Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-06@20:53:34 GMT

ژنوم کامل انسان توالی یافت

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۷۲۷۱

ژنوم کامل انسان توالی یافت

ایران اکونومیست-محققان ادعا می کنند بالاخره کل نقشه ژنتیک انسان را تکمیل کرده اند. به گفته آنها اکنون قطعات گمشده این معما حدود دو دهه پس از آغاز تحقیقات، تکمیل شده است.

یک تیم بین المللی از محققان اعلام کرد برای نخستین بار ژنوم کامل انسان را توالی داده است. این تحقیق در ژورنال ساینس منتشر شده است.

تلاش های قبلی برای توالی ژنوم انسان کامل نبودند زیرا فناوری های به کار رفته قادر به خواندن بخش هایی از دی ان ای نبودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی پس از آپدیت فناوری ها حدود ۸ درصد ژنوم انسان توالی نیافته بود.

اوان ایچلر از دانشگاه واشنگتن و یکی از دست اندرکاران تحقیق جدید در این باره می گوید: برخی از ژن هایی که سبب یگانگی انسان می شوند در حقیقت در این بخش تاریک ژنوم قرار داشتند. این تحقیق حدود ۲۰ سال طول کشید اما بالاخره انجامش دادیم.

به گفته محققان تصویر کامل ژنوم انسان، درک عمیق تری از تکامل و بیولوژی فرد فراهم می کند و همچنین به اکتشافات جدیدی در حوزه های سالمندی، سرطان و بیماری های قلبی منجر می شود.

نخستین پیش نویس از توالی ژنوم انسان در سال ۲۰۰۰ اعلام شد. ژنوم انسانی از حدود ۳.۱ میلیارد واحد زیرمجموعه دی ان ای( جفت هایی از پایه های شیمیایی به نام هایA، C،G و T )تشکیل شده است. ژن ها رشته هایی از جفت هایی از این حروف هستند که دستوراتی برای ساخت پروتئین ها را در برداند. باید توجه داشت پروتئین ها نیز بلوک های اصلی سازنده حیات هستند. انسان ها حدود ۳۰ هزار ژن دارند که در ۲۳ گروه به نام کروموزم ها دسته بندی شده اند. این کروموزوم ها در هسته هر سلول وجود دارند.

تا پیش از انجام این تحقیق شکاف هایی بزرگ و دائم در نقشه ژنوم انسان وجود داشت. این شکاف ها در مناطق مهمی نیز قرار داشتند.

در همین راستا یک محقق ژنومیک در دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز با آدام فیلیپی از انستیتو ملی تحقیقات ژنوم انسان همکاری کرد تا تیمی از محققان برای انجام یک پژوهش جدید توالی ژنوم انسان همراه بخش های گمشده آن را سازماندهی کند.

پژوهش های این گروه اطلاعات ژنتیک جدیدی به ژنوم انسانی افزود و اشتباهات قبلی را اصلاح کرد. همچنین این تحقیق نشان داد رشته هایی طولانی از دی ان ای شناخته شده نقش مهمی در تکامل و بیماری دارد. نسخه ای از این تحقیق سال گذشته منتشر شد.

تینگ وانگ از دانشگاه واشنگتن در این باره می گوید: این تحقیق در حقیقت ارتقای بزرگی در پروژه ژنوم انسانی است.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ژنوم انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۷۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیق و تفحص بین المللی برای محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌های فشرده خود در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، با حسین ابراهیم طه دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار از تلاش‌ها و فعالیت‌های ارزشمند دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در تنظیم و برگزاری اجلاس بانجول قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان با طرح پیشنهاداتی به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خاطرنشان کرد؛ اقدام دبیرخانه سازمان برای مستندسازی جنایات رژیم اسرائیل و ایجاد سازوکاری برای این موضوع، همچنین ایجاد واحدی در دبیرخانه برای رصد جنایات رژیم اسرائیل و انجام تحقیق و تفحص بین المللی برای محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی بسیار حائز اهمیت است و تحقق این امر می‌تواند به ابتکار آفریقای جنوبی کمک کند.

حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ضمن ابراز خرسندی از دیدار مجدد با دکتر امیرعبداللهیان، بر اهتمام ویژه سازمان همکاری اسلامی در پیگیری تجاوزات رزیم اسرائیل تاکید کرد.

وی همچنین ضمن استقبال از پیشنهادات حسین امیرعبداللهیان، آمادگی کامل دبیرخانه سازمان تحت مسئولیت خود برای همکاری با ایران را اعلام داشت.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با ارائه ارزیابی خود از آخرین اوضاع بغرنج فلسطین در سایه تشدید تجاوزات و جنایات رژیم اسرائیل، بر ضرورت هماهنگی و همکاری بین کشورهای اسلامی برای مقابله با این رژیم و حمایت از مردم فلسطین تاکید کرد.

کد خبر 6096730

دیگر خبرها

  • تلقین، خاطرات را تغییر می‌دهد!/ اثر تصویرسازی ذهنی بر حافظه
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • ارتش رژیم صهیونیستی درباره تلفات زیاد در کرم شالوم تحقیق می کند
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • پاسخگویی به مسائل شرعی فرصتی برای ارتباط مردم با روحانیت است
  • اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه
  • ۸۰۰۰ سال پیش، انسان‌ها به اعماق غار تاریک فرانسوی رفتند؛ اما چگونه؟ (+عکس)
  • تحقیق و تفحص بین المللی برای محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی
  • یک فرد را در چه سنی می‌توان «پیر» دانست؟