Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@22:55:24 GMT

عدم مصرف کود پایه عامل کاهش عملکرد مزارع گندم

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۴۷۴۶

عدم مصرف کود پایه عامل کاهش عملکرد مزارع گندم

علیرضا مهاجر در نشست شورای کشاورزی شهرستان‌های داراب و زرین دشت گفت: ما در سال‌های ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ آمار گرفته ایم، کود پتاس و فسفر تقریبا استفاده نشده و تماما کود اوره مصرف شده است که در کاهش تولید بیش از خشکسالی اثر گذار بوده است.

این مقام مسئول گفت: شروع سال جدید با دو اتفاق میمون و انقلابی افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و تعدیل قیمت کود‌های شیمیایی مواجه بوده است و این اقدام بر دولت هزینه سنگینی وارد خواهد کرد و یارانه پرداختی دولت برای کود‌های شیمیایی به ۷۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او؛ همه این‌ها برای این است که بخش کشاورزی بتواند به موقع کارش را خوب انجام دهد و در امنیت غذایی نقش بسزایی که دارد نقش آفرین باشد.

مهاجر می‌گوید: مصرف کود پتاس نقش اساسی در کنترل تنش‌های جوی همچون سرما، گرما، خشکی و مقاومت به آفات و بیماری‌ها دارد و نقش این کود در زراعت و باغبانی همسو و ارزشمند است؛ نقش هر کودی برای کار خاصی است و اگر یک کود را بدهید دو کود دیگر را ندهید نتیجه نمی‌گیرید.

او موارد ذکر شده را علت تخصیص یارانه بیشتر برای کود‌های پایه از طرف دولت دانست و اضافه کرد: این اقدام باعث می‌شود تا کشاورز به موقع به مزرعه بدهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دولت محترم بر افزایش ضریب امنیت غذایی تاکید دارد، گفت: به همین منظور از سال زراعی جاری طرح کشت قراردادی گندم کلید خورده است که به تدریج اکثر محصولات اساسی را کشت قراردادی می‌کنیم.

مهاجر به خشکسالی شدید در شهرستان زرین دشت نیز اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مناطق این شهرستان شوری آب بالای ۸ تا ده هزار واحد است، در آینده در این مناطق با یک کویر مواجه ایم باید یک فکر اساسی برای تقابل با آن کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کاهش عملکرد مزارع گندم جهاد کشاورزی خشکسالی های اخیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۴۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاقیت معلم مراغه‌ای در ایجاد نگرش مصرف بهینه آب

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی نسرین بایزید آموزگار پایه اول دبستان شهید بهروز نژاد در قالب تجربه‌ای تربیتی جدید در رفتار و نگرش دانش آموزان تغییر ایجاد کرده و منجر به بهبود مصرف بهینه آب شده است.

این معلم مراغه‌ای گفت: از طریق داستان‌گویی، مدال قطره آب، بطری تزیین شده آب و نمایش فیلم‌ها روش درست مصرف کردن آب را به دانش آموزان آموزش داده است.

وی افزود: این دانش آموزان در مدرسه با مدال آبی که بر گردن آویخته اند حامل انتقال پیام درست مصرف کردن آب به سایر دانش آموزان هستند.

نسرین بایزید گفت: دانش آموزان نگهبان آب، در منزل نیز مرتب به اعضای خانواده درخصوص صرفه جویی در مصرف آب تذکر می‌دهند.

وی افزود: با هدف فرهنگ سازی بهینه مصرف کردن آب و یا هر نعمت دیگر لازم است در همه مقاطع تحصیلی اقدامات مشابهی به اقتضای سن و پایه تحصیلی دانش آموزان اجرا شود.

معلم مراغه‌ای با این خلاقیقت خود در جشنواره تجارب برتر تربیتی وزارت آموزش و پرورش برگزیده کشوری معرفی شده است.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برداشت ۵۰ درصد گندم خوزستان/میزان خسارت بارندگی به اراضی اعلام می‌شود
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • بازدید مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از مراکز خرید گندم در خوزستان
  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • کمیته فنی هوای پاک برای ممنوعیت سوزاندن بقایای کشت گندم برگزار شد 
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • معرفی معلم مراغه‌ای به عنوان برگزیده کشوری
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • خلاقیت معلم مراغه‌ای در ایجاد نگرش مصرف بهینه آب