Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@04:56:00 GMT

رویای تعبیر نشدنی ناتوی عربی-صهیونیستی

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۳۷۳۳

رویای تعبیر نشدنی ناتوی عربی-صهیونیستی

به گزارش الف، تشکیل ارتش مشترک عربی هفتاد سال قبل به فاصله کوتاهی از تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی مطرح شد اما هرگز به مرحله اجرا در نیامد.  بعد از وقوع تحولات جهان عرب در سال ۲۰۱۱ موسوم به «بهار عربی»  که هدف آن سرنگونی نظام سوریه و تشکیل یک منطقه عربی وابسته به سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بود بار دیگر مسئله تشکیل ارتش مشترک عربی  به میان آمد که آمریکایی‌ها نیز از آن حمایت کرده و به عنوان «ناتو عربی» از آن یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به این طرح قرار بود عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عمان، قطر، بحرین و اردن ناتو  عربی را تشکیل بدهند. ماهیت و اهداف تشکیل این ارتش مشترک عربی نشان می‌دهد که برخلاف ادعاهای مطرح شده در این زمینه تشکیل ناتوی عربی نه تنها موجب نگرانی صهیونیست‌ها نمی‌شود بلکه در خدمت آنها نیز هست.  در واقع تشکیل ناتوی عربی یک طرح آمریکایی است نه طرح عربی و هدف آن مقابله با نفوذ ایران در منطقه و تضعیف قدرت محور مقاومت است.  به همین دلیل رژیم صهیونیستی همواره از چنین طرحی حمایت می‌کرد.

بعد از ناکامی آمریکا و متحدان آن در براندازی نظام سوریه و شکست تروریسم در این کشور به دست ارتش عربی سوریه و متحدان آن از محور مقاومت، طرح تشکیل ناتو عربی تقریبا لغو شده بود  تا این که چندی پیش «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که طی سال جاری میلادی به کشورهای سازشکار بحرین و امارات سفر داشته است پیشنهادی در این زمینه مطرح کرد.  به گزارش منابع خبری، بنت به کشورهای حوزه خلیج فارس پیشنهاد داده تا یک ائتلاف ناتو عربی با مشارکت اسرائیل تشکیل دهند.

بنابراین به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی بعد از امضای توافق سازش با چند کشور عربی به ویژه در منطقه خلیج فارس و تبدیل کردن این کشورها به پایگاه جاسوسی و نظامی خود، برای مرحله جدیدی برنامه‌ریزی کرده است که در آن اسرائیل کنترل ارتش‌های عربی را به دست بگیرد.

بعد از سفر مکرر مقامات رژیم صهیونیستی به بحرین و امضای قراردادهای  نظامی متعدد با رژیم آل خلیفه کارشناسان صهیونیست اعلام کردند که اسرائیل درباره ابتکاری برای ایجاد یک ائتلاف با حضور کشورهای حوزه خلیج فارس علیه ایران با این کشورها صحبت کرده است.

این فرضیه زمانی تقویت می‌شود که چندی قبل منابع خبری فاش کردند «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با همتای قطری خود دیدار کرده  و منابع گزارش می‌دهند موضوع نشست آنها درباره درخواست اسرائیل از قطر برای پیوستن به ائتلاف عربی -صهیونیستی برای مقابله با ایران و همچنین امکان نصب رادار هشدار سریع پیشرفته اسرائیلی در قطر بوده است.

صهیونیست‌ها زمانی در این تصمیم جدی شدند که حزب الله لبنان درباره پیشرفت ناوگان پهپادی خود صحبت کرده و بلافاصله بعد از سخنان سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در این زمینه ، پهپاد «حسان» مقاومت لبنان موفق شد به عمق ۷۰ کیلومتری فلسطین اشغالی نفوذ کرده و بعد از پرواز ۴۰ دقیقه‌ای بر فراز آسمان اراضی اشغالی، سالم  به پایگاه خود در جنوب لبنان برگردد.  بنابراین صهیونیستها در تلاش برای ایجاد ائتلافی با کشورهای عربی جهت مقابله با خطر پهپادها هستند.  البته این تنها یکی از اهداف فرعی تشکیل ناتوی عربی با مشارکت رژیم صهیونیستی است.

پیش از این یک بار در فوریه ۲۰۱۷ «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی به موضوع ناتوی عربی اشاره و اعلام کرده بود که زمان تشکیل یک اتحاد رسمی با کشورهای عربی فرا رسیده است.  او همچنین برای ترغیب رژیم‌های عربی جهت پیوستن به چنین ائتلافی مدعی شد کشورهای میانه‌رو سنی باید بدانند که بزرگ‌ترین خطر آنها اسرائیل و صهیونیسم و یهودیان نیستند بلکه ایران است.

اما ناظران معتقدند که موانع تشکیل ناتوی عربی از هفت دهه گذشته همچنان پابرجاست؛ ضمن اینکه پیوستن رژیم صهیونیستی به چنین ائتلافی نیز مشکل آفرین بوده و می‌تواند موانع جدید ایجاد کند.

در وهله نخست کشورهای عربی بعد از پایان دادن به محاصره قطر در ژانویه سال گذشته تلاش کردند بحران خلیج‌فارس را حل کنند اما واقعیت آن است که  وضعیت دوگانگی و اختلاف در میان کشورهای عربی هنوز پابرجاست و همچنین اختلافات سیاسی نیز میان آنها وجود دارد. در نوع  روابط آنها با جمهوری اسلامی ایران نیز اختلافاتی دیده می‌شود. با وجود خصومتی که در سیاست کشورهایی مانند عربستان سعودی و بحرین و امارات مقابل ایران دیده می‌شود این کشورها و سایر شیخ نشین‌های خلیج فارس تاکنون از ایجاد یک ائتلاف بزرگ ضد ایرانی امتناع ورزیده‌اند.

از طرف دیگر تجربه ناموفق تشکیل ائتلاف عربی علیه یمن و پیامدهایی که گریبانگیر اعضای این ائتلاف به ویژه عربستان سعودی و امارات شد موجب می‌گردد تا کشورهای عربی از تکرار این سناریو خودداری کنند.

علاوه بر همه اینها پیوستن رژیم‌صهیونیستی به یک ائتلاف عربی عملاً مشروعیت آن را سلب می‌کند؛ چراکه ملت‌های کشورهای عربی بر خلاف رژیم حاکم بر این کشورها همچنان به ملت و آرمان فلسطین وفادار هستند و ایجاد ائتلاف با اسرائیل را نامشروع می‌دانند.  همچنین کشورهای عربی می‌دانند که با تشکیل ائتلاف نظامی با رژیم صهیونیستی عملاً در مقابل محور مقاومت قرار می‌گیرند که همین مسئله پیامدهای نامعلومی برای آنها خواهد داشت.

به طور کلی رژیم صهیونیستی و آمریکا با ترویج ایران‌هراسی در منطقه عربی قصد دارند که از این کشورها به عنوان سپر دفاعی اسرائیل استفاده کنند؛ چرا که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها معتقدند وقوع یک جنگ منطقه‌ای دیر یا زود اجتناب ناپذیر خواهد بود و  این کشورهای عربی هستند که باید  به نیابت از اسرائیل وارد جنگ شده و از پایان موجودیت این رژیم جلوگیری کنند.

منبع: الف

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی تشکیل ناتوی عربی کشورهای عربی تشکیل ناتو خلیج فارس یک ائتلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۳۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حاشیه نشست بریکس در مسکو با اشاره به تحولات منطقه تاکید کرد: وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در مسکو در جمعه خبرنگاران در خصوص این نشست گفت: مجموعه بریکس یه نقش بسیار جدی و موثری در تحقق چندجانبه گرایی در عرصه مناسبات بین المللی دارد.

وی افزود: نشست امروز نخستین نشست در سطح خودش از چند جهت مهم بود؛ نخستین نشستی بود که مجموعه بریکس در موضوع مهم فلسطین و سایر مسائل مهم غرب آسیا برگزار کرد و مسئولان عالی وزارت خارجه های کشورهای عضو بریکس در این نشست مواضع و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

باقری با اشاره به اهمیت این نشست اظهار داشت: همه اعضا به اتفاق بر توقف جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه تاکید داشتند و اراده خودشان را برای ایفای نقش در جهت کمک به مردم فلسطین به ویژه دسترسی مردم فلسطین به کمک‌های انساندوستانه ابراز کردند.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین گفت: در این چارچوب ایران با تاکید بر مواضع اصولی خود، تصریح کرد تا زمانی که ریشه مسئله فلسطین که همانا در تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی است حل نشود، قطعا اقدامات دیگر جنبه تسکینی دارد و نمی‌تواند مسئله را حل کند. به همین جهت است که در طول 75 سال گذشته هیچ نسخه‌ای به نتیجه نرسیده، زیرا معطوف به این ریشه و موضوع اصلی که تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی است پرداخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه درباره موضوعات دیگر منطقه و تنش‌ها بحث شد، ادامه داد: این نکته مورد تاکید طرف ایرانی بود که وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است. اگر این اختیار به ملت‌های منطقه داده شود که خودشان برای آینده تصمیم بگیرند و بیگانگان بر اساس منافع نامشروع خودشان در منطقه دخالت نکنند، زودتر می‌توانیم به ثبات و پایداری در منطقه دست پیدا کنیم.

باقری افزود: نکته مهم دیگر این است که ایران در این نشست به طور جدی تاکید کرد که حاضر است از همه ظرفیت‌های خود برای تحکیم ثبات و بسترسازی برای توسعه کشورهای منطقه و تامین رفاه ملت‌های منطقه استفاده کند و این اراده جدی را حاضر است با دیگر اعضای بریکس به اشتراک بگذارد.

وی با بیان اینکه این نشست از این جهت که اولین نشست بود که ایران به طور رسمی در یک موضوع بسیار مهم در منطقه و جهان در میان اعضای بریکس قرار گرفته بود، شرکت کرد، گفت:  در این جلسه مسئله حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق مورد توجه قرار گرفت و رییس جلسه به طور صریح این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کرد و این اقدام صهیونیست‌ها را هم در امتداد رویکرد و سرشت تجاوزگری صهیونیست‌ها برشمرد.

باقری خاطر نشان کرد: ما در این جلسه تاکید کردیم که پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق حق قانونی ایران بوده و در چارچوب اقدام متقابل و ایران در قبال هرگونه تعدی و تعرض به سرزمین، منافع و شهروندانش به طور جدی، صریح و بسیار سخت پاسخ خواهد داد.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: ما نشان دادیم در پاسخ قاطعی که به جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها انجام دادیم، راه حل صیانت از ثبات و پایداری منطقه سرجای خودش نشاندن متجاوز است. تا زمانی که متجاوز برای تجاوزگری پاداش دریافت کند یا سکوت ببیند، ما نباید امید به ثبات در منطقه داشته باشیم. 

وی در آخر تصریح کرد: اقدام ایران در پاسخ به جنایت رژیم در سوریه علاوه بر اینکه حق قانونی ایران بود، نشان دهنده اراده ایران برای تحکیم ثبات در منطقه بود.

کلید "برقرای ثبات" توقف جنایات رژیم اسرائیل استآغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نظرسنجی هاروارد چگونه تعبیر شد؟/ عواقب اصرار بر جنایت
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • وزرای دفاع عضو شانگهای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت/ تبدیل شدن نوار مرزی شمال اسرائیل به شهر ارواح+ فیلم
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح+ تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • اسرائیل؛ اسم رمز سکوت تاریخی اعراب!