکومت صفویه

مجموعه نفیس و باشکوه دولتخانه صفوی به عنوان بزرگترین سایت مطالعات باستان شناسی در دل بافت تاریخی قزوین، یادگار تختگاهی حکومت صفویه است و به دلیل وجود آثار ارزشمندی چون سردر عالی قاپو، کاخ موزه چهلستون، گرند هتل، مدرسه امید، مرکز اسناد، کتابخانه و… که در این مجموعه مستقر هستند، از برجسته ترین آثار تاریخی استان به شمار می‌رود.

یکی از آثار مهم دوره صفوی در قزوین عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی است که در مرکز باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است. 

مرمت «چهلستون» با اعتباری بیش از 500 میلیون تومان

احسان نورانی معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: بنای ساختمانی چهلستون هشت گوش و به مساحت تقریبی ۵۰۰ متر مربع است که براساس نقشه یک معمار ترک در دو طبقه ساخته شده و دارای تالارها و اتاق های کوچکی در هر طبقه است.

وی می‌افزاید: دولتخانه صفوی شامل کاخ موزه چهلستون، موزه شهر، نواب صفوی، دو گاراژ و فضای پایین آن شامل حیاط زندان، عمارت پهلوی و آزمایشگاه مرمت بوده که در آن موزه سنگ نگاره‌ها و موزه کشاورزی وجود دارد و مدرسه امید که مرکز پژوهش‌ها، کتابخانه‌ها و مطالعات است و سر در عالی قاپو را هم شامل می‌شود.

این مسئول ادامه می‌دهد: سال گذشته با اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان مرمت و تزئینات داخلی در عمارت چهلستون شامل انجام کامل سه چشمه اُرسی و نقاشی نقوش اجرایی شده است. در بخش نواب صفوی دولتخانه صفوی هم اندکی عملیات اجرا شده و کف سازی نمایشگاه صنایع دستی و آزمایشگاه مرمت و سنگ‌کشی مقاوم سازی و استحکام سازی صورت گرفته و مرمت و احداث 6 چشمه سرویس بهداشتی انجام و برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی آماده شده است.

هشتی «عمارت عالی قاپو» به نقوش سحرانگیز مزین است

در بین آثار تاریخی قزوین نمی‌توان از در عالی قاپو سخن نگفت. از بین هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان، تنها در اصلی جنوبی که به خیابان و میدان شاه باز می شده و«عالی قاپو » نام داشته، به یادگار مانده که این بنا نخست  در دوره شاه طهماسب ساخته شده و سپس در زمان شاه عباس اول به صورت فعلی تغییر شکل پیدا کرده است.

در این عمارت با شکوه که در ابتدای خیابان سپه ـ نخستین خیابان طراحی شده ایرانی ـ قرار گرفته، کتیبه‌ای با کاشی معرق به خط ثلث جلی از علیرضا عباسی جلوه گر بوده و دو فیلپوش ایوان که نیم گنبد بر روی آنها قرار گرفته نشان از مقرنس کاری در دوره های پیشین دارد که متاسفانه از بین رفته است. هشتی بزرگی که پس از جلو خان سردر، قرار گرفته و دارای پلان هشت نگینی است به کتیبه ‌ای از نستعلیق ممتاز و نقوش سحرانگیز دیواری مزین است.

«سعدالسلطنه» بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده ایران

به گزارش فارس، قزوین دارای سراهای مختلفی است که مجموعه سعد السلطنه، بزرگترین کاروانسرای سر پوشیده و مرکز تجاری داخل شهری در ایران است که توسط باقرخان سعد السلطنه فرماندار قزوین در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و از سراهای تودرتو و پیوسته به هم تشکیل شده است.


این سرا شامل حجره هایی واقع شده در حیاط ها، ایوانچه‌های کاربندی شده، محورهای عمود بر هم در چهار سوق کاروانسرا، ورودی‌های متعدد و بلند، حیاط های وسیع، بارانداز و شترخان بزرگ با بیش از 100 ستون آجری و غیره می‌شود که معماری مکتب قزوین در فضاهای تجاری را به شیوه‌ای بسیار زیبا و ماندگار به نمایش گذاشته‌اند.

طی چند سال اخیر، عملیات عمرانی مرمت، باز زنده سازی و بهسازی در مجموعه تاریخی سرای سعدالسلطنه توسط نوسازی و بهسازی شهر قزوین صورت گرفته و دارای امکانات رفاهی و خدماتی متنوعی بوده و نوروز امسال میزبان مسافران نوروزی است.


وجود «آب انبارها و مسجد مدرسه ها» 

جالب است بدانید آب انبارهای متعدد و جذابی در قزوین وجود دارد که می‌توان به آب انبارهای آقا، حکیم، زنانه بازار، سردار کوچک و بزرگ، ملاوردیخانی، مسجد جامع و حاج کاظم را ذکر کرد و از مساجد و مدارس هم می‌توان به مسجد مدرسه شیخ‌الاسلام، مسجد مدرسه پیغمبریه، مدرسه التفاتیه، مسجد مدرسه ملاوردیخانی، مسجد مدرسه صالحیه، مسجد مدرسه سردار و مدرسه امید اشاره کرد که برخی از این مدارس جزو کهن‌ترین مدارس موجود در قزوین بوده و مدرسه‌ای هم به عنوان نخستین مدرسه قزوین به شیوه آموزشی جدید است که در دوره قاجار، در کنار عالی قاپو احداث شده است.

حوض داخل «قلعه الموت» خالی از آب نبوده

بنابراین گزارش، قلعه‌های استان قزوین هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. از جمله این قلعه‌ها قلعه لمسبر، میمون قلعه، دژ شمیران، قزقلعه و شیرکوه را می‌توان نام برد که مهم‌ترین قلعه، قلعه معروف الموت است که در شمال شرقی آبادی گازر خان و بر بلندای کوهی از سنگ یکپارچه با ارتفاع ۲۱۰۰ متر ازسطح دریا که به پرتگاه های مخوفی منتهی می‌شود. این قلعه پرشکوه که به تصرف حسن صباح در آمده بود، اکنون آن را به نام قلعه الموت یا قلعه حسن می‌خوانند.

 با عبور از پای دیوار شرقی قلعه که گفته می‌شود حدود ۱۰ متر و به ارتفاع ۵ متر است به بخش اصلی دژ می‌رسیم که تختگاه حسن صباح در طول اقامت 35 ساله وی در الموت بوده و در بالای آن بقایای چند اطاق که سقفشان فرو ریخته، به چشم می‌خورد. 

بد نیست بدانید یکی از شگفتی‌های قلعه حسن، سیستم پیچیده آبرسانی با تنبوشه‌هایی به قطر ۱۰سانتی متر است که از چشمه «کلدر» آب را به دژ رسانده و در حوض‌های سنگی ذخیره می کرده اند. در جنوب غربی این قسمت از قلعه –در میان شیب بسیار تندی که به پرتگاه های عمیق می‌رسد_، حوضی در دل سنگ به ابعاد تقریبی ۵×۸ متر کنده‌اند که هیچ گاه از آب خالی نشده است. 

کسب جوایز ملی و بین‌المللی توسط «خوشنویسان قزوین»

این گزارش حاکی است، قزوین به عنوان شهری مملو از آثار تاریخی، دارای هنرمندان زیادی از جمله مشاهیر خوشنویسی  است که میرعماد قزوینی مشهورترین هنرمند خوشنویس این شهر است.
  این شهر از دیرباز مهد پرورش بزرگان خوشنویسی کشور بوده و شاگردان زیادی نیز نزد بزرگان و اساتید نامی، آموزش دیده و پرچم هنر را در این خطه برافراشته‌اند. به همین دلیل، شهر قزوین از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی فرهنگی به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران نام‌ گرفته است. 
لازم به ذکر است؛ خوشنویسان نامدار و بزرگ این شهر توانسته‌اند در هنر خوشنویسی بسیاری از جوایز ملی و بین‌المللی را کسب کنند و قزوین را در این زمینه در عرصه جهانی بشناسانند.

نوروز فرصت مناسبی برای سفر به قزوین و بازدید از اماکن تاریخی و مناطق گردشگری است و مسافران می‌توانند با خرید سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی این استان، سفری خاطره‌انگیز و فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنند.

گزارش از هاجر عبدالهی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین تاریخ نوروز هنر خوشنویسی دولتخانه صفوی آثار تاریخی مسجد مدرسه عالی قاپو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۳۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی

مسئول گروه‌های آموزشی ناحیه یک آموزش وپرورش با بیان اینکه در ابتدا ۱۶۰ مدرسه ابتدایی ناحیه یک، پس از برگزاری آزمون‌های خوشنویسی در کلاس درس، از هر کلاس یک دانش آموز خوشنویس را به اداره آموزش و پرورش ناحیه یک معرفی کردند گفت: بیش از ۶۰۰ اثر خوشنویسی دانش آموزان دختر و پسر معرفی شدند.

امینی با بیان اینکه از بین آثار رسیده ۲۶۰ اثر خوشنویسی دانش آموزان برگزیده شد که بصورت حضوری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۶ به رقابت پرداختند گفت: این جشنواره در بین دانش آموزان پایه سوم تا ششم ناحیه یک برگزار شد.

مسئول گروه‌های آموزشی ناحیه یک آموزش وپرورش  گفت: نتایج نهایی و نفرات برتر این جشنواره قبل از اتمام سال تحصیلی به مدارس اعلام خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ثبت رکورد تاریخی ورزشکاران قزوینی در مسابقات المپیک
  • ورود جمعی از طلاب مدرسه دارالسلام تهران به قزوین
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌های خوشنویسی پاسخ می‌دهد
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی