Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:48:06 GMT

مسابقات کشتی باچوخه شرق کشور در مانه و سملقان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۴۹۰۳۴

مسابقات کشتی باچوخه شرق کشور در مانه و سملقان برگزار شد

علی محمدنیا شامگاه جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این رقابت ها با هماهنگی انجمن کشتی با چوخه کشور و اخذ مجوز از ستاد مقابله با کرونا خراسان شمالی، امروز جمعه - ۵ فروردین- برگزار شد.

وی افزود: در این رقابت ها کشتی گیران در اوزان ۷۴، ۸۴،  ۹۴ و مثبت ۹۴ به رقابت پرداختند.

وی با اشاره به نتایج فردی، گفت: در وزن ۷۴ کیلوگرم به ترتیب علی رحمانی، ناصر مقصودی و مهدی عطایی به نشان های نخست تا سوم دست یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدنیا افزود: در وزن ۸۴ کیلوگرم جواد عفتی، هادی قدیمی و مجید محمد آبادی به ترتیب اول تا سوم شدند.

وی ادامه داد: در وزن ۹۴ کیلوگرم نیز صادق آذرنگ مقام اول، بهزاد اعتمادی مقام دوم، مصطفی اسکندری مقام سوم و در وزن مثبت ۹۴ نیز احمد یزدان پناه مقام نخست، علی محمد عاشوری مقام دوم و ابوالفضل ثانی به مقام سوم دست یافتند.

این مسابقات به مدت دو سال به دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود.

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است که در سال ۸۷ به عنوان میراث معنوی به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است.

چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.

خراسان شمالی و خطه شمال خراسان مهد کشتی با چوخه است و پهلوانان و قهرمانان زیادی از این خطه برای کشور در میادین ملی و بین المللی افتخارآفرینی کرده اند.

آشخانه مرکز شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع است.  

برچسب‌ها فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی خراسان شمالی مانه وسملقان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی خراسان شمالی مانه وسملقان فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی خراسان شمالی مانه وسملقان خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۴۹۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات آزاد تپانچه نوجوانان؛ احمدی مقام نخست را کسب کرد

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فدراسیون تیراندازی، فینال مرحله نخست مسابقات آزاد تپانچه آقایان جمعه، ۷ اردیبهشت در سایت تیراندازی مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد و در پایان نفرات برتر در سه رده سنی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان معرفی شدند.   نتایج مرحله نخست مسابقات آزاد تپانچه نوجوانان به شرح زیر است: ۱- محمدرضا احمدی از بوشهر ۲- محمدمهدی چوبین از قم ۳- حسین گوهری از تهران   مراسم اهدای مدال با حضور کبری غیاثی نایب رئیس بانوان، علی کلاتی سرمربی تپانچه جوانان و نوجوانان، علی گداری سرپرست برگزاری مسابقات، یاسر خلیل‌نژاد سرپرست کمیته آموزش، محمد مهدیان انفورماتیک، علی گل‌محمدی مسئول کمیته سلاح و مهمات، علی کاظمی، مسعودکلهری، محمود افضلی، حمید هدایتی، امین حق‌نیا و سیده شیما محمدی اعضای تیم داوری در سالن فینال سایت تیراندازی مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد.

دیگر خبرها

  • ثبت نام دور جدید مسابقات روبوتیکاپ دانش آموزی آغاز شد
  • مسابقات رباتیک با شرکت بیش از یک هزار دانش‌آموز برگزار می‌شود
  • گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران
  • برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه
  • مسابقات آزاد تپانچه نوجوانان؛ احمدی مقام نخست را کسب کرد
  • رنکینگ بهاره بدمینتون نونهالان و نوجوانان خراسان شمالی انجام شد
  • تیم‌های برتر مسابقات والیبال ساحلی خراسان شمالی مشخص شدند
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • مراسم تجلیل از مقام آوران کشتی اصفهان برگزار شد
  • برگزاری بیست و پنجمین مسابقات کشوری کشتی باچوخه در گرماب