Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@08:53:27 GMT

۱۰ ابزار تاریخ جاسوسی در جهان

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۷۴۳۹

۱۰ ابزار تاریخ جاسوسی در جهان

در طول تاریخ ابزار‌های پیچیده و عجیبی برای جاسوسی به کار رفته است.

خبرگزاری میزان - در طول تاریخ مدرن، جاسوسان از وسایلی برای جمع آوری اطلاعات، فرار از دستگیری و ایجاد آسیب استفاده کرده اند.

بدون شک فیلم‌های هالیوودی زندگی یک جاسوس را پر زرق و برق و پر از اغراق کرده اند، اما در قرن بیستم سازمان‌های امنیتی و جاسوسی تلاش کردند تا ابزار‌هایی برای ماموران خود بسازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «historyhit»، به این ترتیب، جاسوسان در طول جنگ جهانی دوم، جنگ سرد و فراتر از آن، مجموعه‌ای از ابزار‌های میدانی با فناوری پیشرفته را در اختیار داشتند.

۱۰ مورد از ابزار‌های جاسوسی واقعی که تا به حال اختراع شده‌اند، از جعبه‌های مدادی در حال انفجار گرفته تا چتر‌هایی با نوک سمی آورده شده‌اند.

چتر‌هایی با نوک سمی

یک چتر نامحسوس، اما مرگبار توسط جاسوسان استفاده شد؛ نوک آن حاوی سم «ریسین» بود، سمی با اثر کُند و در آن زمان تقریباً غیرقابل ردیابی.

حشرات کنترل از راه دور

در سال ۱۹۷۴ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، نخستین «حشره کوپتر» را به نمایش گذاشت؛ سنجاقک مصنوعی با کنترل از راه دور که برای ضبط مخفیانه مکالمات مورد نظر طراحی شده بود.

این دستگاه یک موتور گازی مینیاتوری را در خود جای داده بود که فقط برای حدود یک دقیقه می‌توانست کار کند؛ و این دستگاه حتی در باد‌های خفیف نیز ناکارآمد بود، بنابراین هرگز در مأموریتی مستقر نشد.

 

 

با این وجود، «حشره کوپتر» ثابت کرد که می‌توان از ماشین‌های هوایی بدون سرنشین برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کرد.

فن‌آوری‌های جمع‌آوری اطلاعات هوایی، به‌ویژه پس از ظهور پهپاد‌های مؤثر، در واقع نقشی اساسی در شناسایی ایفا خواهند کرد.

دکمه دوربین دار کت

دوربین‌های مینیاتوری توسط عوامل اروپایی، آمریکا و شوروی در طول جنگ سرد مورد استفاده قرار گرفت.

مدل‌هایی به اندازه‌ای کوچک معرفی شدند که می‌توان آن‌ها را در یک دکمه کت پنهان کرد؛ شاتر دوربین معمولاً توسط یک سوئیچ پنهان در جیب کت کنترل می‌شد.

دوربین‌های مشابه، یا گاهی اوقات میکروفون‌های مینیاتوری، توسط سازمان سیا در لباس‌های دیگر، مانند گردن‌بند و بروشور پنهان می‌شد.

محفظه‌های مداد در حال انفجار

در طول جنگ جهانی دوم، دفتر خدمات استراتژیک آمریکا یک بمب آتش زا را به شکل جعبه مداد سفارش داد.

این ماده از چاشنی با تأخیر زمانی بهره می‌برد، به این معنا که کاربر آن می‌توانست قبل از انفجار دستگاه از صحنه فرار کند.

این دستگاه بین سال‌های ۱۹۴۳ و ۱۹۴۵ برای ماموران جاسوسی آمریکا تولید شد.

کبوتر‌های دوربین دار

در طول جنگ جهانی اول و دوم از کبوتر‌های مجهز به دوربین‌های مخفی برای نقشه برداری از میدان‌های جنگ، اهداف و مناطق نظامی استفاده می‌شد.

یک دوربین کوچک و خودکار به سینه کبوتر بسته می‌شود و این کبوتر بر فراز اهداف مورد نظر پرواز می‌کند.

 

 

این دوربین‌ها قادر به گرفتن صد‌ها عکس بودند و حمل کنندگان کبوتر می‌توانستند در ارتفاعات بسیار پایین‌تری نسبت به هواپیما‌ها بدون اینکه شناسایی شوند، حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: از ارتش مخفی آمریکا چه می‎دانیم؟ جاسوسی سیا از سیستم‎های رمزگذاری سوئیس

دستگاه‌های نامه بازکن غیرقابل ردیابی

جاسوسان در طول جنگ جهانی دوم از دستگاه‌های بازکننده نامه غیرقابل ردیابی برای خواندن نامه‌ها بدون اطلاع گیرنده آن استفاده کردند.

یک نوار نازک از طریق دهانه باریک بالای تاشو وارد پاکت می‌شود؛ سپس انبر‌ها بالای نامه را می‌گیرند.

همانطور که دستگاه چرخانده می‌شد، نامه دور میله فلزی می‌پیچید؛ سپس میله‌ای که نامه به دور آن پیچیده شده بود، از پاکت خارج می‌شد؛ هنگامی که محتویات آن خوانده یا کپی می‌شد، نامه مجددا در لبه پاکت قرار می‌گیرد و باز می‌شود.

پاکت همچنان دست نخورده باقی می‌ماند و گیرنده آن، امیدوار است، از به خطر افتادن محتوای آن غافل باشد.

دوربین‌های ساعت مچی

در اواخر دهه ۱۹۴۰، کارشناسان آلمان غربی یک دوربین مینیاتوری ساختند که به شکل یک ساعت مچی پنهان شده بود.

این ابزار به جای صفحه ساعت، یک لنز عکاسی کارآمد داشت و زیر لنز یک رول فیلم کوچک، تقریباً یک اینچ، پنهان بود که قادر به گرفتن هشت عکس بود.

با توجه به طراحی محتاطانه‌اش، دستگاه منظره یاب نداشت، که کادربندی سوژه‌ها را به یک کار دشوار برای اپراتور‌ها تبدیل می‌کرد.

 

 

تفنگ دستکش

نیروی دریایی آمریکا نخستین «تفنگ دستکش» را توسعه داد، یک سلاح گرم مینیاتوری هدفمند که در یک دستکش زمستانی معمولی پنهان شده بود.

سرویس جاسوسی شوروی نسخه خود را از این سلاح طراحی کرد؛ ایده این بود که اگر اسلحه آن‌ها پنهان شود، ماموران می‌توانند به دشمنان خود نزدیکتر شوند. هنگامی که هدف نزدیک بود، ماشه پنهان فشار داده می‌شد و یک گلوله آزاد می‌شد.

 

 

فرستنده و گیرنده چمدان

هنگامی که واحد ارتباطات ویژه انگلیس یک فرستنده پیام را که به شکل کیف چمدان پنهان شده بود اختراع کرد، هر دو SAS و MI۶ این فناوری را پذیرفتند.

همانطور که به طور رسمی دستگاه شناخته شد، قادر به ارسال و دریافت پیام در سراسر جهان بود.

این ماشین تا دهه ۱۹۸۰ نزد آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی انگلیس محبوبیت داشت.

تپانچه مخفی در لوازم آرایش

در سال ۱۹۶۵، مقامات آمریکایی یک فرد مشکوک را در یک جاده در برلین غربی دستگیر و بازرسی کردند.

آن‌ها یک جعبه لوازم آرایش معمولی در وسایل مظنون پیدا کردند.

 

 

هنگامی که این جعبه باز شد، یک تپانچه ۴.۵ میلی متری مخفی در آن قرار داشت که قادر به شلیک یک گلوله کالیبر ۰.۱۷۷ بود.

این سلاح با نام مستعار «بوسه مرگ» اکنون در موزه بین المللی جاسوسی در واشنگتن دی سی نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحولات بین الملل جاسوسی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آمریکا تحولات بین الملل جاسوسی طول جنگ جهانی دوربین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۷۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • نامه اعتراضی نمایندگان مجلس به وزیر کشور+جزئیات
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • کاریکاتور/ کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
  • پیشتازی خاندان‌های نصف‌جهان؛ از تحریم تنباکو تا رهایی از وابستگی غرب در دوران مشروطه
  • رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد + فیلم
  • موبایل‌واره چیست و چگونه از آن برای تقلب در کنکور استفاده می‌کنند؟
  • از فروش موبایل‌واره تا دستگیری ۳نفر به دلیل عکس گرفتن از سوال‌ها کنکور
  • جاسازی عجیب ابزار تقلب در بدن داوطلبان
  • تاریخ و ساعت پخش فینال قهرمانان آسیا؛ العین و یوکوهاما
  • مدل تازه تقلب در کنکور؛ پای ابزار جاسوسی در بدن وسط آمد!