Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@05:33:27 GMT

مراقبات ماه مهمانی خدا| تأثیر برکت در افزایش رزق

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۸۸۷۰

مراقبات ماه مهمانی خدا| تأثیر برکت در افزایش رزق

رسول خدا صلی الله علیه و آله سه ویژگیِ رحمت، برکت و مغفرت را برای ماه مبارک رمضان بر شمردند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از ویژگی‌هایی که معصومین علیهم‌السلام برای ماه مبارک رمضان بر شمرده‌اند، ماه مهمانی خداوند متعال است، به این معنا که خداوند سفره‌ای از رحمت، مغفرت و برکت برابر مؤمنین پهن و فرصتی دوباره‌ برای بندگان خود برای استحمام روح از آلودگی‌ها و ناجوری‌ها فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرور ویژگی‌ها و مراقبات این ماه پر شرافت در بیان پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت مطهرشان به عنوان مربیان الهی و خزانه‌داران وحی، تذکری در جهت بهرۀ بیشتر از فضای معنوی ماه مهمانی خداست.

به عنوان نمونه امام رضا از امیر مؤمنان و ایشان از رسول خدا صلوات الله علیهم اجمعین نقل می‌کنند که روزی حضرت طی خطبه‌ای فرمود
 
أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ.

ای مردم، ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است. ماهی که نزد خدا، بهترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست.

خطبه پیامبر (ص) درباره اهمیت ماه رمضان

در این فراز، سه ویژگیِ برکت، رحمت و مغفرت به عنوان سه گزارۀ مهم برای ماه مبارک رمضان معرفی شده است. برکت در اصل «بَرْک» به معنی سینه شتر (و فراخی آن) است، یعنی شتر سینه خود را به زمین زد، سپس این کلمه به معنى دوام و رشد آمده و برکت در اصطلاح یعنى استقرار خیر از سوی خداوند، در یک چیز. اصطلاح برکات در قرآن کریم، به نعمت‌ها و خیرهای فزایندۀ الهی اطلاق شده است. بر همین اساس، برکات آسمان، به فزونی باران، و برکات زمین، به فراوانی گیاهان و میوه‌ها تفسیر شده است. در آموزه‌های دینی، برکت یافتن انسان‌ها به کردار و رفتار و سخنان آنها گره خورده است؛ ایمان، تقوا، استغفار، شکر و اطاعت و ذکر خدا را از عوامل برکت معرفی کرده‌اند؛ به عنوان نمونه خداوند در سورۀ اعراف دربارۀ اهمیت ایمان و تقوا در نزول برکات می‌فرماید «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُون‏»؛ یعنی و اگر اهل شهرها و آبادی‌ها ایمان می‌آوردند و پرهیزکارى پیشه می‌کردند ، یقیناً [ درهاىِ ] برکاتى از آسمان و زمین را بر آنان می‌گشودیم ، ولى [ آیات الهى و پیامبران را] تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالى که همواره مرتکب می‌شدند [ به عذابى سخت ] گرفتیم‏.» حال خداوند این مفهوم را در کل ماه جریان داده تا اعمال و رفتار و حتی رزق بندگان افزایش یابد.

رحمت هم به معنای عطایی است که بندگان استحقاق آن نعمت را ندارند؛ این مفهوم منسوب به رسول خدا صلی الله علیه و آله است. در آیۀ17 سورۀ انبیاء می‌خوانیم «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمین‏»؛ یعنی (ای پیامبر) ما تو را جهت رحمتی برای عالمیان ارسال کردیم. از مشتقات آن، رحیم و رحمان به عنوان دو اسم ظریف خداوند متعال است. در واقع «رحیم» اشاره به رحمت خاص پروردگار دارد که ویژۀ بندگان مطیع، صالح و فرمانبردار است؛ زیرا آنها به حکم ایمان و عمل صالح، شایستگى این را یافته‌اند که از رحمت، بخشش و احسان خاصى که آلودگان و تبهکاران از آن سهمى ندارند، بهره‌مند شوند. امام صادق علیه‌السلام مى‌خوانیم که فرمود «وَ اللّهُ إِلَهُ کُلِّ شَیْء، الرَّحْمنُ بِجَمِیعِ خَلْقِهِ، وَ الرَّحِیمُ بِالْمُؤْمِنِینَ خاصَّهً»؛ یعنی «خداوند معبود همه چیز است، نسبت به تمام مخلوقاتش رحمان و نسبت به خصوص مؤمنان رحیم است.»

اما مغفرت در صورت کلی به معنای پر کردن چاله‌های معنوی انسان و یا جبران مافات است. انسان در مغفرت الهی تعمیر می‌شود و به دنبال آن، تبعات اعمال منفی هم از فرد برداشته می‌شود. به تعبیر امیر مؤمنان در دعای کمیل، برخی گناهان سبب هتک عصمت، برخی سبب نزول نقمت و تغییر نعمت و نیز دسته‌ای از گناهان، سبب حبس دعا و نزول بلاء می‌شود؛ لذا برای هر کدام از آنها از خداوند متعال استغفار می‌طلبند.

بنابراین ترکیب رحمت، برکت و مغفرت خداوند شرایطی را مهیا می‌کند که انسان مؤمن به راحتی تقوا و اخلاق ورزیده و مسیر رشد را طی کند؛ یعنی در فضایی از رحمت خداوند مورد عطای بی‌منت قرار گیرد و در نور برکت، ثواب اعمالش و مسیر رشدش فزونی یابد و با مغفرت خداوند خطاها و گناهانش مورد بخشش قرار گیرد.

آداب شب و روز اول ماه رمضان / دعای ورود به ماه مهمانی خدا

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا الله علیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۸۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام تعداد پزشکان مسموم شده در ماجرای مهمانی شیراز

 

به گزارش تابناک،‌ معاون دادستان شیراز از دستگیری ۳ نفر در خصوص فوت یک پزشک در استان فارس خبر داد.

در پی وقوع حادثه مسمومیت تعدادی در مهمانی خانوادگی و فوت یک پزشک، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و سرپرست دادسرای جنایی و جرایم امنیتی شیراز از تشکیل پرونده قضائی و ورود قاضی ویژه قتل استان به حادثه مذکور خبر داد.

 

افشین محمدی دره شوری با بیان اینکه در جریان این پرونده تا کنون سه نفر از عوامل مرتبط با حادثه مسمومیت افراد حاضر در این مهمانی در بازداشت به سر می‌برند، گفت: دیگر عوامل، مسببین و معاونین احتمالی جرم نیز تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

وی افزود: در این حادثه در مجموع ۶ نفر دچار مسمومیت شده‌اند و از این تعداد یک نفر فوت شده و سایر افراد پس از اقدامات پزشکی در ساعات اولیه حادثه از بیمارستان مرخص شده‌اند.

وی با کذب خواندن بخشی از اطلاعات و حاشیه‌های غیر موثق انتشار یافته در فضای مجازی تأکید کرد: برخی مطالب منتشر شده گمانه زنی و اطلاعات فاقد اعتبار است و تنها دستگاه‌های متولی و مسئول با در نظر گرفتن حقوق شهروندی افراد و وضعیت تحقیقات پرونده اجازه ارائه اطلاعات را دارند.

 منبع: مهر

دیگر خبرها

  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت
  • بازداشت ۳ نفر در پرونده فوت یک پزشک در شیراز
  • تحقیقات در خصوص حادثه فوت یک پزشک در شیراز ادامه دارد
  • مرگ مشکوک دختری که با نامزدش به مهمانی رفت
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • اعلام تعداد پزشکان مسموم شده در ماجرای مهمانی شیراز
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • تشکیل زنجیره سبز برای تصمیم‌گیری در بخش کشاورزی
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم