Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@22:49:41 GMT

بهترین درمان برای شکستگی مچ پا چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۴۷۵۹

 

مچ پای انسان از سه استخوان درشت نی، نازک نی و تالوس تشکیل شده است و پوششی نرم با نام کپسول مفصل این ساختار را در بر گرفته است. شکستگی مچ پا می‌تواند در اثر فشار بیش از حد بر روی این مفصل رخ دهد و فرد را دچار مشکل کند. از جمله علائم مهم این آسیب دیدگی می‌توان به درد، تورم، تغییر رنگ و عدم تحمل وزن هنگام ایستادن و راه رفتن اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه‌های درمان مختلفی برای این آسیب دیدگی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به بهترین آن‌ها بپردازیم.

شکستگی مچ پا چیست؟

به نقل از خبرگزاری تسنیم، هنگامی که شکستگی در یکی از سه استخوان درشت نی، نازک نی و تالوس اتفاق بیوفتد مچ پا دچار شکستگی شده است. میزان شکستگی می‌تواند شامل شکستگی کوچک در یکی از استخوان‌ها یا شکستگی هم‌زمان چندین استخوان و آسیب دیدگی رباط‌ها شود. عوامل بسیاری وجود دارد که می‌تواند بر میزان آسیب دیدگی اثرگذار باشد و این عوامل به سبک زندگی هر شخص بستگی دارد. این شکستگی می‌تواند در اثر پیچ خوردگی، چرخش مچ پا، پرش از ارتفاع، زمین خوردن، راه رفتن نادرست، انجام فعالیت‌های ورزشی و تصادف اتفاق بیوفتد.

بهترین درمان شکستگی مچ پا به نقل از دکتر بابک اتوکش

 

اگر دچار شکستگی مچ پا شدید بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید. قبل از مراجعه به پزشک راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. به این راهکارها درمان اولیه گفته می‌شود که در آن باید مچ پا را از سطح بدن بالاتر نگه دارید، به هیچ عنوان روی مچ پا راه نروید، از کمپرس یخ استفاده کنید و داروی مسکن بخورید تا درد را کاهش دهد.

پس از مراجعه به پزشک فوق تخصص مچ پا "دکتر بابک اتوکش" و انجام معاینات لازم توسط پزشک و عکس برداری میزان و محل آسیب دیدگی شما بطور کامل مشخص می‌شود و پزشک بهترین راه درمان مناسب با وضعیت شما را انتخاب می‌کند که شامل جا انداختن استخوان، جراحی، گچ گرفتن و بستن آتل و ... می‌شود.

جراحی

زمانی پزشک جراحی انجام می‌دهد که استخوان دچار در رفتگی شده باشد و در اورژانس نتوانند آن را جا بیندازند یا استخوان شکسته شده از پوست بیرون زده باشد. این شکستگی که در آن استخوان از پوست بیرون می‌زند از دیگر شکستگی‌ها بسیار جدی‌تر است و به آن شکستگی مرکب می‌گویند. اگر قطعات شکسته شده جا به جا شده باشند یا مفصل ناپایدار باشد در جراحی برای تثبیت شکستگی از پیچ، پلاک و پین استفاده می‌شود.

جا انداختن استخوان

در رفتگی زمانی رخ می‌دهد که رباط‌های بین دو استخوان پاره شوند و دو استخوان از یکدیگر جدا شود و از جایی که به طور طبیعی قرار دارد خارج شود. به پیچ خوردگی در حالت عادی در رفتگی گفته می‌شود. نحوه جا انداختن در رفتگی به میان و شدت آسیب دیدگی بستگی دارد. پس از جا انداختن استخوان در صورتی که نیاز به جراحی نباشد پزشک از گچ یا آتل برای عدم حرکت مفصل استفاده می‌کند و طول درمان آن بین چند هفته تا چند ماه متغیر است.

استفاده از یخ

پس از آسیب دیدگی و قبل از مراجعه به مراکز درمانی به منظور کاهش درد و التهاب بهتر است از کمپرس یخ استفاده کنید. یک کیسه یخ را در پارچه یا حوله بپیچید و آن را روی مچ پا قرار دهید. بهتر است یخ بطور مستقیم روی پوست قرار نگیرد زیرا باعث سوختگی پوست می‌شود. این کار را به مدت 20 دقیقه و 3 تا 5 بار انجام دهید.

آتل یا گچ

در هنگام آسیب دیدگی با تشخیص پزشک برای ثابت ماندن و عدم حرکت مفصل از گچ یا آتل استفاده می‌شود. هنگامی که پای پیچ خورده جا انداخته می‌شود، شکستگی با گچ گرفتن ترمیم می‌شود و یا بعد از عمل جراحی پزشک از آتل استفاده می‌کند.

نکات مهم برای بهبودی شکستگی مچ پا

به نقل از دکتر بابک اتوکش، در طول دوره بهبودی شکستگی بهتر است به توصیه‌های پزشک با دقت توجه کرده و از آن‌ها پیروی کنید. این کار باعث می‌شود تا درمان و بهبودی شکستگی به درستی انجام شود.

برای ترمیم و بهبودی شکستگی بهتر است از وارد کردن فشار به مچ پا پرهیز کنید. سعی کنید استراحت کرده و از جا به جایی و حمل وسایل اکیداً اجتناب کنید. جلسات فیزیوتراپی خود را مرتب و بدون وقفه طی کنید. غذای سالم و مقوی بخورید. اگر سیگار می‌کشید آن را کنار بگذارید، زیرا روند بهبودی و ترمیم استخوان را کند می‌کند. داروهای خود را که پزشک برای ترمیم استخوان تجویز کرده به موقع و درست مصرف کنید. تمرینات ورزشی مناسب خود را انجام دهید و بهتر است با پزشک خود مرتب در ارتباط باشید. جلسات و مراجعات پزشکی خود را به موقع انجام دهید.

جمع بندی

شکستگی و در رفتگی مچ پا یکی از شایع‌ترین آسیب دیدگی‌ها است که در اثر انجام یکسری فعالیت‌ها و حادثه بوجود می‌آید. میزان آسیب دیدگی در هر فرد با فرد دیگر ممکن است متفاوت باشد به همین علت روش‌های درمانی نیز متفاوت بوده و مناسب با آسیب دیدگی انجام می‌شود.

در صورت آسیب دیدگی تا قبل از مراجعه به پزشک بهتر است یکسری اقدامات ساده و ضروری که ذکر شد را انجام دهید. روش‌های درمان این آسیب به 2 صورت درمان‌های اولیه و درمان‌های ثانویه است که شامل جراحی، جا انداختن، استفاده از آتل، کمپرس سرد و فیزیوتراپی و ... می‌شود. در این مقاله در مورد شکستگی مچ پا و روش‌های درمان این آسیب دیدگی مطالبی گفته شد که باید به آن‌ها توجه کنید.

در صورت هرگونه سوال می توانید با فوق تخصص مچ پا دکتر بابک اتوکش به آدرس: بالاتر از میدان ونک، نرسیده به میرداماد، خیابان والی نژاد، نبش کوچه ی تلاش، پلاک 3، طبقه چهارم ( کلینیک نووآ ) یا خ شریعتی، نبش ظفر، مجتمع نگین ظفر، طبقه 9، واحد 15 و با شماره تماس 09107214135 در ارتباط باشید.

منبع:

https://drbotoukesh.ir/%d8%b4%da%a9%d8%b3%d8%aa%da%af%db%8c-%d9%85%da%86-%d9%be%d8%a7/

 

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۴۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: انتخابات در بهترین وضع برگزار شود

به گزارش قدس آنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور در نشست استانداران سراسر کشور ضمن تقدیر از استاندارها در برگزاری مطلوب انتخابات، نکات تکمیلی را در برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت یادآور شد.

وزیر کشور انتخابات مرحله اول مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند ۱۴۰۲ را از جهات مختلف قابل قبول و مطلوب دانست و افزود: با عنایت به راهبردهای چهارگانه انتخاباتی رهبر معظم انقلاب اسلامی، مرحله دوم انتخابات نیز به یاری خداوند متعال به شکل مطلوب برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مسئولیت توأمان استانداران در ستاد انتخابات و شورای تأمین استان اظهار کرد: همواره ممکن است اشکالات و خطاهای کوچکی در عرصه اجرا وجود داشته باشد اما استانداران محترم باید فرمایش مقام معظم رهبری در حق الناس بودن رأی مردم را در نظر داشته باشند و تلاش کنند تا انتخابات پیش رو در مطلوب‌ترین وضع ممکن برگزار شود.

وزیر کشور افزود: انتخابات یکی از عرصه‌هایی است که معاندان و بداندیشان آن را فرصتی برای ایجاد بدبینی نسبت به نظام جمهوری اسلامی در جامعه می‌شمارند و از این رو تمامی دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، باید پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند تا چنین افکاری همانند گذشته ناکام بماند.

وحیدی در بخش دیگری از این نشست، استانداران، گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی و برنامه‌های پیش رو با تاکید بر ماموریت‌های استانی ارائه کردند و به بحث گذاشتند.

وی آسیب‌های اجتماعی را در کنار استحکام اقتصادی و مسئله عدالت سه مسئله اصلی پیش روی نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: آسیب‌های اجتماعی بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب حتی در اولویتی بالاتر از مسائل امنیتی و سیاسی قرار می‌گیرد و از این رو توجه دو چندانی را می‌طلبد.

وزیر کشور با اشاره به مسئولیت وزارت کشور در زمینه آسیب های اجتماعی عنوان کرد: استانداران باید در صف مقدم مبارزه با معضلات و آسیب‌های اجتماعی باشند. از این رو نیازمند تدوین برنامه‌ای جامع با خصوصیات کیفی و کمّی هستیم که نه‌تنها خصوصیات خاص هر استان و شهر در نظر گرفته شده باشد بلکه دارای انسجامی در روش باشد تا طرح به شکل ملی اجرایی شود.

وحیدی وظیفه استانداری‌ها را متولّی‌گری در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: استانداری‌ها نمی‌توانند با تصدی‌گری در امور اجتماعی نقش مناسب و متناسب خود را در این حوزه انجام دهند. از این رو باید نهادهای واسطه‌ای تقویت شوند تا بتوانند با تقدم رویکرد پیشینی و پیشگیری بر رویکرد پسینی و درمانی، کاهش و حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی را به ثمر رسانند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی
  • برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی آغاز شد
  • دلیل مهم خشکی زانو پس از مدتی نشستن
  • وزیر کشور: انتخابات در بهترین وضع برگزار شود
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • آسیب‌دیدگی و کشیدگی عضله محمد محبی
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟