۱۲ فروردین؛ روز اثبات حقانیت مردم سالاری دینی بود
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۱۵۸۵
ابوالفضل صدقی هدف ایجاد نظام مردم سالاری دینی را ایجاد حیات طیبه دانست و گفت: در نظام مردم سالاری دینی حاکم در جمهوری اسلامی ماهیت همه چیز خداوند است و ارزش قوانین در نهایت در راستای قوانین الهی سنجیده می شود و هدف حکومت علاوه بر ایجاد رفاه و امنیت، آخرت مردم است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابوالفضل صدقی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به تحقق مردم سالاری دینی در روز 12 فروردین ماه گفت: نخستین صحنه مشارکت مردم در عرصه سیاسی، اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این روز شکل گرفت و در واقع این روز را می توان زاد روز نظام جمهوری اسلامی دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این تحلیلگر سیاسی در ادامه اذعان کرد: در این روز بزرگ و مهم برای نخستین بار بعد از صدر اسلام، نظامی پا به عرصه وجود گذاشت که دارای دو رکن مهم مردمی و الهی بودن است.
وی در توضیح نظام مردم سالاری دینی و تفاوت آن با حکومت های لیبرال دموکرات اذعان کرد: حکومت ها ونظام های مردم سالاری برآمده از دموکراسی غیرمکتبی است که در آن حکومت خود را متعهد و ملتزم به مکتب خاصی نمیداند و صرفاً این رأی مردم است که در تنظیم قوانین و مقررات و انتخاب مجریان نقش دارد.
صدقی خاطر نشان کرد: اگر چه در نظام های دموکراتیک دنیا در ظاهر مردم تعیین کننده مسیر حکومت هستند، اما در عقبه آنها نظام های سرمایه داری بر مردم تسلط دارند.
بنا به گفته این کارشناس سیاسی این نوع دموکراسی و مردم سالاری به دنبال سکولاریسم و کناره گیری دین از حوزه عمومی و واگذاری امور دنیا به دست عقل بشری است، بر این اساس حتی اگر مردم در وضعیتی خاص بر امر نامشروعی توافق کنند و رأی دهند، لازم الاجرا خواهد بود.
این تحلیلگر و کارشناس سیاسی هدف ایجاد نظام مردم سالاری دینی را ایجاد حیات طیبه دانست و افزود: در نظام مردم سالاری دینی حاکم در جمهوری اسلامی ماهیت همه چیز خداوند است و ارزش قوانین در نهایت در راستای قوانین الهی سنجیده می شود و هدف حکومت علاوه بر ایجاد رفاه و امنیت، آخرت مردم است.
صدقی در پاسخ به شبهه ای که آیا با برگزاری رفراندوم مجدد نتیجه رای سال 58 تکرار خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: بسیاری از کشور های مدعی دموکراسی در دنیا مانند آمریکا حتی یک بار هم رفراندوم در مورد آنها انجام نگرفته، اما در کشور ما دو بار رفراندوم برگزار شده و حقیقتا مردم مسلمان کشور ما حکومت دینی و نظام دینی را می خواهند اما با برخی افراد نالایق در راس دولت ها مخالف هستند و در کل اکثریت مردم فارغ از هر نژاد و قومیت و گرایش سیاسی با اصل نظام موافق هستند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: نظام مردم سالاری دینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۱۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلایل مظلومیت امام صادق(ع) از زبان آیتالله علمالهدی
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد اما اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیتالله سیداحمد علمالهدی در آیین عزای سالروز شهادت امام صادق(ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد،اظهارداشت: ارزشمندترین سوگواره امام صادق(ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علیابن موسیالرضا(ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان میدهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز بهجز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمیکند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق(ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو میشد.
وی ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق(ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سوء ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَکبنا بِه فَهُوَ شَریک مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق(ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها موردظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
وی تأکیدکرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق(ع) فقط یک عالم نبود که عدهای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق(ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق(ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.
آیت الله علمالهدی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگردپرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیت ها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
وی بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. بهخاطر همین موضوع بود که علیابن ابیطالب(ع) را در محراب، حسین ابنعلی(ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایتها را درحق آن ها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا میزند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید میتازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق(ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب میکشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین اینچنین هستند.
انتهای پیام/282/.