Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@00:29:31 GMT

طلاق رجعی و بائن چه تفاوتی با هم دارند؟

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۷۹۱۰

طلاق رجعی و بائن چه تفاوتی با هم دارند؟

از نظر قوانین فقهی طلاق به دو نوع طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم می‌شود که هر کدام احکام خاص خودش را دارد، در ادامه به بررسی تفاوت طلاق رجعی و طلاق بائن پرداخته‌ایم.

مهم‌ترین تفاوت طلاق رجعی و بائن در این است که اگر طلاق رجعی باشد در مدت عده امکان رجوع وجود دارد و زن و شوهر بدون این که نیازی به خواندن دوباره صیغه عقد باشند میتوانند به زندگی با هم ادامه دهند، ولی در طلاق بائن چنین امکانی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منظور از عده نگه داشتن بعد از طلاق این است که زن بعد از طلاق تا مدتی مشخص نمی‌تواند با مردی دیگر ازدواج کند، عده برای زنانی که عادت ماهانه می‌شوند سه مرتبه پریود شدن و در مورد زنانی که عادت ماهانه نمی‌شوند، سه ماه و برای زن حامله تا زمان زایمان است.

در واقع قانون در طلاق رجعی به زن و شوهر مهلت می‌دهد تا تصمیم قطعی خود را در مدت این سه ماه بگیرند که میخواهند به جدایی ادامه دهند یا به زندگی کنار هم بازگردند. به همین دلیل در طول مدت عده شوهر می‌تواند به همسر خود برگردد و از طلاق منصرف شود.

طلاق رجعی

براساس تعریفی که در قانون وجود دارد، در طلاق رجعی در مدت عده بعد از طلاق، شوهر حق رجوع به زن را دارد. یعنی طلاق رجعی، طلاقی است که بعد از آن زن باید عده نگه دارد و با مرد دیگری وارد رابطه زناشویی نشود و در این مدت امکان رجوع وجود دارد؛ بنابراین در صورتی میتوان گفت طلاق رجعی است که:

• زن بعد از طلاق لازم باشد عده نگه دارد، ولی در طلاقی که عده ندارد مثل طلاق دختر باکره و زن یائسه، طلاق رجعی امکان پذیر نیست.

• بعد از طلاق بتوان رجوع کرد مثلا در طلاق بار سوم و طلاق خُلع که امکان رجوع وجود ندارد، طلاق بائن می‌شود.

طلاق بائن

با وجودی که در طلاق بائن زن باید عده نگه دارد، ولی بر خلاف طلاق رجعی، مرد نمیتواند بعد از طلاق به زن سابقش رجوع کند. بر اساس قانون انواع طلاق بائن عبارتند از:

• سه طلاقه شدن

طلاق قبل از نزدیکی، در صورتی که قبل از نزدیکی طلاق واقع شود، نیازی نیست زن عده نگه دارد.

طلاق زن یائسه، از آنجا که زن یائسه بعد از طلاق نیازی به عده نگه داشتن ندارد بنابراین امکان رجوع وجود ندارد.

• طلاق خُلع و مبارات

طلاق خلع به معنی مهرم حلال جانم آزاد است، یعنی زن به دلیل نارضایتی از شوهر یا مهریه می‌بخشد یا مالی به او میدهد تا طلاقش را بگیرد. در چنین طلاقی مرد حق رجوع ندارد مگر این که زن از دادن مال یا بخشیدن مهریه در مدت عده پشیمان شود و بخواهد مالش را پس بگیرد.

در طلاق مبارات، زن و شوهر از هم بیزارند و هر دو نمیخواهند با هم زیر یک سقف زندگی کنند. در این طلاق زن مالی به شوهر میدهد که به طلاق راضی شود، ولی نباید این پول بیشتر از مهریه باشد. تا زمانی که زن مالش را در مدت عده پس نگیرید طلاق بائن است و شوهر نمیتواند رجوع کند.

تفات طلاق رجعی و طلاق بائن

اولین تفاوت طلاق رجعی و طلاق بائن در این است که مرد میتواند در ایام عده بعد از طلاق بدون نیاز به خوانده شدن دوباره عقد به زن رجوع کند، ولی در طلاق بائن این امکان وجود ندارد و زن و مرد برای این که دوباره بتوانند به زوجیت هم در آیند باید عقد جدیدی بینشان خوانده شود.

بعد از طلاق بائن زن میتواند بلافاصله با مردی دیگر ازدواج کند، ولی در طلاق رجعی باید تا اتمام مدت عده صبر کند و در این مدت از نظر قانون حکم زن شوهر دار را دارد.

در طلاق رجعی، در مدت عده هر کدام از زوجین اگر فوت شود، دیگری از او ارث خواهد برد، ولی در طلاق بائن از آنجا که زوجیت بعد از خواندن صیغه طلاق به اتمام رسیده است هیچکدام حتی ۱ ساعت بعد از طلاق از دیگری ارث نمی‌برد.

از آنجا که در طلاق رجعی در مدت عده بعد از طلاق، زن هنوز در حکم زوجه مرد محسوب می‌شود، میتواند در منزلی که از قبل سکونت داشته است، بماند و مرد تا زمان به اتمام رسیدن عده حق بیرون کردن او را ندارد. ولی در طلاق بائن در مدت عده، نفقه زن بر عهده مرد نیست.

در طلاق رجعی نفقه زن درمدت عده بر عهده مرد است مگر این که طلاق به دلیل ناشزه بودن زن انجام شده باشد.

منبع: بیتوته

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طلاق گرفتن مسائل حقوقی طلاق رجعی و طلاق بائن طلاق رجعی عده نگه بعد از طلاق وجود ندارد مدت عده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۷۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) درخشش خیره کننده مهدی قایدی در امارات؛ بی‌توجهی آقای فوتبالیست به مهریه میلیاردی

مهدی قایدی این فصل در ۲۱ بازی ۹ گل زده و ۵ پاس گل داده تا جزو ۵ بازیکن برتر فصل امارات شناخته شود. درخشش مهدی قائدی در امارات در حالی رخ داده است، که در روز‌های اخیر برخی رسانه‌ها با اشاره به طلاق این بازیکن از همسرش نوشتند: «پس از طلاق و جدایی، همسر این بازیکن تمامی اموال و دارایی او را که به نام خودش بوده، ضبط کرده و حاضر به پس دادن نیست.

 این در حالی است که قیمت آپارتمان شمال شهر تهران، ویلای شمال و ماشین خارجی ستاره لژیونر چند برابر مهریه همسرش است، اما همسر این بازیکن این اموال را گرفته و مهریه هم می‌خواهد.»

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 منبع: مهر

tags # مهدی قایدی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • (ویدئو) درخشش خیره کننده مهدی قایدی در امارات؛ بی‌توجهی آقای فوتبالیست به مهریه میلیاردی
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر