Web Analytics Made Easy - Statcounter

آلودگی منابع آب زیرزمینی توسط آلاینده‌ها و به ویژه فلزات سنگین باعث کاهش کیفیت و عدم قابلیت استفاده از این منابع شده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آلودگی آب‌های زیرزمینی به آرسنیک، اغلب به علت مجاورت آب با بستر‌های خاکی حاوی آرسنیک و یا ورود فاضلاب‌های صنعتی با میزان آرسنیک بالا به آب‌های سطحی یا زیر زمینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان بهداشت جهانی آرسنیک را جزء عوامل سرطان‌زا معرفی کرده و به همین دلیل حساسیت‌ها روی حذف آن از آب آشامیدنی بسیار افزایش یافته است.

در ایران به دلیل کاهش منابع آبی زیر زمینی، غلظت ارسنیک خصوصا در مجاورت رشته کوه‌های زاگرس رو به فزونی رفته است. این مشکل با توجه به کمبود بارش و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی هر ساله رو به افزایش خواهد بود.

شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر با توجه به نیاز کشوردر زمینه حذف آرسنیک از آب‌های آشامیدنی، راهکاری موثر با استفاده از جذب سطحی ارائه داده است. در این روش از جاذب‌های بر پایه نانوآهن استفاده می‌شود.

این محصول ویژگی هایی، چون عدم نیاز به برق و مواد شیمیایی، بازدهی صد درصد و عدم تولید پساب، ظرفیت جذب بالای جاذب مورد استفاده، هزینه عملیاتی بسیار کم، ظرفیت بالای حذف آرسنیک (۹۹%)، عدم نیاز به تنظیم pH، قابل استفاده در سیستم‌های تصفیه شهری و روستایی و قابل تجهیز به سیستم برداشت آب هوشمند را دارد.

این شرکت دانش بنیان با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با دستیابی به دانش فنی ساخت جاذب‌های پایه نانو آهن، سیستم‌های تصفیه آب‌های آلوده به آرسنیک در ظرفیت‌های مختلف مورد نیاز را ارائه می‌کند و تاکنون بیش از ۱۰۰ واحد حذف آرسنیک در مقیاس‌های مختلف روستایی و شهری در استان هایی، چون کرمان، اردبیل، آذربایجان غربی، قزوین و... نصب و راه‌اندازی شده است.

در حال حاضر دانش تولید این محصول تنها در اختیار تعداد معدودی از کشور‌های توسعه‌یافته است و شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر برای اولین بار در ایران نه تنها موفق به تولید این محصول شده بلکه با تولید این مواد در سایز نانومتری باعث افزایش کارایی در مقایسه با محصول خارجی شده است.

جاذب‌های مورداستفاده در این روش از نوع اکسی‌هیدروکسید آهن با ساختار نانومتری هستند و به‌دلیل شکل ظاهری و نسبت سطح به حجم بالا از بازدهی جذب مطلوب برخوردار هستند.

محصول تولید شده توانایی جذب آرسنیک محلول در آب با هردو نوع As (III) و As (V) را دارا است. بررسی‌های دقیق انجام شده میزان جذب ۱۵ میلی‌گرم آرسنیک به ازای ۱ گرم گرانول جاذب را نشان داده است. جاذب‌های آرسنیک با سایز نانومتری تأثیر به‌سزایی در بهبود عملکرد جذب این محصول در مقایسه با محصول غیرنانویی داشته است.

کمبود روزافزون منابع آب آشامیدنی در کشور نیاز به استفاده از فرآیند‌های تصفیه نوین و کارآمد را بیش از پیش آشکار کرده است. فرآیند‌های تصفیه متعارف عموما مقادیر زیادی از پساب تولید می‌کنند و در حین فرآیند نیاز به استفاده از مواد شیمیایی دارند. جایگزینی روش‌های سنتی با تکنولوژی‌های جدید محدودیت‌های موجود را بر طرف و امکان تولید آب آشامیدنی با کیفیت مطلوب و سازگار با محیط زیست را فراهم می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آب آشامیدنی آلودگی آب فاضلاب بهداشت آب آشامیدنی حذف آرسنیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۷۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ سید علی موسوی با اشاره به اینکه کشت بادام زمینی در ۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آغاز شده است افزود: پیش بینی می‌شود بادام کاران گیلانی امسال ۱۱ هزار تن پیله خشک به ارزش اقتصادی ۱۲ میلیارد تومان برداشت کنند. 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه شهرستان آستانه اشرفیه با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار قطب تولید این محصول در گیلان است اضافه کرد: در شهرستان‌های تالش، رشت، رودبار و بندر انزلی نیز بادام زمینی کشت می‌شود. 
سید علی موسوی با بیان اینکه بادام زمینی هر ساله در اردیبهشت ماه کشت و برداشت آن از اوایل شهریور ماه آغاز می‌شود، گفت:بادام زمینی گیلان با داشتن دوره رشد ۱۱۰ تا ۱۲۰ روز از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و به دلیل طعم مطلوب، مورد پسند و استقبال مصرف کنندگان است. 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۵ هزار خانوار گیلانی در زمینه تولید و بهره برداری بادام زمینی فعالیت دارند افزود: همچنین ۸ کارخانه و ۲۰۰ کارگاه سنتی در زمینه فرآوری این محصول در استان فعال هستند. 
محصول بادام زمینی به دلیل داشتن چربی‌های غیر اشباع و پروتئین بالا، کاهش دهنده خطر بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر است و علاوه بر مصرف خوراکی و آجیلی در تهیه روغن بادام زمینی، کره بادام زمینی، علوفه و مصارف صنعتی نیز کاربرد دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • پیش بینی قیمت الکترود در سال ۱۴۰۳
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان
  • نقش کارگران در تولید بی‌بدیل است
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود