Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسپنسر فیلمی است که غم و اندوه را به شکل یکدست و زیبا به تصویر درآورده است. فیلمی که قطعاً مایه ناراحتی و عصبانیت ملکه می‌شود و شاید همین رویه ضد سلطنتی آن باعث شد تا در اسکار ۲۰۲۲ کاملاً مهجور باقی بماند. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم-محمدباقر صنیعی منش: اسپنسر همانگونه که انتظار می‌رفت یکی از مهجورترین فیلم‌های اسکاری و همچنین سینمای جهان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلمی که باید آن را یکی از ضدسلطنت انگلیسی‌های تمام دوران نامید. اثری که بدون شک ملکه انگلیس و خانواده او را ناراحت می‌کند خصوصاً که در همین دو سال قبل نیز سریال "تاج" چندان مایه خوشحالی آنان نشد و گویا صنعت سرگرمی‌سازی قرار است روی این خانواده باز هم زوم کند و از خجالت آنان درآید.

چهره واقعی دایانا به همراه همسر و پسرانش

"اسپنسر" روایت برشی از زندگی "دایانا اسپنسر" همسر "چارلز" شاهزاده انگلیسی و عروس ملکه انگلیس است. عروسی که مشکلات و حواشی زندگی او تا مدت‌ها تیتر یک رسانه‌های انگلستان بود. او به‌خاطر عدم تناسب روحی و فرهنگی میان خود و با خانواده سلطنتی در فشار شدیدی زندگی می‌کرد و این شرایط و وضعیت را به خوبی "پابلو لارین" کارگردان فیلم به کمک قلم "استیون نایت" ( از نویسندگان پیکی بلایندرز و SEE) در فیلم شکل داده‌اند. البته بازی خوب "کریستن استوارت" نیز برای ایفای نقش شخصیت دایانا خصوصاً با آن عقده‌های ناشی از محدودیت‌ها و اصول سفت و سخت درباری که هرکسی غیر از خود اعضای خانواده آن را نمی‌توانند تحمل کنند، اثرگذار است.

فضای فیلم به شدت ابری و مه‌آلود است که البته به‌خاطر شرایط جوی لندن بسیار طبیعی است، اما کارگردان فضای ابری بیرون را با اتمسفر گرفته و غبارآلود داخل کاخ به خوبی پیوند زده و باعث شده تا جوی یکدست از غم و اندوه سرنوشت عروس مفلوک به تصویر کشیده شود. رگه‌های توهمی فیلم که ارجاعاتی به زندگی "آنی بولین" همسر دوم هنری هشتم و مادر الیزابت اول که او نیز به‌خاطر بی‌رحمی‌ها و سیاست‌های خودپسندانه شاه زندگی سختی داشت و در نهایت اعدام شد، ضمن آنکه به توضیح بهتر شرایط روحی بغرنج دایانا برای تماشاگر کمک می‌کند، خبر از ریشه «خشونت تشریفاتی» چندصدساله این قصر دارد.

خشونت تشریفاتی که از همان ابتدای فیلم با ورود گروهان نظامی به  آشپزخانه دربار برای آوردن مواد غذایی و میوه و سبزیجات  درون جعبه مهمات نشان داده می‌شود که نشان از اوج تکبر و ایزوله بودن خاندان سلطنتی دارد. این تم به مرور در لابلای سنت‌های خسته‌کننده و احمقانه خاندان سلطنتی خود را نشان می‌دهد. سر فلان ساعت باید صبحانه را با آداب خاص خورد و همین‌طور ناهار و شام را. برای شام باید فلان لباس را حتما پوشید و گردنبند سنگین مروارید را عروس بپوشد. در سرمای زمستان شوفاژهای کاخ بسته است و باید برای گرمای اتاق هنگام خواب از پتوهای سنگین استفاده کرد و به قول دایانا زیر آن خفه و دفن شد. و از همه خودپسندانه‌تر و البته خنده‌دارتر وزن کردن اعضای خانواده قبل از مراسم و مهمانی است تا ببینیم قبل از غذا خوردن چند کیلو هستیم؟!

رفتار و آداب دربار برای قرن‌ها قبل است اما گویا مقدس‌ترین قوانین جهان‌اند. این را ملکه و افراد خاندان به خود قبولانده‌اند، اما دایانا زیر بار این اراجیفی که آن را تزیین کرده‌اند نمی‌رود. او تحمیق و بی‌احترامی به شعور خود را بزرگترین آسیبی می‌داند که در طول زندگی‌ نسیبش شده است. اگر ما فیلم را به عنوان یک محصول فرهنگی و اجتماعی ببینیم و بخواهیم تفسیر جامعه‌شناسانه از آن ارائه دهیم، می‌توان گفت که اسپنسر سخن مردم انگلیس است با دربار و زندگی آنان. نفرت دایانا به عنوان چهره‌ای که دوست دارد مانند مردم باشد و مردم هم او را دوست داشتند، باعث می‌شود تا خشم او بدلی از نفرت مردمی شود که خشم خود را از آنان بارها در رسانه‌های مستقل اعلام کرده‌اند. خصوصاً بعد از مصاحبه سال گذشته شاهزاده هری و همسرش مگان مارکل که به نوعی افشاگری از داخل دربار بود و در آن تصویری خشک و بی‌عاطفه از خانواده سلطنتی انگلیس ارائه دادند و حتی ادعا کردند که رفتارهای نژادپرستانه و بی‌تفاوت اعضای ارشد خانواده سلطنتی باعث شده بود که مگان مارکل به فکر خودکشی بیفتد، این نفرت از سوی مردم انگلیس دوچندان شد.

با اینکه مسئله فیلم همین آزار و اذیت‌هایی است که به دایانا می‌رود، ریتم فیلم کند و خسته‌کننده نیست. دیدن بداخلاقی‌های خانواده شوهر شاهزاده نسبت به عروس و اینکه او چگونه از این بند رها می‌شود، برای هر انسان علاقمند به داستان و سینما جذاب است. دایانا این فضای مه‌آلود درون قصر که او را به مرز خودکشی رسانده است را در نهایت می‌شکند و انتقام خود را با بردن پسرانش که در واقع نوه‌های ملکه‌اند به بیرون از کاخ و تحقیر ملکه می‌گیرد. سکانسی که او با بچه‌ها با لباس دلخواهشان سوار بر ماشین آهنگ راک گوش می‌دهند و از یکی از برندهای مشهور شهر مرغ کنتاکی سفارش می‌دهند، به خوبی می‌گوید که دایانا کیست و تا به‌حال در چه فشار و تنگنایی زندگی می‌کرده است. او کاملاً دوست دارد برخلاف رویه ملکه و دربار مانند مردم زندگی کند و با این حساب پیام فیلم خصوصاً با تصویری که از ملکه و خاندان نشان می‌دهد به‌شدت علیه دربار است.

حال فیلمی با سبک و اصولی درست که در جای خود نشسته و به زیبایی آسیب روحی و انباشت خشم یکی از شخصیت‌های جنجالی تاریخ انگلیس را نشان می‌دهد، تنها به‌خاطر حرف درستش و گفتن حقیقتی پنهان از درون این خانواده در مراسم اسکار به شدت تحریم می‌شود و تنها با نامزدی در بخش نقش اول زن برای استوارت حضور پیدا می‌کند که آن هم بی‌نتیجه باقی می‌ماند.

پشت‌پرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر از "سهم‌خواهی" تا "حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه" ، در گفت‌وگوی 3 ساعته با مسعود نقاش‌زادهنگاهی به فیلم "کوچه کابوس" | دنیای وحشتناک هیولای درون

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اسکار هالیوود اسکار هالیوود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۱۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوید رایا و دریافت گل در بازی‌های خارج از خانه لیگ برتر انگلیس پس از 604 دقیقه

دروازه بان اسپانیایی با اشتباه خود به روند فوق العاده اش پایان داد.

طرفداری | داوید رایا بالاخره پس از 604 دقیقه در بازی های خارج از خانه لیگ گل خورد.

تاتنهام و آرسنال در چارچوب هفته 35 لیگ برتر انگلیس به مصاف هم رفته اند و در حالی این بازی با نتیجه 3-2 به سود توپچی ها به پایان رسید که گل اول تاتنهام روی اشتباه عجیب داوید رایا به ثمر رسیده است. رایا قصد بازیسازی از عقب زمین را داشت ولی به اشتباه، توپ را در پشت محوطه جریمه به کریستین رومروی پیش تاخته سپرد تا این مدافع آرژانتینی به راحتی دروازه تیم مهمان را باز کرده و یکی از گل‌های دریافتی را جبران کند.

این گل اولین گل دریافتی داوید رایا در بازی های خارج از خانه لیگ برتر انگلیس پس از 604 دقیقه بود. او پیش از این مقابل وولورهمپتون، برایتون، منچسترسیتی، شفیلدیونایتد، برنلی و وست هم کلین شیت کرده بود و آخرین گل دریافتی خارج از خانه او در لیگ برتر انگلیس پیش از بازی امروز، به دقیقه 89 بازی مقابل ناتینگهام فارست باز می گشت.

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • داوید رایا و دریافت گل در بازی‌های خارج از خانه لیگ برتر انگلیس پس از 604 دقیقه
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • بهره مندی بیش از ۱۷۷ هزار نفر از خدمات روانشناسی
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • نیم نگاهی به زندگی شهید محمد سهرابی‌ثانی
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه