Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@01:24:30 GMT

خطر سلامت قلب با مصرف روغن جامد و نیمه جامد

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۲۹۷۹

خطر سلامت قلب با مصرف روغن جامد و نیمه جامد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، مصرف روغن‌های جامد و نیمه جامد، باعث رسوب اسیدهای چرب اشباع در رگ‌ها، آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق)، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته قلبی می شود. بر اساس نتایج آخرین یافته‌های علمی در جهان، مصرف روغن‌های جامد و نیمه جامد همچنین به علت دارا بودن اسید چرب ترانس بالا خطر بروز سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصصان مصرف خانگی روغن­‌های جامد را توصیه نمی‌­کنند روغن جامد به علت بافت مورد نیاز شیرینی­‌ها، عمدتاً در قنادی‌ها کاربرد دارد. اسیدهای چرب اشباع موجود در روغن جامد ابتلا به بیماری‌­های قلبی عروقی و انواع سرطان‌­ها را به دنبال دارد. اگر چه این روغن­‌ها درحال حاضر در کشور ما با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغن نیمه جامد تبدیل شده‌­اند که مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغن جامد دارند، اما باید توجه داشت که روغن نیمه جامد هم در مقایسه با روغن های گیاهی مایع، مقادیر بیشتری اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس دارد و مصرف آن‌ها خطراتی مانند افزایش کلسترول بد خون LDL ، تنگی و انسداد عروق قلبی و نهایتا سکته قلبی را به دنبال دارند. به ویژه افرادی که دچار اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند نباید از روغن جامد و نیمه جامد استفاده کنند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، توصیه می‌شود برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی - عروقی از روغن‌های مایع با منشاء گیاهی استفاده شود. چربی‌های مایع، روند بروز آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق) را کند می‌کند. روغن نباتی مایع درصد بسیار کمی اسید چرب اشباع و مقادیر قابل ملاحظه ای اسید های چرب غیر اشباع را که برای حفظ سلامت قلب ضروری است، دارند و میزان اسید چرب ترانس آن کمتر از ۲ درصد و در بعضی از روغن های مایع تقریبا صفر است که زیرو ترانس نامیده می شوند. مصرف روغن های مایع برای حفظ سلامت به روغن حیوانی و روغن نباتی جامد و نیمه جامد ارجحیت دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین نوروز 1401 انصارالله یمن روغن جامد اسیدهای چرب سلامت قلب مذاکرات وین نوروز 1401 انصارالله یمن قیمت گوشی جامد و نیمه جامد روغن جامد مصرف روغن چرب اشباع اسید چرب روغن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۲۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها

راضیه کشاورز ملکی با اشاره به هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه فضای مجازی، عدم‌اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی را از دلایل موثر در مصرف بالای دارو‌هایی دانست که بدون نسخه هم بفروش می‌رسند.

به گزارش ایلنا، به گفته وی، این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده، تاثیر بیشتر و بهبودی سریعتر است، یک باور غلط می‌باشد و هیچوقت نباید دارو‌های OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوز‌های بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده، استفاده کرد. اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد و اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه دارو‌های OTC ادامه پیدا کند، حتما عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت سلامت غذا و دارو همچنین توجه به فرهنگ‌سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه‌شده و بدون توجه به هشدار‌ها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این دارو‌ها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این‌باره آموزش‌های دقیق و فرهنگسازی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مردم نباید تصور کنند که این دارو‌ها خطرات و عوارض کمی دارند. مهم نحوه مصرف آنهاست که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز ملکی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو براساس دستورالعمل‌های روی برچسب، طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروسازی که در داروخانه حضور دارد، می‌باشد.

دیگر خبرها

  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید