Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در پیامی روز جهانی تئاتر را تبریک گفت.

به گزارش ایران اکونومیست متن پیام محسن سوهانی به شرح زیر است:

«هوالجمیل

یادگار راویان اسرار ...

بزرگترین نهاد هنرهای نمایشی جهان (مؤسسه بین المللی تئاتر-ITI)، اولین بار در سال ۱۹۶۲، ۲۷ مارس(۷ فروردین ماه) را به عنوان روز جهانی این هنر جشن گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویدادی بین المللی که اکنون به ایستگاه شصتم خود رسیده است. 
رسم بر این است که هر سال یکی از هنرمندان شاخص، پیامی برای این روز بنویسد و امسال نوبت پیتر سلارز(Peter SELLARS)، کارگردان صاحب نام تئاتر و اپرا و استاد برجسته‌ی دپارتمان هنر و فرهنگ جهانی دانشگاه UCLA بود. 
او که خود شاخصه‌ی کارش بازخوانی به‌روز، جذاب و خلاقانه از مفاهیم کلاسیک و باستانیست، در پیامش از اهمیت «حماسه» و خلق چشم اندازی اساطیری برای مخاطب در روزگار اخبار شوم و اتفاقات ناگواری چون پاندمی کرونا سخن گفته است. وی در فرازی از این پیام آورده: {چه چیزی را باید به خاطر بسپاریم؟ «آداب و رسومی» که به ما امکان می‌دهد در نهایت دوباره تصور کنیم و شروع به تمرین گام هایی که قبلا هرگز انجام نداده‌ایم…}
به نظرم دقیقا همین نکته، بزرگترین رسالت اهالی هنرهای نمایشی ایران زمین، برای ایفای نقش و رسالت تاریخی خود در ایجاد توسعه‌ی متوازن فرهنگی کشور است.
باید از صدف فرهنگ ریشه‌دار و هویت ملی پر قدمت خویش، با زبان روزآمد هنر، گوهری جذاب، درخشان و عالمگیر بسازیم.
هنرهای نمایشی در ایران زمین، با قالب هایی چون نقالی(پرده خوانی و…)، آیینی(همانند سوگ سیاوش و بعدها تعزیه)، ادبیات حماسی ـ روایی(مانند یادگار زریران که نخستین بار اسطوره ی رستم پهلوان را رخ نمود) ریشه ای هزاران ساله، به قدمت تاریخ و فرهنگمان دارد. اما متاسفانه تئاتر مدرن در کشورمان بیشتر وامدار تقلید محض از غرب بوده است. حتی کلیدواژه ی آداپتاسیون(adaptation) هم عمدتا به منزله ی ترجمه به کار رفته است تا بومی سازی. اما آن چه نیاز داریم «تسخیر» به نفع هویت بومی است.
اکنون رسالت اهالی فرهیخته ی هنرهای نمایشی‌مان، در این پیچ سرنوشت‌ساز تاریخی که آسیب جهانی شدن در جهان مجازی شده، فرهنگ و هویت ملی کشورها را تهدید می کند: به‌روز ساختن یادگار راویان اسرار است تا با بهره از این چنته‌ی پر و پیمان، ضمن احیای «تئاتر ملی»، اسطوره‌ای از اهمیت ایرانی بودن را پیش روی فرزندان جوان و آینده ساز مام میهن، به نمایش بگذارند…
روز جهانی تئاتر را با آرزوی بهترین ها به تمامی اهالی این هنر شریف، خصوصا همکاران نازنینم در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، که از جادوی صدا، خلاقانه صحنه‌ی نمایش را در ذهن مخاطب به تصویر می کشند، با آرزوی بهترین ها و روز و روزگاری همواره سر سبز و بهارین تبریک عرض می کنم.

محسن سوهانی
مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش»

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هنرهای نمایشی روز جهانی ی نمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۹۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت

به گزارش قدس خراسان و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، تئاتر ۴۴۴ اثری از گروه تئاتر شهیدانه مشهد به عنوان گروه برگزیده تئاتر مساجد خراسان رضوی برای شرکت در جشنواره کشوری تئاتر مساجد انتخاب شد.

این جشنواره با حضور ۱۲ گروه نمایشی از سراسر کشور در روزهای ۱۸ تا ۲۱ مردادماه در شهر بافق استان یزد برگزار می‌شود که نمایش ۴۴۴ در این جشنواره حضور خواهد داشت.

گروه تئاتر شهیدانه، از جمله گروه‌های شرکت کننده در جشنواره تئاتر مساجد مشهد است که با نمایش ۴۴۴ و به نمایندگی از پایگاه مقاومت بسیج شهید گذری مسجد صاحب‌الزمان (عج) منطقه توس مشهد در این جشنواره حضور می‌یابد.

در خلاصه این اثر نمایشی آمده است: همیشه شور و هیجان جوانی و سر نترس نوجوانی می‌تواند جرقه شروع اتفاقات بزرگی باشد، همه چیز از یک روز معمولی در یک مدرسه معمولی آغاز شد ولی بعد ...

«آیدا سروش، اسما واخری، مهدیه اکرمی، ریحانه صفری، هستی حسن زاده، زهرا سالار، الهام کاظمی، یسنا واخری، زهرا و فاطمه حسینی طوسی» بازیگران این اثر نمایشی را تشکیل می دهند.

دیگر خبرها

  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر