Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پایان سال ۱۴۰۰ نرخ تورم ۱۲ماهه نسبت به پایان دولت قبل ۴ واحد درصد کمتر شد. همچنین تورم نقطه به نقطه ۸٫۹ واحد درصد و تورم ماهانه ۲٫۲ واحد درصد نزول پیدا کرده است.

به گزارش ایران اکونومیست، تورم به مفهوم افزایش سطح عمومی قیمت‌ها یا کاهش مستمر قدرت خرید، از جمله مهمترین مشکلات اقتصاد مردم و عمده‌ترین چالش‌های پیش‌ روی دولت‌ها و سیاستگذاران اقتصادی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پدیده اقتصادی همواره سیاستگذاران و متولیان اقتصادی را بر آن داشته است که سیاست تثبیت قیمت و کاهش تورم را به عنوان هدفی مهم برای کاهش آثار سوء قدرت خرید بر زندگی مردم مدنظر داشته باشند و در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

ثبت رکودهای جدید تورمی در دولت گذشته

دولت گذشته سال‌های پر فراز و نشیبی را از حیث تورم پشت سر گذاشت؛ در این دوره رکوردهای جدیدی ثبت شد. طبق گزارش مرکز آمار این دولت اقتصاد را با تورم ۳۵ درصد تحویل گرفت و با تورم ۴۵٫۲ درصد تحویل داد. و طبق گزارش بانک مرکزی با تورم ۵۷ درصد تحویل داد که بالاترین تورم تاریخ در ۷۰ سال اخیر است.

بررسی نرخ تورم در هشت سال گذشته نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۷ دوره‌ای خاص به لحاظ تورمی بود. در این سال با خروج آمریکا از برجام شاهد افزایش قیمت ارز بودیم و مدیریت اشتباه باعث تولد ارز ترجیحی یا همان دلار ۴۲۰۰ شد که بنا به اذعان بسیاری سرمنشأ بسیاری از رانت‌ها و فسادها بود.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در اسفند ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن  به ترتیب ۷۴٫۴ و ۳۶٫۹ درصد رشد داشت.

سال ۱۴۰۰ که آخرین سال سکانداری کشور توسط دولت گذشته بود تورم نقطه به نقطه تا مرز ۵۰ درصد پیش رفت و به ۴۹٫۵ درصد رسید و در مردادماه ۴۳٫۲ درصد شد. همچنین تورم سالیانه با هفت درصد رشد از ابتدای سال به ۴۵٫۲ درصد در مردادماه رسید که بالاترین حد تورم در دولت گذشته بود.

 تورم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در مردادماه ۱۴۰۰  به ۵۷٫۱ درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ۳۹٫۶ درصد رسید.  افزایش قیمت‌ها در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ملموس‌تر بود.

حرکت نرخ تورم برمدار نزول

بررسی داده‌های آماری حاکی از این است که با شروع به کار دولت سیزدهم ، نه تنها روند رو به رشد نرخ تورم کنترل شد، بلکه سیر نزولی پیدا کرد.  

در پایان سال ۱۴۰۰ نرخ تورم ۱۲ماهه نسبت به پایان دولت قبل ۴ واحد درصد کمتر شد. همچنین تورم نقطه به نقطه ۸٫۹ واحد درصد و تورم ماهانه ۲٫۲ واحد درصد نزول پیدا کرده است.

اگرچه زمان کوتاهی از فعالیت دولت گذشته و نمی‌توان انتظار داشت طی نیم‌فصل اتفاقات خارق‌العاده‌ای رخ دهد اما در همین زمان کوتاه و در شرایطی اپیدمی کرونا، جنگ‌هایی که در منطقه و کشورهای دیگر رخ داده، کاهشی شدن روند رشد تورم بی‌شک دستاورد بزرگی است. دستاوردی که به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی با ادامه این روند می‌توان امیدوار بود که در چند سال آینده نرخ تورم به ۱۵ درصد برسد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: نقدینگی ، دولت سیزدهم ، نرخ تورم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نقدینگی دولت سیزدهم نرخ تورم دولت گذشته واحد درصد نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۴۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم‌میهن آمریکا و انتساب رکورد تورمی روحانی به رئیسی!

تکرار یک دروغ بزرگ در نسبت دادن رکورد منفی دولت غربگرا به دولت رئیسی، به ماموریت دوره‌ای رسانه‌های زنجیره‌ای تبدیل شده و بلافاصله رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، اینترنشنال و... به این دروغ ضریب می‌دهند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:آخرین بار روزنامه هم‌میهن متعلق به کرباسچی تیتر اول خود را به «رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم» اختصاص دادند که بلافاصله از سوی صدای آمریکا بازنشر شد.

هم‌میهن با تکرار یک دروغ می‌نویسد: «رئیس دولت سیزدهم درست یک سال پیش در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برای مهار تورم و رشد تولید دستوراتی داد که در ۱۰ بند به دستگاه‌های مختلف کشور تکلیف شد. یک سال از این ۱۰ فرمان گذشته و حالا انتشار لیست تورم توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد نه‌تنها در مهار تورم موفقیتی حاصل نشده بلکه رکورد ۸۰ساله نرخ تورم توسط دولت سیزدهم شکسته شده و به بالای ۵۲ درصد رسیده است.

این رکورد از سال ۱۳۲۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است. پیش از این رکورددار تورم دولت ‌هاشمی با ۴۹/۴ درصد تورم بود. تورم بالا در سال‌های ۱۳۲۱ و ۱۳۲۲ نیز ناشی از پیامدهای جنگ جهانی دوم و اشغال ایران به دست متفقین بوده است.

گفتن ندارد که شعار انتخاباتی رئیسی نصف کردن تورم در گام اول و بعد تک‌رقمی کردن آن بود. دو سال تلاش دولت برای تحقق این شعار منتج به کاهش سرعت رشد نقدینگی شد. به‌طوری‌که از ۴۲/۸ درصد رشد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۷/۵ درصد در بهمن ۱۴۰۲ افت پیدا کرد.

همزمان درآمدهای نفتی هم در دولت رئیسی بالا رفت و به ۳۵ میلیارد دلار رسید درحالی‌که درآمدهای نفتی در سال ۱۳۹۹ حدود هشت میلیارد دلار بود. قاعدتاً تحت تاثیر کاهش رشد نقدینگی و پر شدن خزانه ارزی به‌عنوان دو عامل بسیار مؤثر بر نرخ تورم باید این نرخ کاهش پیدا می‌کرد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.

با وجود آنکه شتاب رشد نقدینگی کمی کندتر شد و ارزهای بیشتری به کشور آمد و همین ارزهای نفتی سبب تزریق به بازار و کشیدن ترمز رشد قیمت ارز تا حدی شد، ولی علت‌العلل تورم یعنی کسری بودجه دولت علاج نشد و فشار بر بانک‌ها و بر تامین این کسری مانع از کمتر شدن نرخ تورم شد».

درباره این تحلیل گفتنی است که اولا کسری بودجه با رکورد ۴۸۰ هزار میلیارد تومان و درآمدهای نفتی سقوط کرده، میراث دولت روحانی بود اما دولت رئیسی موفق شد ضمن احیای درآمدهای نفتی، کسری بودجه را هم کاهش دهد. ثانیا رکورد تورم نه مربوط به دولت رئیسی با رقم ۴۴ درصد، بلکه رقم ۶۰ درصدی متعلق به دولت روحانی است و این نتیجه معدل رشد اقتصادی تقریبا نزدیک به صفر در هشت سال دولت غربگراست. این رقم در دولت رئیسی به بیش از ۴ درصد - و هفت درصد در برخی مقاطع- افزایش یافت.

یادآور می‌شود روزنامه شرق هم با تکرار ادعای مشابه در اسفند ۱۴۰۱ مدعی شده بود تورم ۴۷ درصد بالاترین رکورد هفتاد سال اخیر بوده است. همچنین ایندیپندنت فارسی که توسط گروهک‌های اپوزیسیون اداره می‌شود، ادعا کرده بود: دولت انقلابی، رکورد ۸۱ ساله تورم در ایران را شکست.

دی ماه سال گذشته هم روزنامه سازندگی به نقل از«کمیته اقتصادی حزب کارگزاران» و با کتمان رکورد تورمی دولت‌های ‌هاشمی و روحانی مدعی شده بود دولت رئیسی با رکورد ۴۶ درصد، رکورددار نرخ تورم ۸۰ساله است(!)

روزنامه اعتماد هم چند ماه قبل به اسم نمودار، شکل مار کشیده و نوشته بود: «تورم دو سال دولت رئیسی، در برابر تورم هشت سال جنگ». ️اما در این نقاشی، نه نرخ تورم ۴۹ درصدی دولت ‌هاشمی درج شده و نه نرخ پایان دولت روحانی که به ۵۹.۳ درصد رسید!

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد
  • ۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم اجرا شد
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • هم‌میهن آمریکا و انتساب رکورد تورمی روحانی به رئیسی!
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • رفع چاله‌های بزرگ مسکن مهر در دولت سیزدهم
  • فرماندار: نارضایتی اجتماعی از هیچ دستگاه اجرایی در زهک پذیرفتنی نیست
  • شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم