Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا کتاب جامعه نگاری عهد قاجار (تاریخ اجتماعی و زندگی روزمره مردم در دوران قاجار) تالیف پریسا کدیور که به تازگی از سوی نشر ققنوس منتشر شده و در اختیار علاقمندان به بازار کتاب قرار گرفته است تلاش دارد تا با نگاهی جامع (نظام طبقاتی، ساختار شهری، اعیاد و آیین‌هاو...) تصویری از دوره تاریخی قاجار ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب با نگاهی بین رشته‌ای که مبتنی بر تاریخی سازی علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی و اقتصادی است، نوع جدیدی از روش شناسی مطالعات تاریخی را اتخاذ کرده که تلفیقی نوآورانه از تجربه‌های تاریخ نویسی مردم است.

نویسنده در بخشی از پیشگفتار کتاب تاکید دارد: اگرچه گروه هدف در این کتاب مردم عادی هستند، آگاهانه از افتادن در تاریخ‌نگاری فرودستان پرهیز نموده و کوشیده‌ام نه تنها طبقه سرآمد را با نگاه ایدئولوژیک تخطئه یا حذف نکنم بلکه با بیان خرده روایت‌های افراد شناخته شده و برجسته در کنار مردم بی‌نام و نشان، تصویر فراخ‌تر و عینی‌تر از زیست مردم آن دوره قاجار را پیش روی مخاطب بگذارم.

کتاب جامعه نگاری عهد قاجار (تاریخ اجتماعی و زندگی روزمره مردم در دوران قاجار) در هفت بخش از جمله نظام طبقاتی در دوره قاجار، ساختار اقتصادی در دوره قاجار، ساختار شهری در دوره قاجار، خلق و خوی ایرانیان در دوره قاجار، اعیاد و آیین های ملی و مذهبی در دوره قاجار، پوشش و آرایش مردم در دوره قاجار و آداب و رسوم و روزمرگی‌های مردم عهد قاجار تدوین شده است.

در بخشی از این کتاب با عنوان «پوشش و آرایش مردم در دورۀ قاجار» آمده است:

در جریان تجددخواهی و تحول گرایی اواخر دورۀ قاجار، گروهی  کوچک که درصدد مطالبه گری حقوق زنان برآمده بودند روبنده را مانعی بر سر راه رشد و ترقی زنان و ایفای نقش اجتماعی آنان عنوان کردند و خواستار برداشتن حجاب صورت زنان شدند. این مطالبه پشتیبانی برخی از زنان اعیان و اشراف نواندیش را نیز به همراه داشت.

تاج السطنه، دختر آموزش دیده و تجددخواه ناصرالدین شاه، در یادداشت های خود آورده: «یک نفر مزدور ایرانی روزی دو قران مزد می‌گیرد. مادرش، خواهرش، خواهرزاده‌اش، عیالش و دخترش را باید خرج بدهد. دو قران را که ما پنج قست بکنیم، نفری هفت شاهی در بیست و چهار ساعت می‌شود. با این هفت شاهی، یک نفر انسان چه قسم هم بپوشد، هم بنوشد، هم اندوخته کند؟ (ص.۲۵۹)

جامعه‌نگاری عهد قاجار بر آن است که چشم انداز جدیدی پیش روی علاقه‌مندان تاریخ اجتماعی ایران بگشاید و شاید هم آغاز مسیری تازه در روایتگری تاریخ مردم این سرزمین باشد، تاریخ‌نگاری داستان گشوده‌ای است که پایان ندارد.

پرداختن به جزئیات آداب و رسوم روزمره مانند آداب مهمانی و معاشرت، غذا خوردن، ازدواج، سفر و امثالهم نه تنها به عنوان قطعاتی از پازل زندگی فردی و جمعی در آن دوره اهمیت پیدا می‌کند بلکه شرح کیفیت و چگونگی زندگی مردم عادی، زوایای پنهان بستر فرهنگی و اجتماعی آن دوره را روشن می‌کند و می‌تواند به درک دقیق‌تر و وسیع‌تری از سیر تحولات اجتماعی و سیاسی دوره قاجار بیانجامد.

این کتاب می‌کوشد مردم را از حاشیه به متن تاریخ نگاری بیاورد و با گذر از تقسیم بندی‌های کلاسیک تاریخ نگاری و با اتخاذ روش جدید در تاریخ نویسی اجتماعی ضمن پرداختن به حوزه‌های مورد پژوهش در عرصه‌های عمومی زیست مردم با نگاهی جزئی نگر به توصیف آداب و رسوم و زندگی در عهد قاجار می‌پردازند.

جامعه نگاری عهد قاجار (تاریخ اجتماعی و زندگی روزمره مردم در دوران قاجار) تالیف پریسا کدیور در ۴۲۲ صفحه در نوروز ۱۴۰۱ منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها دوره قاجار کتاب کتابخوانی فرهنگ کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دوره قاجار کتاب کتابخوانی دوره قاجار کتاب کتابخوانی فرهنگ کتابخوانی تاریخ اجتماعی دوره قاجار تاریخ نگاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۹۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیگ ملی برنامه‌نویسی دانشجویی کدکاپ برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی لطفی، مدیر مسابقات کوئرا، با بیان اینکه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال حامی برگزاری هشتمین دوره کدکاپ است، گفت: معاونت علمی در فعال کردن درگاه‌های اطلاع رسانی در خصوص این دور از مسابقات و شناخته‌شدن آن در سطحی ملی و تامین برخی هزینه‌های مسابقه پای کار آمده است و از آن جهت که هدف ترویج برنامه نویسی در سطح کشور را دنبال می‌کند، صرفا بحث الگوریتم و مبانی برنامه نویسی را موضوع مسابقات قرار دادیم.

لطفی ادامه داد: در این مسابقه ضمن ترویج برنامه نویسی، بحث آموزش برنامه نویسی گنجانده شده است و افراد می‌توانند در هر سطحی که هستند، آموزش متناسب با خودشان را دریافت کنند.

وی در خصوص نحوه برگزاری مسابقات توضیح داد: مسابقات انتخابی در لیگ ملی برنامه نویسی کدکاپ ۸ به صورت استانی است، به همین دلیل، دانشجویان همه استان‌ها خود را مخاطب این مسابقه می‌بینند و شانس خود را در آن کمرنگ نمی‌ببینند.

مدیر مسابقات کوئرا، درباره نحوه برگزاری این مسابقات گفت: این لیگ در شش دوره مسابقات انتخابی آنلاین برگزار می‌شود که تاکنون چهار دوره آن برگزارشده است، دور اول این مسابقات از اوایل اسفند ماه کلید خورد و هر سه هفته یک مسابقه انجام می‌شود که ان‌شاءالله دور پنجم مسابقات انتخابی، ۲۸ اردیبهشت ماه برگزار خواهدشد.

لطفی به جایزه‌های دریافتی این مسابقه اشاره کرد و گفت: در این مسابقات انتخابی دانشجوی برتر هر استان، سهمیه رقابت فینال را به انضمام یک میلیون تومان جایزه نقدی دریافت خواهدکرد. همچنین، بعد از هر مسابقه، جلسه آنلاین حل سوالات مسابقه توسط طراحان سوالات، برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از هر استان، به سه نفر از شرکت‌کنندگانی که در این جلسه حضور یافته‌اند، دوره آموزشی رایگان اهدا می‌شود که شامل ۲۰ دوره آموزش آنلاین برنامه‌نویسی به‌صورت تعاملی در سطوح مقدماتی و پیشرفته است و افراد می‌توانند به انتخاب خودشان یکی از دوره‌ها را به عنوان هدیه دریافت کنند.

مدیر مسابقات کوئرا  اضافه کرد: گذراندن موفقیت‌آمیز این دوره‌ها بین یک تا سه ماه به صورت آنلاین طول می‌کشد، علاوه بر این به ۱۰ نفر از شرکت کنندگان مسابقه تی شرت یادبود اهدا می‌شود و هر کس که در این مسابقه  کد ارسال کرده باشد، شانس برخورداری از این جوایز را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فینال به صورت حضوری با دعوت از نفرات برتر در سراسر کشور در تهران برگزار خواهد شد، بیان کرد: از نفر اول تا سی ام جایزه در فینال دریافت خواهند کرد. هم‌چنین در رتبه‌های بعد، به نفرات برتر هر استان جوایز اهدا می‌شود و مجموعا حدود ۲۰۰ میلیون تومان فقط در مرحله فینال به شرکت کنندگان جایزه اهدا خواهد شد.

لطفی در خصوص چرایی عنوان «کدکاپ ۸» توضیح داد: از سال ۹۵، مسابقات برنامه نویسی کشوری را با عنوان کدکاپ برگزار می‌کنیم که البته دوره‌های اول آن با همکاری دانشگاه صنعتی شریف بود و در ادامه این رویداد به صورت سالیانه برگزار شد و بزرگترین مسابقه برنامه نویسی کشور از نظر تعداد شرکت  کنندگان شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: امسال، هشتمین دوره برگزاری این مسابقات است که این دوره را با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و در قالب لیگ ملی برنامه‌نویسی دانشجویی برگزار می‌کنیم.

مدیر مسابقات کوئرا با بیان اینکه مخاطب کدکاپ را دانشجویان هستند، گفت: کدکاپ در سال‌های مختلف به شیوه‌های گوناگونی برگزار شده است. هر سال برخی شرکت‌ها با هدف جذب و استخدام حامی مسابقات می‌شدند، موضوعات مسابقات هم مطابق فناوری‌هایی بود که آنها نیاز داشتند، اما امسال از آن جهت که هدف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ترویج برنامه نویسی در سطح کشور بود، صرفا بحث الگوریتم و مبانی برنامه نویسی را موضوع مسابقات قرار دادیم و هر شش دوره انتخابی به انضمام فینال، حاوی سوالات الگوریتمی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید وزیر فرهنگ از مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب تهران
  • باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی کتاب باشد
  • صلاح به تاریخ‌نویسی در لیگ برتر ادامه می‌دهد
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • تصویر قدیمی از آشپزخانه بازار طهران در دوره قاجار
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • لیگ ملی برنامه‌نویسی دانشجویی کدکاپ برگزار می‌شود
  • نمایشگاه کتاب تهران پس از ۳۵ دوره به قوام رسیده است
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه