Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@05:31:10 GMT

افراد اتیسم قبل از ۶ سالگی خدمات توانبخشی را دریافت کنند

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۴۱۳۷

افراد اتیسم قبل از ۶ سالگی خدمات توانبخشی را دریافت کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، افشین نعمتی گفت: خدمات کاردرمانی برنامه ریزی شده، مداوم و منظم، می‌تواند به کودکان طیف اتیسم در داشتن زندگی مستقل، کمک کند.

وی افزود: کودکان طیف اتیسم در تست‌های مربوط به تشخیص سندرم طیف اتیسم (ASD)، دارای نتایج غیر نرمال هستند. مثلاً این کودکان حس‌های متمایزی را در فرایند رشدی دارند و چون فرایند حسی – حرکتی و یکپارچگی حسی انسان برای زندگی عادی و معمول بسیار حائز اهمیت است، افراد طیف اتیسم در این زمینه با مشکل روبه رو می‌باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نعمتی ادامه داد: کودکان طیف اتیسم که هایپرسنس باشند، به دلیل اینکه محرک را به صورت بیش حسی و شدید احساس می‌کنند (برای مثال در لمس شدن مشکل دارند)، و اگر هایپو سنس باشند، محرک‌های عادی برای فرد نمی‌تواند عکس العمل لازم را ایجاد کند، در زندگی روزمره با مشکل روبه رو می‌شوند.

این فارغ التحصیل رشته کاردرمانی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در زمینه روند توانبخشی برای کودکان اتیستیک، گفت: این کودکان با تشخیص اولیه از سوی روانپزشکان و یا فوق تخصص نورولوژی اطفال، به بخش‌های کاردرمانی ارجاع داده می‌شوند که در بدو ورود این کودکان به برنامه توانبخشی، با انجام تست‌های مربوطه و بر اساس نوع و شدت بیماری، طبق پروتکل‌های تخصصی و استاندارد، برنامه توانبخشی در حیطه کاردرمانی و در صورت نیاز، همزمان در حیطه‌های گفتاردرمانی و…، خاص هر یک از بیماران تدوین می‌شود.

وی افزود: در فرایند توانبخشی، از طریق پروتکل یکپارچگی حسی، حس‌های پایه‌ای کودک را تعدیل می‌کنیم تا بتوانیم در مرحله بعد، اعمال حسی-حرکتی و درکی -حرکتی کودک را ارتقا ببخشیم.

کاردرمانگر کلینیک پزشکی-توانبخشی، گفت: در فرایند درکی-حرکتی، چالش‌های کودک در حین حرکت را به تدریج افزایش می‌دهیم و همزمان، حافظه کاری و عملکردهای چند جانبه او را تقویت می‌کنیم تا کودک بتواند از همه قابلیت‌های مغزی خود استفاده کند.

وی تاکید کرد: خدمات کاردرمانی، علاوه بر اینکه بر عملکرد حسی-حرکتی افراد اتیسم مؤثر است، هماهنگی حرکتی در اندام این افراد را ارتقا می‌دهد و سعی می‌کند تا در بازه زمانی مشخص، پیشرفت در عملکرد جسمی داشته باشد که با توجه به نیاز و شرایط هر یک از بیماران، خدمات کاردرمانی جسمی می‌تواند همزمان با خدمات کاردرمانی ذهنی و گفتاردرمانی، و با کمک گروهی از متخصصان مختلف حوزه توانبخشی (Teamwork) به بیمار ارائه شود.

نعمتی در پاسخ به سوالی مبنی بر سن مناسب برای دریافت این خدمات، اظهار داشت: با توجه به فرایند رشد مغزی، هر چه افراد در سنین پایین‌تر به ویژه قبل از ۶ سالگی در برنامه توانبخشی قرار بگیرند، تأثیرات خدمات روی بیمار بسیار بیشتر و چشمگیرتر خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد: افراد اتیستیک اگر در سنین رشد، به صورت مداوم و منظم، خدمات کاردرمانی جسمی و ذهنی دریافت کنند، نتایج حاصل از توانبخشی بیمار بسیار بیشتر و تأثیرگذاری آن در داشتن زندگی مستقل و انجام کارهای شخصی، به مراتب بیشتر است.

نعمتی، تداوم در دریافت خدمات توانبخشی و پیگیری دوره‌ای آن در بزرگسالی را در تقویت فعالیت‌های روزمره زندگی شخصی و عملکرد کاری (اکیوپیشنال پرفورمنس)، بسیار حائز اهمیت دانست.

وی تصریح کرد: لازمه تأثیرگذاری و ماندگاری آثار خدمات توانبخشی در بیمار، اجرای برنامه منظم و مداوم توانبخشی است، چرا که با توقف آن، قابلیت‌های به دست آمده توسط بیمار، به مرور کاهش می‌یابد.

نعمتی در پایان، با اشاره به امکانات توانبخشی در سطوح مختلف طیف اتیسم در کلینیک پزشکی-توانبخشی که تحت نظر اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فعالیت می‌کند، افزود: همه خدمات حوزه کاردرمانی تا دیگر خدمات مورد نیاز افراد طیف اتیسم از ابتدایی‌ترین تا پیشرفته‌ترین خدمات، در این کلینیک موجود است و با توجه به شرایط و نیازهای هر یک از این افراد، خدمات توسط درمانگران با تعرفه دولتی و حتی در خصوص برخی خدمات، به صورت رایگان ارائه می‌شود.

کد خبر 5457692

منبع: مهر

کلیدواژه: اختلال اتیسم دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی حوزه توانبخشی ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار کرونا کووید 19 واکسن کرونا سازمان غذا و دارو شیوع کرونا واکسیناسیون کرونا واکسن واکسیناسیون سفرهای نوروزی افسردگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قهوه خدمات کاردرمانی طیف اتیسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۴۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود

یک گروه کارشناسی توصیه کرد فرانسه باید استفاده از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی را برای کودکان و نوجوانان محدود کند.

به گزارش ایسنا، این گروه در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده جهانی نسبت به تاثیر منفی گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی بر ذهن‌ کودکان و نوجوانان، توسط امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تشکیل شده است.

این کارشناسان در گزارشی اعلام کردند کودکان زیر ۱۱ سال، باید از داشتن تلفن همراه منع شوند و استفاده از تلفن‌های هوشمند با قابلیت دسترسی به اینترنت، باید برای افراد زیر ۱۳ سال ممنوع شود. همچنین اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی باید برای کاربران زیر ۱۵ سال ممنوع شود و افراد زیر ۱۵ سال، فقط باید به پلتفرم‌هایی که اخلاقی تلقی می‌شوند، دسترسی داشته باشند. آنها گفتند قانونگذاران وظیفه دارند تصمیم بگیرند که چه پلتفرم‌هایی را می‌توان اخلاقی در نظر گرفت.

مکرون که به دنبال افزایش حمایت‌ها از خود در نظرسنجی‌های عمومی است، در ژانویه وعده داد پیش نویس قوانین سختگیرانه‌تری را برای محدود کردن زمان استفاده کودکان از گوشی و استفاده ازشبکه‌های اجتماعی معرفی کند. تلاش‌های او نشان‌دهنده نگرانی‌های روزافزون بین‌المللی در میان والدین، روان‌شناسان و سیاست‌گذاران است که فناوری‌های جدید ممکن است بیش از آنکه مفید باشد، به سلامت روان خردسالان، آسیب برسانند.

در این باره جراح کل آمریکا در سال میلادی گذشته، اعلام کرد شبکه اجتماعی می‌تواند به سلامت روان افراد کم سن و سال، آسیب عمیقی وارد کند و از شرکت‌های فناوری خواست از کودکان که مغز آنها در مراحل رشد حساسی است، حفاظت کنند.

این گروه کارشناسی که در آن، سروان موتون، متخصص مغز و اعصاب و آمینه بنیامینا، استاد روانپزشکی حضور دارند و همچنین شامل کارشناسان آموزش، حقوق و فناوری است، روز سه‌شنبه یافته‌های خود را به مکرون ارائه کرد.

در حال حاضر هیچ زمان مشخصی برای قانون جدید وجود ندارد و مشخص نیست که تا چه حد به توصیه‌های کارشناسان، عمل خواهد شد. این گروه اعلام کرد هر گونه حرکتی، باید بر تشدید قوانین برای شرکت‌های فناوری تمرکز کند. موتون در یک نشست خبری گفت: اینها کسانی هستند که در درجه اول مسئول هستند.

بر اساس گزارش رویترز، این گزارش همچنین نشان داد سپری کردن زمان طولانی در مقابل صفه گوشی، بر خواب کودکان تاثیر منفی می‌گذارد و یکی از عوامل چاقی مفرط آنها است. همچنین، شبکه اجتماعی می‌تواند خطر اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «دست مایو الکترونیک»در هلال احمر به تولید انبوه می رسد
  • دست مایوالکترونیک توسط مرکز توانبخشی هلال احمر به تولید انبوه می رسد
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • نورپردازی المان‌های شهری شیراز با رنگ آبی در روز جهانی اتیسم
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • توزیع 40 هزار اقلام توانبخشی بین معلولان خراسان جنوبی
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارایه می دهند
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارائه می دهند
  • آخرین آمار جمع آوری متکدیان و معتادان در تهران