Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@15:33:12 GMT

ضرورت تسریع در استقلال و توسعه مس آذربایجان

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۵۴۵۶۲

ضرورت تسریع در استقلال و توسعه مس آذربایجان

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی خواستار طراحی الگوی منجر به توسعه برای استقلال مس آذربایجان و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی این صنعت در استان ازجمله احداث مدارس جایگزین کلاس‌های کانکسی و حمایت از تیم تراکتور شد.

عابدین خرّم در در دیدار با مدیرعامل شرکت ملی مس ایران گفت: انتصاب شما را که تجربه کار در حوزه صنایع معدنی این استان را هم دارید، در راس شرکت ملی مس ایران به فال نیک می‌گیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وجود بیشترین دخایر معدنی کشور در آذربایجان شرقی ادامه داد: مس سونگون از معادن استراتژیک کشور است و اکتشاف و استخراج مس در دیگر نقاط استان هم باید آغاز شود.

وی، توسعه‌ی هدفمند مس سونگون را مطالبه مردم و مسئولان آذربایجان شرقی اعلام کرد و گفت: دیدگاه علمی و میدان دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق عملیاتی کردن شعار سال است و باعث خیز پرشتاب در این مسیر خواهد شد.

وی خواستار آغاز سرمایه‌گذاری برای ایجاد شهرک صنایع پایین دستی مس در محل جانمایی‌شده در ورزقان شد و افزود: توسعه‌ی متوازن و اشتغال‌آفرین صنایع معدنی منوط به ایجاد ارزش افزوده است.

استاندار آذربایجان شرقی، پای‌بندی جدی به ملاحظات زیست‌محیطی را دیگر مطالبه استان از شرکت مس اعلام کرد و یادآور شد: با اینکه سال‌ها شعار حفظ محیط زیست داده شده اما این موضوع عملیاتی نشده و لازم است درخصوص پیشگیری از تخریب جنگل‌ها و افزودن به فضای جنگلی، دفع اصولی مواد باطله و پساب و همچنین پای‌بندی به قانون در زمینه حقوق دولتی و آلایندگی اقدامات لازم انجام شود.

وی، به ضرورت ایفای مسئولیت‌های اجتماعی مس نیز پرداخت و گفت: شایسته نیست شهرستانی که چنین معدن باارزشی را درخود دارد، ۱۰۰ مدرسه کانکسی داشته باشد؛ لذا توافقات قبلی در این زمینه باید به جد اجرا شوند.

خرّم خواستار تعریف الگویی مشخص برای استقلال مس آذربایجان شد و اضافه کرد: برخی نگرانی‌های کارشناسی در مورد نظام مالی و وضعیت بورسی مس وجود دارد که باید تدابیر لازم اندیشه شود تا در نهایت استقلال مس به توسعه بیانجامد.

وی همچنین اجرای طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت به‌موقع و کامل حق‌وحقوق کارگران مس سونگون را نیز خواستار شد.

استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار به موضوع باشگاه تراکتور تبریز و حمایت از آن نیز پرداخت و تاکید کرد: تراکتور تیم معمولی نیست و اگر دنبال سرمایه اجتماعی و نشاط عمومی هستیم، باید کار حمایت از این باشگاه را با جدیت و سرعت پیش ببریم.

وی افزود: پیگیری چندماهه‌ی ما در این خصوص همچنان ادامه دارد و امیدواریم با حضور جناب‌عالی روند اقدامات سرعت بیشتری بگیرد.

رهبر معظم انقلاب ماموریت بزرگی را بر دوش مدیران گذاشته‌اند

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران نیز در این دیدار با اشاره به شعار اعلامی توسط رهبر انقلاب برای سال ۱۴۰۱ گفت: ماموریت بزرگی که برعهده مدیران به‌ویژه بخش صنعت و تولید گذاشته شده است که تکلیف ما را سنگین‌تر می‌کند.

علی رستمی گفت: با سابقه دیرینه‌ای که آذربایجان شرقی در صنعت دارد، قابل قبول نیست که مس سونگون صرفا کنسانتره استخراج کرده و بفروشد.

وی، هدف‌گذاری تولید یک میلیون تن کنسانتره در مس سونگون را هدفی بزرگ، اما با توجه به توان مدیریتی و مهندسی شرکت ملی مس قابل دسترس دانست و افزود: برای ایجاد واحد ذوب ۴۰۰ هزار تنی در سونگون برنامه مشخص داریم و تبدیل کنسانتره به کاتد قدم نخست در ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از این محصول باارزش است.

رستمی از عزم و اراده شرکت مس ایران برای توسعه صنایع پایین‌دستی جهت بهره‌مندی کشور و استان از منافع سرشار این معدن خبر داد و تحقق آن را منوط به استفاده از دانش بومی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

وی همچنین از تصمیم‌گیری برای ایجاد مجموعه فنی و مهندسی خاص استخراج و استحصال مس آذربایجان و نیز تبدیل مرکز تحقیقات معدنی دانشگاه تبریز در مرند به آزمایشگاه مرجع معدنی شمال‌غرب کشور خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با اشاره به تجربه موفق انتقال حساب شرکت‌های صنعتی به محل استقرار معادن، دستور تسریع در تمرکز حساب‌های مس سونگون در استان را صادر کرد.

وی در پایان گفت: با تلاش شبانه‌روزی عقب‌افتادگی مس آذربایجان را جبران کرده و امیدواریم در مدت دو تا سه سال شاهد بهره‌برداری از واحد ذوب و تولید کاتد و صنایع پایین دستی باشیم که به‌صورت فصلی گزارش پیشرفت کار را ارائه خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، در این دیدار معاونان شرکت ملی مس ایران و مدیرعامل مس سونگون و نمایندگان ورزقان و مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی هم حضور داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی استاندار آذربایجان شرقی مس سونگون شرکت ملی مس ایران آذربایجان شرقی مس آذربایجان مس سونگون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۴۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در دیدار با دبیرکل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی میان دو کشور تاکید کرد.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، وی با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار کرد: ظرفیت‌های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می‌تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه‌قاره هند به کار گرفته شود.

آشتیانی با اشاره به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت‌گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در زمینه تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه‌های مختلف اعلام کرد.

دبیرکل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار با ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و و آرامش منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و زیرساختی به‌ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد.

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه‌های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی، تحقیقات دفاعی، آموزشی و تبادل دانشجو تاکید کرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900118

دیگر خبرها

  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • ضرورت تثبیت مقاصد صادراتی از سوی بازرگانان
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند
  • موانع تامین مسکن ایثارگران در شهر جدید سهند بررسی شد
  • واگذاری زمین به خانوار‌های ایثارگر در آذربایجان شرقی
  • اطلاعیه قطعی آب شهرک خاوران تبریز
  • واگذاری زمین به خانوارهای ایثارگر در آذربایجان شرقی
  • مشکلات مالیاتی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی آذربایجان‌شرقی
  • انتقال مالکیت شرکت هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تسریع شود