Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:52:13 GMT

پیش بینی کاهش شدید رشد اقتصاد تاجیکستان در سال جاری

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۶۰۷۷

پیش بینی کاهش شدید رشد اقتصاد تاجیکستان در سال جاری

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از آسیا پلاس انتظار می رود نرخ رشد اقتصادی تاجیکستان در سال ۲۰۲۲ به دو درصد کاهش یابد، در حالی که همزمان پیش بینی می شود قیمت ها و تعرفه ها ۱۵ درصد در این کشور افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران بانک توسعه آسیایی کاهش رشد اقتصادی این جمهوری در سال جاری را به «عوارض جانبی جدی رکود اقتصادی مورد انتظار در روسیه» نسبت می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشریه اقتصادی سالانه پیشرو بانک توسعه آسیایی در مقاله با عنوان »چشم انداز توسعه آسیا ۲۰۲۲» می گوید که پس از بهبود اقتصادی قوی به ۹.۲ درصد در سال ۲۰۲۱ از ۴.۵ درصد در سال ۲۰۲۰، پیش بینی می شود رشد ناخالص داخلی تاجیکستان در سال جاری به ۲ درصد کاهش یابد.

البته این بانک همچنین پیش بینی کرده است که «به پشتوانه رشد صنعت و کمک شرکای توسعه برای حمایت از مصرف"» انتظار می رود رشد اقتصادی تاجیکستان در سال ۲۰۲۳ به سه درصد افزایش یابد.

«پس از رشد اقتصادی قوی در تاجیکستان در سال گذشته، تصویر امسال به دلیل عدم اطمینان ژئوپلیتیک مبهم است. تأثیر این آشفتگی بر اقتصاد تاجیکستان باید به طور کامل دیده و ارزیابی شود و بانک توسعه آسیایی ممکن است پیش‌بینی‌های خود را با تغییر وضعیت به‌روزرسانی کند.»

بر اساس پیش بینی بانک توسعه آسیایی، نرخ تورم در تاجیکستان در سال جاری میلادی از ۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش می یابد که منعکس کننده افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی وارداتی و همچنین فشار بر سامانی (واحد پول تاجیکستان) به دلیل سقوط شدید روبل روسیه است.

این سطح بالای تورم همچنین با افزایش حقوق و مستمری دولت و همچنین افزایش تعرفه برق همراه است. متخصصان بانک توسعه آسیایی انتظار دارند تورم در سال ۲۰۲۳ به ۱۰ درصد کاهش یابد که دلیل آن کاهش قیمت جهانی مواد غذایی و سوخت خواهد بود.

این گزارش بر اهمیت حفظ پایداری بدهی عمومی برای ثبات اقتصاد کلان تاکید می کند.

بانک توسعه آسیایی می گوید: حفظ ممنوعیت استقراض خارجی بدون امتیاز، استفاده از تجزیه و تحلیل هزینه و فایده هنگام انتخاب پروژه های سرمایه گذاری عمومی، محدود کردن اندازه بودجه سرمایه گذاری و بهبود کارایی شرکت‌های دولتی غیرسودآور ابتکاراتی است که می تواند وضعیت اقتصادی تاجیکستان را بهبود بخشد.  

این بانک پیشنهاد می کند که بخش خصوصی از طریق اقداماتی برای بهبود فضای سرمایه گذاری و کاهش وابستگی به استقراض خارجی با توسعه بازارهای سرمایه داخلی رشد یابد.

بانک توسعه آسیایی بزرگترین کمک کننده مالی تاجیکستان است. این مؤسسه از سال ۱۹۹۸ به میزان ۲.۳ میلیارد دلار از جمله بیش از ۱.۷ میلیارد دلار به صورت بلاعوض به این جمهوری کمک مالی کرده است.

راهبرد مشارکت ۲۰۲۱-۲۰۲۵ بانک توسعه آسیایی برای تاجیکستان بر سه اولویت استراتژیک متمرکز است: اصلاحات ساختاری برای بهبود تخصیص و بسیج منابع، افزایش بهره وری نیروی کار از طریق توسعه سرمایه انسانی و ارتقای استانداردهای زندگی از طریق سرمایه گذاری در اقتصاد زمین.

برچسب‌ها روسیه تاجیکستان بانک توسعه آسیایی نرخ تورم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه تاجیکستان بانک توسعه آسیایی روسیه تاجیکستان بانک توسعه آسیایی نرخ تورم بانک توسعه آسیایی تاجیکستان در سال سرمایه گذاری رشد اقتصادی درصد در سال سال جاری رشد اقتصاد پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۶۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مهم هواشناسی به تهرانی‌ها

به گزارش خبرآنلاین،طبق پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی استان تهران از بعدازظهر امروز تا فردا به تدریج کاهش ابر همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید مورد انتظار می‌باشد.

ایسنا در خبری نوشت: آسمان تهران امروز قسمتی ابری تا نیمه‌ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد شدید، گاهی رگبار پراکنده در ارتفاعات، افزایش ابر و گاهی رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

از بعدازظهر امروز تا فردا به تدریج کاهش ابر همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید مورد انتظار می‌باشد.

همچنین با عبور موج دیگری از روز دوشنبه تا چهارشنبه آسمان استان نیمه‌ابری تا ابری، در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعدوبرق، در نقاط مستعد تگرگ و گاهی وزش باد شدید و در پاره‌ای نقاط با خیزش موقت گردوخاک و کاهش دید پیش‌بینی می‌شود.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902783

دیگر خبرها

  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد
  • سهم اقتصاد روسیه از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین سطح می رسد
  • بریتانیا بر لبه پرتگاه اقتصادی
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • هشدار مهم هواشناسی به تهرانی‌ها
  • هشدار وزش باد شدید در تهران
  • نقش نفت در رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها مشهود است